Egy hatéves hír majdnem bedöntötte a United Airlines-t

2008.09.11. 00:03
Új hírnek hittek egy hatéves cikket, ami arról szól, hogy a United Airlines csődvédelmet kért maga ellen. A hír hatására hétfőn negyedére esett vissza a United Airlines részvényeinek árfolyama. A Google és a Chicago Tribune egymásra mutogat, mindenki vizsgálódik, a légitársaság részvényei közben visszakúsztak eredeti értékük közelébe.

A történet szombaton kezdődött. A Chicago Tribune tulajdonában lévő floridai lapban, a Sun Sentinelben a legnépszerűbb gazdasági hírek kategóriában megjelent egy hatéves hír, ami szerint a United Airlines csődben van. A hír mellett nem volt dátum, de az eredeti cikk a Chicago Tribune-ban jelent meg 2002 december 10-én (a légitársaság 2002. december 9-én kért csődvédelmet maga ellen, erről szólt a cikk). A Google automata keresője szombaton észrevette a linket a Sun Sentinel honlapján, beindexelte, így a hír belekerült a Google hírszolgáltatásába és gyorsan elterjedt a neten.

Mindenki magyarázkodik

Az még nem világos, hogyan került a Sun Sentinel honlapjára a hír, a Tribune azt elismeri, hogy szombaton hirtelen megnövekedett saját, hatéves url-jének látogatottsága is. A légitársaság nyomozói arra is gyanakodnak, hogy valaki manipulálta a forgalmat, hogy megint előhozza a cég jövőjével kapcsolatos aggodalmakat. A Wall Street Journal szerint azonban számos magyarázata lehet az ügynek, a térségben tapasztalhat viharok miatt valószínűleg sokan kerestek rá a légitársaságra, hogy megtudják, lesznek-e járatkésések. Ez a néhány találat elegendő lehetett ahhoz, hogy egy régi cikket a népszerűbbek közé lendítsen. A Tribune szóvivője nem akarta elárulni, hány találat repítette a cikket a népszerűségi lista élére, csak annyit mondott, nincs szó csalásról.

A hír mindenesetre bekerült az új hírek közé a Google Newsba, ha valaki rákeresett a légitársaság nevére, akkor az első találatok között szerepelt ez a link is. Ugyanakkor nem jelent meg a link a Google News főlapján, de akik feliratkoztak a United Airlinesról szóló hírlevelekre, azok megkapták a hírt. A Google magyarázata szerint a cikk környékén egyetlen dátum szerepelt, ez 2007. szeptember 7. volt (ez képekkel is alátámasztják), valószínűleg ezért hitte azt a kereső, hogy új hírről van szó. A cég azonnal eltávolította a hírt a Google Newsról, amint értesítették, hogy hiba történt.

A hír nagyon gyorsan elterjedt a neten, felhasználók elkezdték emailben küldözgetni egymásnak a linket.

Véletlenek sorozata

A tőzsdén hétfőn reggel még nem történt semmi különös, a légitársaság részvényeivel a szokott módon kereskedtek. De egy idő után ott is megjelent a hír, az Income Securities Advisors beszerkesztette a hírösszefoglalójába. Emiatt bekerült a Bloomberg pénzügyi hírei közé is (még mielőtt a Bloombergnél észrevették volna és korrigálták volna a hibát - mondják a lapnál), ezt pedig mindenki nézi a Wall Streeten. Nagyon röviddel azután, hogy a hír megjelent a Bloombergen, a United Airlines részvényei zuhanni kezdtek. Alig 15 perc alatt 76 százalékkal, 12,50 dollárról 3 dollárra estek. A Nasdaq 15 perc után leállította a kereskedést.

A Nasdaq, a Tribune és a United Airlines jogászai azonnal elkezdték a vizsgálatot, hogyan történhetett meg mindez. Időközben a légitársaság részvényei visszaerősödtek, kedden 10,6 dolláron zártak, ami 2,8 százalékkal kevesebb a hétfői nyitóértéknél.

A legrosszabbkor jött

A Tribune szerint, aki elolvasta a hírt, az azonnal rájöhetett volna arra, hogy egy régi cikkről van szó. Valószínűleg azonban csak az első mondatokig jutottak a befektetők. A légitársaságok csődjéről szóló hírt azért is komolyan vehették, mert a magas energiaárak és az utazási kedv visszaesése miatt nem elképzelhetetlen egy nagyobb légitársaság csődje. A United Airines meg amúgy is gyengélkedett az elmúlt években.

A United Airlines az Egyesült Államok egyik legnagyobb légitársasága, ha az utasforgalmat nézzük, akkor a világ második legnagyobb társasága. 2002. december 9-én kért csődvédelmet, a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások utáni általános visszaesésben a cég hatalmas veszteségeket halmozott fel, az amerikai kormány pedig elutasította hitelgarancia-kérelmét. A légitársaság tovább üzemeltette járatait, átalakította a szervezetet, racionalizálta a működését. Mindezek hatására 2006. február 1-én lépett ki a csődvédelem alól, ugyanebben az évben nyereséget is jelentett.

A net új eszköz a pletykához

Az, hogy egy téves hír automatikus keresőmotoroknak köszönhetően terjed el, új jelenség, de az, hogy pletykák befolyásolják a tőzsdét, vagy emberi hibák okoznak felfordulást egy cég életében, távolról sem az – mondta az Indexnek Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzési vezetője. Angliánban az idén tavasszal 20 százalékot estek a HBOS bank részvényei, miután elterjedt, hogy a pénzintézet kölcsönt kér a Bank of Englandtől. A hír alaptalannak bizonyult, és könnyen lehet, hogy spekulációs céllal terjesztették. Mindenesetre minden ilyen pletyka, álhír csak akkor tud igazi hatással bírni, ha úgy tűnik, lehet alapja: a hitelválság nyomán tetemes veszteségeket leíró angolszász bankvilágban azonban aligha hangzott irreálisan a pletyka, mint ahogy a most szintén csődöktől, válságba jutott cégektől, a magas olajárat elviselni képtelen társaságokról szóló légiközlekedési iparágban az UA hír is valóságosnak tűnhetett első ránézésre. Móró Tamás szerint óriási, prosperáló vállalatokról, egy Nestlé-ről vagy egy Procter&Gamble-ről például aligha hinnék el a pénzpiacon, hogy hirtelen csődvédelmet kértek.

A technika azonban – emberi hibával együtt, persze – okozott már komolyabb veszteségeket: 2005-ben, a japán Mizuho Financial, az ország egyik legnagyobb bankja egy brókerének esett áldozatul, és szenvedett százmillió dolláros nagyságrendű veszteséget. Az alkalmazott egy cég egy részvényét kívánta 610 ezer jenért eladásra kínálni; ehelyett 610 ezer részvényt (a tőzsdére bevezetett állománynál sokkal nagyobb csomagot) ajánlott fel 1, azaz egyetlen jenért. Az ilyen trankzakciókat a biztonsági rendszer elvileg automatikusan letiltja – ezúttal azonban a megbízás kereskedési időn kívül érkezett, így a rendszer, az elérhető részvénymennyiségre érvényesnek vette.