Ambrus
-7 °C
3 °C

Túlsúly

2004.04.21. 10:29

Az étellel szemben tanúsított viselkedés nem feltétlen kiváltó oka valaki elhízásának, vagy más étkezési problémájának. Az igazi kérdés az, miért viselkedünk úgy, ahogy viselkedünk. Philadelphiában több tonnányi zsír elvesztéséért indítottak kampányt. Sok amerikai alig fér el maximális mértékig kitágított bőrében, de ez a jelenség világszerte gyorsan terjed.

Sokan próbálkoznak alacsony kalóriatartalmú diétákkal, de tudni kell, és ezt tapasztalják is, hogy az így elvesztett kilók gyorsan visszajönnek. Mások megerőltető edzésekkel próbálkoznak, ami kialakíthat egyfajta függőséget. A teljes értékű, tápláló étrend és a jó közérzet fenntartásához szükséges fizikai aktivitás elengedhetetlen, emellett azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a mentális és érzelmi egyensúly fontosságát.

Mi az oka annak, hogy túl sokat eszünk és nemkívánatos súlyfelesleget szedünk magunkra? A válaszokat a múltunkban kell keresnünk. Milyen hitrendszereket alakítottunk ki magunkban gyerekként az evéssel és az étellel kapcsolatban? Talán védőburkot építünk magunk köré, hogy elszigeteljük magunkat valamiféle fizikai, érzelmi vagy mentális bántalmazástól? Talán azt tanították nekünk, hogy nem szép dolog, ha nem eszünk meg mindent, ami a tányérunkra került? Gyakran hallottuk, hogy másnak még ennyi sem jut, vannak, akik éheznek, és ezért bűntudat és mások iránt érzett felelősség terheli az ételhez való viszonyunkat? Talán az ételt arra használták, hogy befolyásoljanak minket? Meg kellett ennünk azt is, amit nem szerettünk, vagy ennünk kellett, amikor nem voltunk éhesek? Talán az ünnepek kötődnek az evéshez, és ezért akkor vagyunk a legboldogabbak, ha eszünk? Eszünk, ha idegesek, mérgesek, frusztráltak, szomorúak, visszautasítottak vagyunk, ha félünk, vagy szokatlan helyzetbe kerülünk?

Szeretnék idézni egy levélből, amit nemrégiben kaptam, egy gyerekkora óta fennálló súlyproblémájával hozzám forduló barátomtól:

"A fiam éppen befejezte a vacsorát, és szokása szerint hagyott egy pár falatot a tányérján. Ilyenkor általában megeszem, amit meghagyott, de még sosem gondoltam arra, miért? Most, ahogy az ételre néztem, megkérdeztem magamtól, milyen üzenet jut az eszembe róla? A válasz szinte szavakba öntve érkezett: AZ ÉTEL NEM VESZHET KÁRBA! Riasztó volt. Nem az éhség miatt, mint ahogy legtöbbször egyáltalán nem az éhség miatt eszem, hanem valamiféle mentális kényszer miatt! Akkor és ott rájöttem, hogy van valami ebben a korai beprogramozódásban, és ez egy világos parancs, hogy az ételt nem pazaroljuk. És az ok, amiért eszem, ha ételt látok, az az, hogy nem veszhet kárba.

A nagymamám sokat zsémbeskedett, és igazán mérges tudott lenni, ha valaki olyasmit tett, amivel ő nem értett egyet. Árvaként nehéz élete volt, és a második világháborút átélve számára a legfontosabb az élet alapvető dolgainak biztonsága lett. Nagyon is jól el tudom képzelni, ahogy kiabált velem, ha leejtettem, vagy más módon elpazaroltam az ételt. Egyáltalán nem hibáztatom őt, de maga a tény, hogy ennek tudatában vagyok, segít, hogy ellenálljak a késztetésnek, mivel tudom, honnan ered."

Ez a barátom, az oldás után részt vett egy egyhetes fitneszprogramon, hogy kitisztítsa és edzésbe hozza a testét. Pár hét alatt többet fogyott, mint eredetileg eltervezte, rendszeres testmozgásba kezdett, sok csírát eszik, mert kellemesnek találja, és remekül érzi magát!

Néhány tanács a súlyproblémákkal küszködőknek:

1. Tudatosítani kell, és el kell engedni az evéssel és az étellel kapcsolatos korai programokat.
2. Meg kell vizsgálni mikor és hogyan eszik többet a kelletténél. Amikor a nassolásra kerülne sor igyon egy pohár vizet, vagy sétáljon egyet.
3. Egyen friss, természetes, jó energiájú élelmiszereket, mint a gyümölcsök, friss zöldségek, magok, gabonák. (El kell olvasni a termékismertetőket!)
4. Mindennap végezzen valamilyen mérsékelt testmozgást!
5. Az étkezést tegye élvezetessé, teremtsen kellemes, nyugodt körülményeket hozzá!
6. Képzelje el élénken az ideális testét, testsúlyát. Michelangelo azt mondta: amire vágyom, azt elképzelem. Amit elképzelek, azt megvalósítom.
7. Tartsa szem előtt az ideális testsúly elérésével járó összes előnyt!
8. Adjon hálát az ételért és az életért!

Információ tanfolyamokról és személyes konzultációról:
Carol Ann Hontz Kineziológiai, Stresszoldó és Tanácsadó Kft.
1224 Budapest, Németvölgyi út 60.
Információ: www.carol.hu
Tel: 225 8366, Fax: 2258367, Mobil: 06 20 9346530, E-mail: carol@carol.hu