Nem izgatják a légitársaságokat az utasok jogai

2007.04.04. 13:00
Hat hónapot kapnak a légitársaságok arra, hogy javítsanak az utasok jogaival kapcsolatos hozzáállásukon. Ellenkező esetben az Európai Bizottság eljárást indít ellenük.

Hiányosságokat tárt fel az Európai Bizottság a légi utasok jogainak szavatolásáról szóló jelentésében. Felszólította a légitársaságokat: hat hónapot kapnak, hogy javítsanak a helyzeten, ellenkező esetben jogi eljárást indítanak ellenük. Különösen az olcsó jegyes légitársaságokat illette bírálattal a testület.

A jelentés szerint két évvel az utasok kártérítésére vonatkozó szabályozás bevezetése után még néhány tagországban nem alkalmazzák megfelelően az előírásokat. Ezért a bizottság szakértői a következő fél évben ellenőrzéseket fognak tartani a repülőtereken, hogy a légitársaságok betartják-e az utasok megfelelő informálására, kiszolgálására, illetve kártérítésére vonatkozó szabályokat.

Az Európai Unióban 2005 februárban vezették be az új előírásokat, amelyek értelmében késés, járatkimaradás, túlfoglalás esetén az utas 250-600 euró kártérítést kaphat a távolságtól és a késés időtartamától függően. A késés és a járatkimaradás különösen az olcsó jegyes légitársaságoknál okoz problémát az utasoknak a bizottsági jelentés szerint. Mivel ezek a légitársaságok többnyire félreeső repülőtereket vesznek igénybe, nem tudnak eleget tenni kötelezettségeiknek, mert ezeken a helyeken kevés a szálloda, illetve az étterem.

További probléma, hogy a diszkont légitársaságok késés vagy járatkimaradás esetén többnyire nem foglalkoznak az átirányítással másik járatra, jóllehet, a szabályok 2005 februárja óta ezt is előírják. A bizottsági jelentés arról is beszámol, hogy a légitársaságok késés esetén csak külön kérésre, vagy egyáltalán nem nyújtanak segítséget az utasoknak.