Teaválság Indiában - nyomul a kóla

2001.08.29. 11:55
Az alacsony árak, az olcsó import és a nyomuló üdítőital-gyártók miatt az indiai teatermelők komoly válság elébe néznek - közölték a Tea Association of India illetékesei.
A tealevél három éve nem volt ilyen olcsó (kilója jelenleg 1,37 dollár), az indiai fogyasztók pedig egyre gyakrabban választják az olcsó indonéziai, kenyai, Sri Lanka-i, vietnámi, nepáli és kínai importot a drágább hazai tea helyett, sőt a legelvetemültebbek már kólát isznak - közölte a BBC. A termelő cégek általában veszteségesek, vagy minimális profitot termelnek.

Panaszkodnak az üdítőreklámokra

A hazai teafogyasztók száma az utóbbi években gyorsan nőtt, de a lendület idén megtört. A termelők szerint a Coca és a Pepsi intenzív reklámkampányának köszönhető, hogy egyre többen pártolnak át az üdítőitalokhoz.

Mi lesz az ellencsapás?

"Mi sosem tudunk majd annyit költeni reklámra, mint az amerikai gyártók" - panaszkodik a Tea Association képviselője. Ennek ellenére a szövetség azt tervezi, hogy a kereskedelmi minisztériummal összefogva ellenkampányba kezd, és megpróbálja felvenni a versenyt az amerikaiakkal.

Külföldön az olcsóbbat keresik

A teaipar helyzetén az export sem segít, hiszen az évi 850 millió kilogramm teafűnek mindössze egyötöde megy exportra. A külföldi piacokon a már említett országokból származó olcsóbb tea még nagyobb előnnyel indul, hiszen ott már a - WTO által is sűrűn kritizált - indiai védővámok sem segítenek.