Nőtt a Vivendi bevétele

2003.02.10. 11:29
A Vivendi Universal hétfőn 61 milliárd eurós bevételt jelentett tavalyról, 6,3 százalékkal nagyobbat a 2001-es 57,36 milliárdnál. A negyedik negyedévben a bevétel 16,4 milliárd euró volt, 1 százalékkal nagyobb, mint egy évvel azelőtt. Kevesebb új videó jelent meg, lassult a bevétel növekedése a szórakoztatóparkokból és zeneeladásból, de gyorsan javult az értékesítés a távközlésben.
A tavaly eladott egységeket és részesedéseket nem számítva a bevétel 11 százalékkal nőtt, 28,1 milliárd euróra.

A bevétel a világ legnagyobb médiacsoportja, a Vivendi Universal minden fő részlegben növekedett, kivéve a Universal Music Groupot, ahol 4 százalékkal 6,3 milliárd euróra csökkent. A tavaly többségi Vivendi-tulajdonba került francia Cegetel távközlési vállalatnál a bevétel 11 százalékkal 7,1 milliárd euróra bővült. A Vivendi Universalhoz tartozó Canal Plus tévé bevétele 6 százalékkal 4,8 milliárd euróra emelkedett tavaly.

Eladnák a szórakoztató részleget is?

Az amerikai Universal Entertainment részleg - benne a hollywoodi Universal Studiosszal és a szórakoztatóparkokkal - bevétele 27 százalékkal 6,3 milliárd euróra ugrott, a USA Networks megvásárlása miatt. Enélkül a bevétel 2 százalékkal bővült volna. Továbbra is tartják magukat a hírek, hogy a Vivendi a Universal Entertainment részleges vagy teljes eladását tervezi, adósságcsökkentés végett. A Vivendi 2000-ben szerezte meg a Universalt a kanadai Seagramtől, és egyebek között emiatt halmozódott fel az adóssága úgy, hogy tavaly csak a ballaszt gyors kidobálásával sikerült elkerülni a csődöt.

Kiárusítottak

A Vivendi Universal tavaly eladta a könyv- és az újságkiadóit, az észak-amerikai Echostar műholdas szolgáltatóban levő 10,7 százalékos részét 1,07 milliárd euróért és a Vivendi Environnement vízművekben tartott részesedése felét 1,86 milliárd euróért, a teljes eladás szándékának fenntartásával 2004 végéig. A tavalyi értékesítések körülbelül 3 milliárd eurót hoztak, azonban az év végén 4 milliárd euróért növelték a részesedésüket - 44 százalékról 70 százalékra - a francia Cegetel távközlési vállalatban. Ezt igazolták a hétfőn kiadott értékesítési adatok.

Az idén már eladták a Vivendi Telecom Hungaryt, továbbá a részesedést a lengyel Elektrim konglomerátumból és a közösen működtetett mobilszolgáltatóból, meg nem erősített hírek szerint 600 millió euróért, majd a múlt héten a Canal Plus Technologies rejtjelprogram-fejlesztő vállalkozás 89 százaléka került sorra, 190 millió euróért. Ha a Universal Entertainmentet is eladják, akkor a Vivendinek már nem sok vagyona marad a Canal Plus tévén és a Cegetelen kívül.

Csökkent a hatalmas adósság

Tavaly év végéig a Vivendi Universal összesen 7 milliárd eurót fordított adósságai csökkentésére. A tavalyi legrosszabb pillanatokban a csoport adóssága 19 milliárd eurós csúcsot ért el a korábbi terjeszkedések miatt. Jelenleg a szakértők 17 milliárdra becsülik az adósságát. Ebből 2004 első negyedéig 9,9 milliárd esedékes. A világ legnagyobb médiavállalata, a Vivendi Universal elnöke, Jean-René Fourtou az év végén azt mondta, fenntartják a tervet, hogy 2004 végéig 16 milliárd eurót szereznek részesedések eladásából.

A tavalyi első kilenc hónapban a konszern 13,5 milliárd eurós veszteséget könyvelt el. Ez majdnem megfelel az egész 2001-es nettó veszteségnek, amely 13,6 milliárd euró volt.