Menyhért, Mirjam
10 °C
25 °C

Világmárka lesz a Zeneakadémia

2013.09.25. 12:45 Módosítva: 2013-09-25 15:45:42
Az október végén újra megnyitó Zeneakadémia egyszerre lesz egyetem és koncertközpont. Ilyen együttállásra elvétve akad példa a nemzetközi zenei életben, ahogy teljes arculati átalakulásra is.

A Zeneakadémia bő évszázada világmárka a zeneművészeti képzésben, 21. századi egyetemi koncertközpontként sem adhatja alább. A New York-i Julliard School vagy a helsinki Sibelius Akadémia mellett versenytársa már a New York-i Carnegie Hall, a londoni Barbican Centre, az amszterdami Concertgebouw vagy brüsszeli BOZAR is. Az október 22-én építéskori pompájában újranyíló Liszt Ferenc téri zenepalota a zeneművészeti és zenetudományi egyetem, valamint a koncertközpont duális egységeként működik a jövőben.

A 2013. február végén felálló kommunikációs csapatnak nem kevesebb volt a feladata, mint egy ilyen világmárka arculatának felépítése. „Nehezítette a feladatot, hogy a kiadványstruktúrától a programkommunikáción át az esztétikai elemekig nagyon sok mindenről előre kellett dönteni, talán ettől lett erős az eredmény” – mondja Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs és médiatartalomfejlesztési igazgatója. Több, bonyolult, sokfordulós közbeszerzési eljárás előkészítésével párhuzamosan a kulturális és a médiaszektor különféle területeiről érkezett szakemberekből verbuvált maroknyi társaság mélyfúrást végzett: archívumok, levéltárak, könyvtárak és múzeumok mélyéről bányászta elő a fellelhető dokumentumokat, fény- és mozgóképeket, beleásta magát az intézmény és a ház történetébe, elemezte a hazai viszonyokat, és feltérképezte a nemzetközi piacot, de tulajdonképpen létező minta nélkül futott neki a feladatnak.

A tendergyőztes Allison Advertising és a honlapépítést végző konzorciumi társ Webra International segítségével páratlan arculati újrafogalmazás vette kezdetét a közbeszerzési tenderek lezárultával. Az arculat megalkotásának kiindulási alapja a Liszt Ferenc téri épület építészeti öröksége, motívumkincse, ikonográfiája, filozófiája – a századforduló budapesti szecessziója. Ugyanakkor ennél jóval bonyolultabb üzenet közvetítése volt a cél. A Zeneakadémiát ugyanis szinte a kezdetektől sajátos ellentétpárok jellemzik: a zeneművészeti tradícióőrzés és a koncertéleti trenddiktálás. A patina és progresszió dualitása. Ehhez adódott az egyetem és a koncertközpont legújabb kettősége. „Mindezt nekünk is fel kellett fedezni, a megfogalmazás után pedig meg is jeleníteni. A patina és progresszió között ívelő feszültségre építettem a stratégiát” – mondja Szabó Stein.

Az eredmény egy, a külföld számára is azonnal beazonosítható, egymásnak feszülő koncepcionális elemekből alkotott, markáns identitású vizuális jelrendszer lett. A zene egyik szentélyének tartott Nagyterem mennyezeti babérjából font körkoszorú a közepébe helyezett lanttal, valamint a legmodernebb betűtípussal szedett névből álló logó egységbe szervezi a hagyományt és az integrált intézmény progresszivitását. (A koncertközpont önálló logója a babérkoszorút koncentrikus körformává transzformálta, megidézve az épület Apollóni napmotívumait.) Ez a koherens és konzekvens rendszerbe foglalt új vizuális identitás a kiadvány-portfólióban is megjelenik. A társművészeteket – az első szám esetében a fotográfiát – is bevonó koncertmagazin a részletes hangversenyismertetések mellett interjúkat, portrékat és a hazai kulturális sajtóból sajnálatos módon kihalt tárca-esszéket közöl.

A prémium magazinnal szemben újrapapírra nyomtatott havi műsornaptár a praktikus információkat tartalmazza, egyedi tipográfiája bennfentes érzést kelt. A Zeneakadémia – szintén környezetbarát papírra nyomtatott – egyestés koncertismertetői teljességgel egyedinek számítanak a nemzetközi koncertéletben. A zsebkönyvszerű, bensőséges formátum, a kortárs könyvgrafika világelitjéhez sorolandó rajzos illusztrációk, a műsorra reflektáló, vállaltan vélemény műfajú esszék mintegy beavatják az élőzene misztériumába a közönséget. A Zeneakadémia megújulásának virtuális jele és nyoma a Zeneakadémia új honlapja. A táblagépes és a mobil használatra az első pillanattól alkalmas, úgynevezett reszponzív felhasználói felület megvalósítása kiemelt feladat volt: a képernyő méretét érzékelő rendszer a legoptimálisabb méretre igazítva mutatja ugyanazt a tartalmat.

A kiadványokat, a honlapot és a hirdetés-portfóliót egységbe foglalja a Zeneakadémia új színvilága. Az arculatot meghatározó, egyben a komolyzenét jelző átható ciánkék, a vele szoros rokonságban álló egyetemi események mélykékje, az opera büszke aranya, a jazz izzó vöröse, a népzene vidám napsárgája és a jövő generációinak szóló programok életigenlő zöldje azonnal felismerhető, emóciógeneráló színkód-rendszerré áll össze. A színkódok az art deco plakátművészetet megidézve a zeneakadémiai plakátokon, hirdetéseken is érvényre jutnak. Az úgynevezett duoton hatással színezett fotók, az azonnal felismerhető betűtípusok, és a kitüntetett helyen szereplő logó a magyar kulturális életben, de mondhatjuk, a teljes magyar kreatív iparágban páratlanul egységes, mégis sokrétű arculatot hozott létre.

További információ