A legújabb új gazdaság

2001.05.16. 11:00
Bár ember még nem született, aki világosan elmagyarázná, mit is kell érteni alatta, tavaly a gazdasági sajtóban 20 ezer cikkben bukkant fel az "új gazdaság" kifejezés.
A gazdasági és a tőzsdei szakírók 2000-ben talán csak a határozott névelőt használták gyakrabban, mint a "new economy" kifejezést. A dolog persze feltűnt a nyelvészeti, statisztikai és eszmetörténeti érdeklődésű közgazdászoknak is. Jeff Madrick a The New York Timesban ismertette Harvard Egyetemen végzett kutatásainak eredményét, melyből kiderül, hogy a '70-es évek óta minden nemzedéknek megvolt a maga új gazdasága.

A mantrák mantrája

Míg 1985 és 1995 között összesen 775 újságcikkben bukkant fel az új gazdaság szókapcsolat, addig az újságírók 1998-ban már 1000, 1999-ben pedig 3000 alkalommal nem tudtak ellenállni vonzerejének. A technológiai részvénypiaci lufi kidurranásának évében, tavaly pedig már 20 ezer írásműben fordul elő, pedig ember még nem született, aki megmondaná, pontosan mit is kellene érteni alatta.

Az "új gazdaság" metaforát 1970 óta használják a közgazdászok és az újságírók, és rendszerint egészen eltérő jelentésben, s egymással szinte semmilyen összefüggésben nem lévő dolgok megnevezésére. Korábban igénybe vették például a globalizáció, valamint a szolgáltatási szektor térnyerésének és a termelővállalatok háttérbe szorulásának leírására, a kilencvenes évek végétől pedig az információtechnológia gazdaságra gyakorolt áldásos hatására utalnak vele.

Nagy eszmék, sok olvasó

Az új gazdaság legújabb eszméje 1999-ben kezdte meg diadalmenetét, amikor - Mr. Madrick szerint - vagy egy tucatnyi közgazdász "új gazdaság" címke alatt különféle elméleteket gyártott az amerikai gazdaságban tapasztalható furcsaságok magyarázatára. De egyik elmélet sem világította meg, hogy a technológiai beruházások pontosan miként is járultak hozzá - mondjuk - a termelékenység növekedéséhez, mellyel rendszerint magyarázták, hogy a gazdaság meglepően alacsony infláció mellett a megszokottnál jóval nagyobb ütemben növekedett.

A világos definíció vagy elfogadott elmélet hiánya azonban nem akadályozta meg fogalom karrierjét, sőt, az újságírók dolgát kifejezetten megkönnyítette. A kutató azonban megértő a hírlapírók iránt, s inkább kenyéradó gazdáikat hibáztatja, hogy az olvasókért vívott csatában bevésték a mostanában tőzsdei veszteségeik miatt csalódott amerikaiak fejébe az új gazdaság nagy és homályos eszméjét.