Bevezetik Stockholm központjában a próbaidőben már sikeresnek bizonyult behajtási díjat, hogy annak bevételeiből külvárosi infrastrukturális fejlesztéseket finanszírozhassanak - jelentette be Fredrik Reinfeldt kijelölt svéd miniszterelnök vasárnap a Dagens Nyheter című napilap fórum rovatában.
"Nem foszthatjuk meg magunkat a lehetőségtől, hogy infrastrukturális beruházásokat finanszírozzunk az útdíjból" - véli írásában Reinfeldt, aki a szeptember 18-án lezajlott parlamenti választások - s az azzal egy időben az útdíj bevezetéséről tartott stockholmi népszavazás - kampányában még a díj bevezetése ellen érvelt. Ugyanakkor, írja, nem szeretné, ha ez az adóbevétel az államkasszába kerülne, ahogy azt eredetileg tervezték, inkább önkormányzati vagy regionális bevétellé tenné, feltéve, hogy ez nem ütközik az alkotmányba.
Átmeneti sarc
A Mérsékelt Párt vezetőjeként négypárti jobbközép koalíció élén választást nyerő Reinfeldt a TT svéd hírügynökségnek nyilatkozva vasárnap azt is mondta: nem akarná véglegesíteni a Stockholm belvárosában bevezetendő behajtási díjat. "Csak addig tartanánk fenn, amíg befolyna az úthálózat fejlesztéséhez szükséges bevétel, elsősorban a külvárosok érdekében" - mondta. Nem fejtette ki mindazonáltal, hogy mekkora útdíjbevételt tekintene hatékonynak.
A januárban, még a Göran Persson vezette szociáldemokrata kormány kezdeményezésére, hathónapos próbaidőre bevezetett behajtási díj egy átlagos munkanapon 20-25 százalékkal csökkentette Stockholm központjának autóforgalmát. Ezzel egyidejűleg 9-14 százalékkal mérséklődött az autók okozta légszennyezés, és 4,5 százalékkal nőtt a tömegközlekedést használók száma. Az autósoknak napszaktól függően 1-2 eurót kellett fizetniük, ha behajtottak a főváros központjába. A díjat hétköznaponként hajnali 4:30 és délután 16:30 között kellett fizetni, míg hétvégén, ünnepnapokon és éjszaka továbbra is ingyenes volt a behajtás a belvárosba.