Ezt azonban abban az összefüggésben is szemlélni kell, hogy sok utas csak az utolsó pillanatban, vagy egyáltalán nem mondja le foglalását, ha mégsem akar vagy tud utazni, ami komoly problémát okoz a légitársaságoknak - tette hozzá Nicolas Oetterli, a svájci idegenforgalmi szövetség ombudsmanja. Ennek is szerepe van abban, hogy a légitársaságok ugyanazt a helyet többször is eladják.
Kártérítés jár
Az utasok azonban nem teljesen védtelenek a túlfoglalás kínos következményeivel szemben. Az Európai Unióban 1991 óta irányelv szabályozza az ilyen esetekben járó kártérítést, és 2005-től még több kártérítésre jogosultak az utasok.
A jelenleg érvényes szabályozás szerint túlfoglalás okozta kétórás késésig 75 euró kártérítés jár az utasnak 3500 kilométeren belüli úticél esetén, vagyis, ha túlfoglalás miatt nem szállhat fel arra a járatra, amelyre a jegye szól, mert az már megtelt, és későbbi gépre veszik föl. Ha a késés meghaladja a két órát, akkor a kártérítés 150 euró. A nagyobb távolságú járatokon két óra késésig 150 euró, két órán túl 300 euró a kártérítés.
Az Egyesült Államokban és Kanadában négy óra késésig 200 dollár, négy órán felül 400 dollárt kell a légitársaságoknak az utas számára kifizetnie.
A 2005-ben hatályba lépő uniós szabályozás szerint 1500 kilométerig 250 euró, 3500 kilométerig 400 euró, 3500 kilométeren túl 600 euró lesz a kártérítés. Új elem a jogszabályban, hogy a légitársaságok kártérítést kötelesek fizetni akkor is, ha a járatok jelentősen késnek.