Zsíradóval az elhízás ellen

2004.08.09. 07:47
Nyugat-Európában különböző intézkedésekkel próbálják elejét venni az elhízásnak. Franciaországban tilos lesz süteményeket árusító automatákat üzemeltetni iskolákban, Németországban a gyorséttermekre vetnének ki különadót.
A francia törvényhozás szigorú intézkedéseket hozott a hizlaló élelmiszerek fogyasztásának visszaszorítására. 2005 szeptemberétől tilos lesz süteményeket és cukrozott italokat árusító automatákat üzemeltetni a francia oktatási intézményekben. A két hete elfogadott jogszabály arról is rendelkezik, hogy a hizlaló élelmiszerek rádiós és televíziós reklámjait egészségügyi figyelmeztetéssel kell ellátni. Azokat a hirdetőket, akik a figyelmeztetést elmulasztják, a reklámspot sugárzási díjának öt százalékára rúgó adó megfizetésére kötelezik. Az így befolyó összegeket a megelőzéssel és az egészségügyi neveléssel foglalkozó intézet (INPES) használhatja majd fel - írja a Le Monde.

A francia törvényhozók szerint az elhízás mára olyan súlyos közegészségügyi problémává vált, hogy az végre szigorú és hatékony megelőzési politikát tesz szükségessé. Egy parlamenti bizottság még áprilisban nemzeti terv kidolgozását, valamint az elhízás elleni küzdelmet irányító hatóság felállítását is javasolta. A túlsúlyosak aránya az 1990-es hat százalékról mára megduplázódott Franciaországban.

Svéd példa

Németországban már több mint kétmillió gyerek túlsúlyos, és néhány éven belül hasonlóan rossz arányok alakulhatnak ki, mint az Egyesült Államokban - figyelmeztet a Der Spiegel. Az egyre égetőbb probléma kezelésére egy zöldpárti politikus a minap azt javasolta, hogy a jelenlegi 7 százalékos kedvezményes áfa helyett a gyorséttermi ételekre vessenek ki magasabbat, 16 százalékosat. Az ötletnek számos támogatója akad.

Sokan Svédországot tekintik jó példának, ahol az szupermarketekben a gyümölcsök és zöldségek viszonylag olcsók, míg a csipszek, édességek és társaik viszonylag drágák, csakúgy, mint az alkohol és a cigaretta. Nagymértékben hozzájárul az egészséges táplálkozáshoz az is, hogy a gyermekek egész nap iskolában vannak, és ebédidőben az iskolai kantinban étkezhetnek, ami lényegesen jobb, mint ha McDonald'sba járnának. A reklámok szabályozásában is előbbre jár Svédország. A gyermekeknek szóló reklámokat ugyanis már jó ideje betiltották a skandináv államban, így nemcsak a játék-, hanem az édességhirdetések is megszűntek a televízióban.

Itthon nem lehet korlátozni

Bár az elhízás Magyarországon is egyre nagyobb probléma, a jelenlegi jogi szabályozás nem teszi lehetővé a francia intézkedésekhez hasonló korlátozásokat - közölte Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FF) helyettes szóvivője. A törvény csak annyit ír elő, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, és nem tulajdoníthat gyógyhatást a terméknek. Kárpáti Zsuzsa, az MSZP-frakció egészségügyi munkacsoportjának vezetője szerint a ugyan a kormány jelenleg nem tervez módosítást, ám az egészségvédelmi szabályok fokozatos szigorodása az uniós jogharmonizációval már hazánkban is megkezdődött, és a trend folytatódása várható.

A hatósági ellenőrzések és laboratóriumi munkák pontosan ki tudják mutatni, hogy milyen termékek lehetnek hasznosak a gyermekek számára. Az FF ezért is indította el a közelmúltban a "kölyökbarát termék" programot, amelynek védjegye garancia arra, hogy a gyermek hasznos, egészséges tápanyagokhoz jusson. Ezen túlmenően a főfelügyelőség kész arra, hogy a megfelelő jogi háttér létrehozása után a rá háruló egészséges, biztonságos táplálkozással kapcsolatos feladatokat elvégezze.