Mielőtt bekövetkezne: védekezzünk aktívan!

2003.07.16. 08:40
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Az aktív védelem egyfelől jelenti, hogy már akkor biztonságban érezhetjük magunkat, miután beültünk az autónkba, de még nem fordítottuk el a slusszkulcsot. Másrészt azt, hogy az elektronikai rendszerek a legkényesebb helyzetből is kisegíthetnek. Ennek érdekében a Renault egy sor speciális felszereléssel látja el modelljeit.
A cég számára stratégiai kérdés a védelem: 600 fős mérnök- és szakembergárda dolgozik csak azon, hogy a biztonsági rendszereket tökéletesítse, a Kutatás és Fejlesztés részlegnek évi 100 millió euro a költségkerete. Évente mintegy 400 valós és 4000 virtuális töréstesztet végeznek azért, hogy megtudják, milyen fejlesztéssel állhatnának elő.

Lássuk, hogyan óvják a Renault modellek intelligens, aktív védelmet biztosító műszerei az autóba való beszállás pillanatától épségünket!

Elfelejtettük bekapcsolni az övet? A mulasztásra fény- és hangjelzés figyelmezteti az elöl ülőket. Utunk további részében is "láthatatlan szemek" figyelnek bennünket. A biztonságunk szempontjából lényeges paramétereket ellenőrző rendszerek "résen vannak", és ha kockázatosnak vélnek valamit, jeleznek, illetve korrigálnak.

Váratlan helyzetekben - útakadály, a tapadás megszűnése, stabilitásvesztés -, gyorsan és pontosan kell reagálnunk. Már ha tudunk. A Renault olyan rendszereket épített autóiba, melyek vész esetén maguk is végrehajtják a szükséges korrekciós műveletet.

Ilyen az ESP dinamikus menetstabilizáló, mely az autó egyensúlyáért felel, és - az ASR kipörgésgátlóval együtt - kiigazítja az autó pályáját valamint fékezi a kerekeket, ha fennáll a csúszás veszélye.

Mi történik, ha mégis a fékbe taposunk? A vészfék-asszisztens teendője, hogy vészhelyzetben többlet nyomást adjon a taposó mozdulathoz, mindaddig, amíg fel nem engedjük a pedált. Tapasztalatok bizonyítják ugyanis, hogy ilyenkor a lehetséges nyomás 70%-át fejtjük csak ki.

A legtöbb Renault személygépkocsiban alapfelszereltség a rendszer hatását erősítő ABS blokkolásgátló és az EBV fékelosztó is, mely a pedál benyomódási sebességétől függően a maximumra növeli a fékerőt. Ezzel a mögöttünk lévőket is óvjuk, hiszen a féktávolság lecsökken, a manőverünkre pedig vészvillogás figyelmeztet.

Ereszt az egyik gumi? Vagy már defektet is kapott, de nem észleltük? Megteszi helyettünk az elektronikus keréknyomás ellenőrző rendszer, mely a Vel Satis alapfelszereltségének része. A teendőnket sem titkolja el: azonnali ellenőrzésre, azaz megállásra, vagy pótkerék felszerelésére szólít fel bennünket.

A legnagyobb elővigyázatosság esetén is bekövetkezhet baleset. A sérülések azonban minimalizálhatók. Legközelebbi cikkünkből az ilyen helyzetekben működésbe lépő passzív biztonsági rendszerről tudhatunk meg többet.

Vissza a Velvetre >>

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.