Szingapúr is beszáll a BAA-ért folytatott harcba

2006.02.15. 14:20
Egyre erősebb az a csoport, amelyik brit BAA repülőtér-üzemeltető megszerzésére törekszik. A készülő tranzakció adóssággal együtt akár 14-15 milliárd fontra is értékelheti a BAA-t, amelynek piaci tőkeértéke jelenleg 8,4 milliárd font körül jár.

A szingapúri kormány és egy kanadai alapkezelő felajánlotta csatlakozását ahhoz az átvételi kísérlethez, amelyet a spanyol Ferrovial ipari és szolgáltató csoport készül indítani a Budapest Airportot birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltető megszerzésére, írta a szerdai Financial Times. A hírre ismét meredeken drágult a BAA Londonban, árfolyama szerdán először 8 font fölé került.

Már véglegesítenek

A brit üzleti napilap értesülése szerint a készülő tranzakció adóssággal együtt akár 14-15 milliárd fontra (5180-5550 milliárd forint) is értékelheti a BAA-t, amelynek piaci tőkeértéke jelenleg 8,4 milliárd font körül jár.

A Ferrovial piaci tőkeértéke az előző napi zárásban 9 milliárd euró (6 milliárd font) volt.

A Financial Times úgy tudja: a Ferrovial és új keletű partnerei - a szingapúri kormány, valamint a kanadai Caisse de Dépot et Placement de Québec alapkezelő - már a konzorcium szerkezetének és részesedési megoszlásának véglegesítésén dolgoznak.

A hivatalos átvételi ajánlat február 27-e előtt megérkezhet, ekkor teszi közzé ugyanis a Ferrovial tavalyi éves eredményét, áll a brit napilapban.

Negyedével drágult

A Ferrovial átvételi kísérletének első, múlt heti hírei óta a BAA részvénye csaknem negyedével drágult a Londoni Értéktőzsdén (LSE), miután a cég több intézményi befektetője emelte részesedését. A Schroder Investment Management a legnagyobb egyedi intézményi részvényes lett, 4,82 százalékos BAA-érdekeltséggel, és a korábbi legnagyobb befektető, a Scottish Widows alapkezelő is 3,1 százalékról 3,4 százalékra emelte BAA-részesedését.

Jóllehet a BAA vállalatvezetése a múlt héten több, kevéssé burkolt nyilatkozatban óvta a részvényeseket egy esetleges ellenséges átvételi kísérlet elfogadásától, a Scottish Widows a minap közölte, hogy 9,00 font feletti részvényenkénti ajánlatot megfontolna.

A BAA részvénye az LSE szerdai kereskedésében 35 pennys, 4,49 százalékos drágulással 8,14 font volt, messze nagyobb mértékben erősödve az irányadó FTSE-100-as indexnél. A repülőtér-üzemeltető papírja múlt kedden, egy nappal a készülő Ferrovial-ajánlat hírének ismertté válása előtt 6,65 fonton zárt Londonban.

A brit cég decemberben - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airportban.

Részben ennek az ügyletnek a refinanszírozására a BAA e hónap elején csaknem 3 milliárd eurónak megfelelő névértékű, változó lejáratú euró- és sterlingkötvény-sorozattal jelent meg az európai adósságpiacon, annak ellenére, hogy a Budapest Airport-tranzakció után, annak a BAA-re gyakorolt káros adóskockázati hatására hivatkozva, a Standard & Poor's és a Moody's Investors Service is visszaminősítette a brit vállalat cégadósi osztályzatát. Ez utóbbi hitelminősítő az addigi elsőrendű "A" sávból a már csak megszorításokkal ajánlott "Baa" sávba vitte le a BAA besorolását.

További leminősítés

A világ két legnagyobb nemzetközi hitelminősítője a Ferrovial-szándék ismertté válása után, a szerintük jórészt hitelből fedezendő, készpénzes átvételi tervek megvalósulása esetére, ismét a BAA-t fenyegették meg további leminősítéssel. A BAA a hét végén közleményben értesítette nemrég kibocsátott új adósságának megvásárlóit: ha a társaság feletti ellenőrzés megváltozik - vagyis új tulajdonosa lesz a cégnek -, és ezután 90 napon belül a BAA adóskockázati besorolása a hitelminősítőknél a befektetői szint - "Baa3", illetve "BBB mínusz" - alá csökken, a kötvényeket kamattal növelt névértéken kész visszavásárolni.

Londoni elemzők szerint ezzel a cégvezetés szintén a Ferrovialt igyekszik elrettenteni az átvételtől, hiszen ennek a záradéknak a beépítése a kötvényeladási szerződésbe gyakorlatilag a kibocsátás névértékével plusz kamattal - vagyis mintegy 3 milliárd euróval - emelheti a tranzakció költségeit.

Londoni iparági elemzők nem zárták ki, hogy egy hozzávetőleg 9 milliárd fontos, hitelből fedezett készpénzes átvételi ajánlat nyomán "B" körüli szintig, vagyis mélyen a spekulatív sávba kerülne a BAA adóskockázati besorolása, amivel életbe lépne a kötvény-visszavásárlásra tett kötelező ajánlat.