Szlovákiába megy a Hyundai

2004.03.02. 09:33
Dél-Korea legnagyobb autógyártója, a Hyundai Motor Group a Financial Times értesülése szerint ma bejelenti, hogy a szlovákiai Zsolnán építi meg európai üzemét. A brit pénzügyi napilap szerint az idén ez lesz Közép-Európa egyik legnagyobb beruházása.
Mint azt a Napi Gazdaság megírta, az 1,1 milliárd eurós befektetésért Lengyelország versenyzett Szlovákiával, s a két ország egymást felülígérve kedvezmények sorát ajánlotta a Hyundainak.

Magyar várakozások

A döntés igen kedvezőtlen Lengyelország számára, amely arra törekszik, hogy autóipari központtá váljon. Ezt a szándékot először két évvel ezelőtt érte komoly csapás, amikor a Toyota és a PSA Peugeot-Citroën Csehországot választotta közös motorgyáruk színhelyéül.

Magyarország abban bízott, hogy Tatabányán épül fel a dél-koreai cég autógyártó-üzeme. A vállalat vezetésének 2002 őszén Szöulban magas rangú magyar delegáció mutatta be a hazai befektetési környezetet. A vállalat ennek eredményeként 2002 decemberében jelezte beruházási szándékát a magyar kormányzati szerveknek, majd 2003 februárjában a projektért felelős vezetők hivatalos látogatást tettek Magyarországon.

Tavaly november végén azonban döntés született, s a Hyundai bejelentette, hogy már csak Szlovákia és Lengyelország maradt versenyben. Elemzések szerint Lengyelország a többieknél jóval nagyobb piac, Szlovákia pedig az alacsonyabb adóterhek és az olcsóbb munkaerő miatt volt esélyes. A mai bejelentés azonban végleg eldönti a kérdést, s előzetes információk szerint Szlovákiában fog felépülni az üzem.

Nem Hyundai, Kia

A Hyundai a tervek szerint már ez év második felében megkezdi a beruházást és 2006 végére be is fejezi azt. A gyár 2007-ben már megkezdi a működését, teljes kapacitása évi 300 ezer személyautó lesz, és értesülések szerint Kia márkájú kocsikat fog előállítani.

A Napi Gazdaság értesülései szerint a döntést is a Kia Motors Corp., a Hyundai leányvállalata jelenti be ma a genfi autókiállításon. Tavaly a Hyundai exportjának mintegy harmada irányult Európába, és a cég 2005-re meg kívánja kétszerezni forgalmát a kontinensen. A pozsonyi pénzügyi tárca egyelőre nem volt hajlandó elárulni, hogyan teremtenék elő a beruházás támogatásához szükséges pénzt.

A tavaly Nagyszombatban letelepedett francia Peugeot-Citroën autógyár például mintegy 6,5 milliárd korona állami támogatásban részesült, pedig ez az invesztíció a Hyundainál kisebb volumenű.