135 év tapasztalat az E-busz mögött

2014.09.30. 16:56 Módosítva: 2014.09.30. 18:00
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Az elektromos hajtásrendszerre és járművekre hajlamosak vagyunk úgy gondolni, mint a 3. évezredben elterjedt technológiára. Pedig a Siemens már az 1800-as évek végén jelentkezett ilyen járművekkel.

Az elektromos hajtás eleinte a közösségi közlekedésben terjedt el, és most a személyautók mellett újra a buszok, teherautók, vonatok felé fordul a gyártók figyelme. Részben a környezetvédelmi szempontok új évezredbeli felértékelődésének is tulajdonítható, hogy egyre nagyobb teret nyernek a közlekedésben a károsanyag-kibocsátástól, vagy a fosszilis tüzelőanyagok elégetése útján keletkező kipufogógázoktól mentes hajtásrendszerek. A zöld megoldások azonban nem újkeletűek: a Siemens például 1879-ben jelentkezett első elektromos meghajtású vasúti szerelvényével. Alig két évvel később már elektromos busz – tulajdonképpen az első troli – is gazdagította a palettát. Többek között budapesti kötődése is van a technológiának, az 1896-ban átadott – és a kontinentális Európa első kéregvasútjaként ismert – Milleneumi Földalatti Vasút járatait is a Siemens&Halske készítette, ezek a szerelvények szintén árammal működtek. A Siemens az utóbbi években e területen számos innovatív terméket mutatott be hazánkban: elektromos hajtásrendszerű sportkocsit, kisautót, motorkerékpárt illetve buszt is.

A tiszta elektromos buszok ma már a hétköznapi városi közösségi közlekedésben is megjelentek. Közép- Európában az olasz Rampinivel együttműködésben készített, és 2012-ben Bécsben üzembe állított e-buszok jelentették az áttörést. Az osztrák főváros utcáit 12 elektromos hajtású busz rója több vonalon, a 40 utas szállítására alkalmas járművek egy feltöltéssel akár 150 kilométert is megtehetnek, míg napközbeni gyorstöltésük alig negyedórát vesz igénybe.

Az elektromos meghajtású járművek óriási előnye, hogy teljes egészében károsanyag-kibocsátás mentesek és a hagyományos – benzin vagy gázolajüzemű – gépekkel szemben teljesen csendesek is. Ráadásul jóval költséghatékonyabb megoldást jelentenek klasszikus meghajtású társaiknál. A jellemzően magasabb beszerzési ár ellenére esetükben ugyanis jóval kedvezőbbek az üzemben tartási költségek: az alkatrészek cseréje alacsonyabb költséggel jár, az üzemeltetők nincsenek kitéve az üzemanyagárak hetenkénti árváltozásának, valamint a fékenergia elektromos visszatáplálása is a hatékony energia- felhasználást támogatja. Az egyszeri nagyobb kiadást jelentő akkumulátor-csere pedig előre jól tervezhető.

E-busz Budapesten

Az elektromos midibusz egy példányával tavaly a budapestiek is megismerkedhettek, 2013 őszén a Budai Várnegyedben tűnt fel néhány hétig próbajáratként, sikert aratva az utasok és az elektromos hajtást kedvelő érdeklődők körében.

Azóta a Rampini és a Siemens elkészítette Budapest részére is a konkrét javaslatát. A jármű teljes mértékben kielégíti a frekventált Várnegyed kihívásait. A korábbi referenciák és a kéthetes budapesti próbaút garantálják, hogy a busz sikeresen birkózik meg az intenzív, meredek lejt- és hegymeneteket magában foglaló útvonallal is. A Siemens- Rampini több éves tapasztalattal rendelkezik a jármű lelkét jelentő akkumulátor töltési technológiáját illetően, így olyan tényezők sem jelentenek reális kockázatot, amelyek egy kezdő fejlesztőnél komoly problémát okozhatnak. Ilyen például a töltések szakszerűségének biztosítása az üzemeltetést jelentősen megdrágító, idő előtti akkumulátor-cserék elkerülése végett.

A gyártók törekedtek a magyar ipar bevonására is: megállapodást kötöttek a nagy múltú Rába gyárral. A Rampini és a Rába között hosszú évekre nyúlik vissza az együttműködés tűzoltó járművek gyártása terén. A buszok karbantartása, a töltő infrastruktúra kiépítése is hazai munkaerőt foglalkoztatna. Nagyobb darabszámú megrendelés esetén az együttműködés akár további résztvevőkre is kiterjeszthető.

A termék a BKK közelmúltbeli tenderén is megjelent, így lehetőség nyílt összevetni árszintjét a versenytársakkal, ahol a részletes feltételek megismerése után két másik termék mellett is állta a versenyt. Úgy tűnik, a magyar-olasz-német hármas ár-érték arányban is verhetetlen.

Reméljük, hamarosan lehetőség nyílik az e-buszok beszerzésére, így felhasználhatóvá válik a javarészt az EU által biztosított finanszírozás, és végre kivonhatóak lesznek a kiszolgált, sötét füstöt okádó buszok Budapest szívéből, a megújult Várnegyedből.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.