Natália
-3 °C
8 °C

A bankokat hibáztatják a Swissair leállásáért

2001.10.03. 15:31
A svájci kormány szerdán tárgyalásokat kezdett a Swissair és az áthidaló hitelt hétfőn felajánló, de késlekedve folyósító Credit Suisse Group (CSG) elnökével.
A tárgyalásokon a kormányt - amely kedden este szokatlanul élesen bírálta a két bankot - Moritz Leuenberger közlekedési miniszter, soros államfő, Pascal Couchepin gazdasági, és Caspar Villiger pénzügyminiszter képviselte.

A kormány részt vesz a mentőakcióban

A kormány is hajlandó részt venni a Swissair megmentésében, és szerdai hírek szerint kész egyedül, a Credit Suisse kihagyásával rendelkezésre bocsátani a társaság repülőforgalmának fenntartásához szükséges összeget, sőt, erről jól értesült körök szerint már szerdán délután kész döntést hozni a parlament támogatásával.

A belga kormány kezességet vállal a Sebena tartozásaiért
Guy Verhofstadt belga miniszterelnök bejelentette, a kormány egy hónapi átmeneti időre kezességet vállal a csődvédelmet kérő nemzeti légitársaság, a Sabena tartozásaiért a bankoknál, a szállítóknál és a cég egyéb ügyfeleinél. Verhofstadt sajtóértekezleten elmondta, egy hónap alatt új belga légitársaságot hoznak létre, melynek elsődleges feladata az Európai Unió székhelyeként szolgáló Brüsszel európai összeköttetésének ellátása. Az új belga légitársaság létrehozásához máris megkezdik a tőkés befektető társak felkutatását.

A bankokat hibáztatják

A UBS és a Credit Suisse szerdára a támadások középpontjába került. Egyes források szerint kedden este, amikor a Swissair már kénytelen volt leállítani járatait, valamennyi pénzt késznek mutatkoztak rendelkezésre bocsátani. Hogy miért késtek, nem tudni: az egyik banknál azt mondták, egyszerűen szükség volt időre a Crossair részvénycsomag tulajdonosváltásának lebonyolításához. A belga kormány a Sabena cserbenhagyása miatt jogi lépéseket vett fontolóra a Swissair, a Crossair és a két bank ellen.

38 ezer utast érintett a leállás

A svájci nemzeti légitársaság leállása miatt világszerte mintegy 38 ezer utas rekedt a repülőtereken, vagy kényszerült arra, hogy hogy más társaságoktól újra jegyet vásároljon. A Swissair közölte, hogy kártérítést sem tud nyújtani utasainak, annak pedig csekély a valószínűsége, hogy egy esetleges csődeljárás során a jegyek birtokosai pénzt lássanak.

Mi lesz a dolgozók megtakarításaival?

A Swissair alkalmazottai több okból is aggódnak. Részben féltik munkahelyüket, és azoknak is van félnivalójuk, akik a Crossairhez kerülnek, ott ugyanis jóval alacsonyabbak - a pilóták esetében például mintegy 30 százalékkal - alacsonyabbak a fizetések.

A másik ok: a társaság alkalmazottai a házi takarékpénztárban gyűjtötték pénzüket, ami a Swissairnek olcsó kölcsönt, az alkalmazottaknak a szokásosnál valamivel magasabb kamatot jelentett. A megtakarításokból - amelyek összegét mintegy 90 millió frankra becsüli az egyik érdekvédelmi szervezet - jelenleg személyenként legfeljebb 5000 frankot fizetnek ki. A megtakarított összeget a Credit Suisse Group kezeli a Swissair megbízásából.

A légitársaság részvényeseinek védegylete nevében a szervezet elnöke leszögezte, a pénz nem a Swissairé, hanem az alkalmazottaké, és ha akár a légitársaság, akár a Credit Suisse nem adja ki, azzal bűncselekményt követ el. Az érdekvédelmi szervezetek ügyvédet vontak be, és szakértők szerint a pénz igen hamar fel fog szabadulni.

Össznépi felháborodás?

A Neue Zürcher Zeitung című svájci lap szerint a Swissair leállítása hatalmas károkat okozott, és a bankok által felkínált szanálási megvalósítási módja dühöt és felháborodást váltott ki, a bankok ugyanis végül nem tudtak, vagy nem akartak gondoskodni arról, hogy a Swissair október 28-ig rendezetten tudjon működni.

Bombariadó az UBS központjában
Bombariadó volt szerdán a UBS svájci pénzintézet zürichi központjában. Az épületet átmenetileg kiürítették. Mario Corti cégelnök kedden este elismerte, hogy a pénzintézetek túl későn utalta át a légitársaság számára égetően szükséges pénzösszeget. Marcel Ospel, a UBS elnöke szerdán viszont a dolgozókhoz intézett levelében utasította vissza azokat a vádakat, amelyek szerint pénzintézete lenne felelős a Swissair csődbe jutásáért, mert késlekedett a pénz átutalásával.

A történtek nemcsak a Swissairnek, hanem Svájc imidzsének is hatalmas kárt okoztak. Ha a cég alkalmazottainak a belső takarékban gyűjtött pénzeire, és az utasoknak a kifizetett jegyekre vonatkozó igényeit is a csődtömeghez sorolják, a botrány teljes és a kár helyrehozhatatlan lesz.

A lap szerint Zürich banknegyedében nem értették meg, hogy érdemes lett volna még ráfizetéssel is fenntartani néhány hétig a Swissair forgalmát. A felelősség kérdése nem olyan egyértelmű, mint amilyennek látszik. Lehet, hogy a bankok formai, jogi szempontból helyesen jártak el. Lehet, hogy a Swissairnél nem volt tökéletes a likviditás irányítása és a válságkezelés.

Azt viszont már senki nem mossa le a bankokról, hogy ügyetlen, ha nem éppen buta vagy gátlástalan eljárásukkal kárt okoztak a svájci gazdasági rendszernek, a Svájc és a svájci légiközlekedés jó hírnevébe vetett bizalomnak.