Amerikai befektetők fantáziát látnak a Swissairben?

2001.10.12. 11:02
Meg nem erősített hírek szerint a Texas Pacific Group 7 milliárd dollárt adna a Swissair maradékáért. A légiközlekedési szakszervezetek szerint a Swissair Csoportnál a korábban bejelentettnél jóval több elbocsátás lesz, és nincs meg a pénz az elfogadott szociális terv finanszírozására.
Meg nem erősített hírek szerint a Texas Pacific Group amerikai befektető csoport érdeklődést mutat a Swissair átvétele iránt, s az üzletre állítólag 7 milliárd dollárt szán.

A Texas Pacific Group 7 milliárd dollárt adna a Swissair maradékáért
Az 1993-ban alakult társaság stratégiája abban áll, hogy rosszul vezetett cégeket átvesz és rendbe hozza őket.

Első nagy sikere éppen egy légitársaság, a csődre megérett Continental Airlines átvétele és "rendbetétele" volt. Azóta is több légitársasággal foglalkozott, de többségi részesedései vannak az élelmiszeripartól (Del Monte) a Ducati olasz motorkerékpárgyáron át egészen a svájci Bally bőráru-kereskedelmi láncig.

A szakszervezet szerint sokkal több elbocsátás várható

A szakszervezetek szerint a svájci Swissair csoportnál a bejelentett 9000-nél lényegesen több elbocsátásra lesz szükség. Csak Svájcban akár 16 ezer, de a repülőtér és a beszállítók munkatársait is figyelembe véve 50 ezer munkahely is megszűnhet. A szociális tervhez pedig három milliárd frankra lesz szükség, amelyet a kormánytól és a bankoktól várnak.

Az érdekképviseletek szerint Mario Corti vezérigazgató korábbi bejelentése, amely szerint világszerte 9000 munkahelyet építenek le, máris elavult, de elképzelhető, hogy csupán nyugtatásnak szánta.

Mi kell a Crossairnek a csődtömegből?

Az elbocsátások száma jelentős mértékben attól függ, hogy az egykori leányvállalat, a Crossair - melybe a tervek szerint október végétől kimenekítik a csődbe ment Swissair nyereséges részlegeit - végül hány repülőgépet vesz át a Swissair légitársaságtól.

A Malév csatlakozik a Wings Internationalhez?
A Malév hamarosan megállapodást ír alá egy nagy légitársasággal, s ennek révén heteken belül egy globális szövetség tagjává válik - idézte a Napi Gazdaság Váradi József vezérigazgató Financial Timesnak adott nyilatkozatát. A Napi szerint vagy a holland KLM vagy pedig az amerikai Nothwest Airlines lehet a partner légitársaság, ugyanis Faragó Csaba, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. elnök-vezérigazgatója a közelmúltban a parlament gazdasági bizottsági ülésén ezt a két légitársaságot említette meg a Malév lehetséges partnereiként, melyekkel már folynak is az együttműködési tárgyalások. Mindkét légitársaság a Wings International lapító cége. Bevételei alapján a Wings a negyedik helyet foglalja el a légiszövetségek toplistáján.

Az új társaság üzleti tervei még kidolgozás alatt állnak. A Crossair korábban 26 tengeren túli és további 26 rövidebb útvonalakra való gép átvételéről beszélt, most azonban visszatáncolt. Legújabb álláspontja szerint az átvett gépek száma üzleti számításaitól függ majd.

A szakszervezetek meg nem nevezett forrásokat idézve arról számoltak be: nem kizárt, hogy a Crossair mindössze tíz repülőgépet vesz át.

A szakszervezetek figyelmeztettek

A VPOD légiközlekedési szakszervezet a kérdésben a kormány bírálta, amely szerinte hamis előfeltevésekből indult ki, s nem konzultált az érdekképviseltekkel, noha azok már október 2-án írásban jelezték: lehetséges, hogy a Swissairnek a Crossair új koncepciójában nem jut hely.

A szakszervezet követelte, hogy a kormány kezdjen tárgyalásokat a Swissair, a Crossair és a leányvállalatok felelőseivel.

Nem tudni, ki finanszírozza a szociális tervet

Az érdekképviseletek azt is felvetették, hogy a munkáltatóknál nincs meg a pénz a szociális terv megvalósítására, ezért a becslések szerint szükséges három milliárd frankot a bankoknak és a kormánynak kell rendelkezésre bocsátania.

Végül a szakszervezetek azt követelik, hogy a munkáltatók, a munkavállalói szervezetek és Zürich kanton részvételével az elbocsátandók számára hozzanak létre egy úgynevezett transzfer-szervezetet. Ez a szervezet az utcára kerülőknek átmenetileg szerződést nyújtana, fizetné bérük 80-85 százalékát és társadalombiztosításukat, biztosítaná át- és továbbképzést, valamint segítséget nyújtana az álláskeresésben.