Gyöngyi
9 °C
9 °C

Egy palack ezer arca

2011.07.05. 15:42 Módosítva: 2011-07-05 15:43:14
Avagy a Coca-Cola palack evoluciója

Immár 125 éve iszunk Coca-Cola-t szerte a világon. Sok minden változott ez alatt az egy és negyed század alatt, kivéve a két legfontosabbat: a receptet és a logót. Bár sokan azt gondolják, hogy a világon mindenki által ismert, ikonikus kontúrüveg sem változott, ez azonban tévedés. A palackozás kezdetén még nem így nézett ki, és azóta is sok különleges kiadás készült belőle különböző, egyedi alkalmakra.

Az üdítőt 1899-ben kezdték palackozni, miután Asa Candler mindössze 1 dollárért eladta ennek jogát Benjamin F. Thomasnak, aki Chattanoogában még ebben az évben el is kezdte palackozni. Egy évvel később, Atlantában (Georgia, USA) megnyitották a második palackozót, amely napjainkra a The Coca-Cola Company központjává vált.

1915-re annyira népszerűvé vált az ital, hogy megjelentek a hamisítványok is – másolták magát az italt, az akkori egyen üveget és a logót is –, ezért szükség volt egy jól azonosítható formára, amelyet mindenki könnyen felismer. Ekkor született meg Alexander Samuelson tervei alapján a kontúrpalack, amely akár sötétben is könnyen beazonosítható. Az első változat azonban még jóval pocakosabb volt, mint a napjainkban ismert verzió. Az évek folyamán karcsúsítottak rajta, hogy könnyebben tölthető és szállítható legyen.

A kialakított formától eltérő, úgynevezett Export palackot hoztak létre 1926-ban. Erre azért volt szükség, mert a Coca-Cola-t be akarták mutatni az Egyesült Államokon kívül is. Ezek zöld üvegek voltak, arany fóliával, hasonlítottak az óceánjáró hajókon felszolgált pezsgősüvegekre. Az export palackok egészen az 1930-as évekig forgalomban voltak. Ma már azonban a gyűjtők legértékesebb relikviáinak számítanak.

A különböző ünnepi alkalmakra is folyamatosan születnek különleges kiadások. Így például 30 évvel ezelőtt, 1981-ben egy speciális palack készült Károly walesi Herceg és Lady Diana Spencer esküvőjére. Ez a palack is sok gyűjtő nagy álma.

A mára ikonikussá vált üveg az évek folyamán nagy karriert futott be, például számos filmben is feltűnt. Az egyik ilyen az 1981-es, Az Istenek a Fejükre Estek című vígjáték.  A film történetének középpontjában a modern civilizációban jól ismert, Coca-Cola üveg áll, amely majdnem fejbevágja az arra sétáló Bushmant. Ő nem tudja eldönteni, mi lehet az égi csoda, ezért megpráblja visszajuttatni azt az isteneknek, hiszen, ha a fejére pottyant, nyilván tőlük származik. Ezek után érdemes feltenni azt a kérdést, hogy vajon hány olyan pontja van a Földnek, ahol még nem ismerik ezt a formát.

A palack dizájnját sokszor igazították az aktuális divathoz vagy éppen sikertörténetekhez is. A Szex és New York című mozifilm bemutatója alkalmából Angliában a Diet Coke-nak készítettek egy limitált, „City Kollekció” névre hallgató kiadást, amelyet a film „divat géniusza”, Patricia Field tervezett.

Természetesen az itt említetteken túl is számtalan palack-dizájn készült, mi csak néhány különlegesebbet említettünk meg.  De ami mindig változatlan marad: a recept és a logo.