Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

A HP és a Nemzeti Galéria hazavihető mesterműveket mutat be

2003.08.11. 16:32
A HP közzétette a londoni Nemzeti Galériával folytatott legújabb együttműködésének eredményeit. Az együttműködés egy világméretű program részeként arra irányult, hogy kiterjessze a technikai eszközök alkalmazását a nemzetközi műalkotások állagának megőrzésében, reprodukciók készítésében és a műtárgyak élvezetében.

A Nemzeti Galéria boltjában újonnan felállított HP Igény szerinti nyomtatás (HP Print on Demand) standon a látogatók kedvükre böngészhetnek a Galéria több, mint 900 festményét tartalmazó gyűjteményben, és közben bármelyik képről kitűnő minőségű, A2, A3 vagy A4 méretű reprodukciót nyomtathatnak. A Galéria arra számít, hogy 2004-re állandó kiállításának teljes anyaga a látogatók rendelkezésére fog állni.

A Nemzeti Galéria ad otthont a világ egyik legnagyobb festménygyűjteményének. Korábban a kollekció anyagának mindössze 5 százalékáról készítettek litográfiai eljárással reprodukciókat. Ez azt jelenti, hogy a Nemzeti Galéria a legnépszerűbb festmények közül egyszerre csak 60-ról tudott posztert kínálni az érdeklődőknek.

A gyűjtemény digitalizálását a HP-vel közösen végző Galéria arra számít, hogy az eladásra kínált reprodukciók elérhetőségének és kínálatának bővítésével növelheti a műszaki befektetés megtérülését. A digitális archívum ugyanis azt is lehetővé teszi a Galéria számára, hogy a készletekre és az azok tárolásra fordított összegek megszüntetésével csökkentse költségeit.

A reprodukciók kérésre történő nyomtatásához hasonlóan forradalmian új szolgáltatásokat kell kifejleszteni, úgy mint a szépművészeti alkotások digitalizálására alkalmas eljárások és kiváló minőségű nyomtatási megoldás. A Nemzeti Galéria jelenleg négy terabájt nagyságrendű tárolási igényeit HP szerverek és lemezes tároló rendszerek támogatják.

A szektor igényeit részletesen ismerő HP lehetővé tette a Nemzeti Galériához hasonló intézményeknek, hogy kiterjesszék szolgáltatásaikat, új hozzáférési lehetőséget teremtsenek vásárlóiknak, és a lehető legnagyobb mértékben megnöveljék marketing és kereskedelmi, valamint oktatási és állagmegőrzési célokra szolgáló erőforrásaikat.

A HP és a Nemzeti Galéria: Az együttműködés története

Kreatív partnerkapcsolat

A londoni Nemzeti Galériának évente több mint 4,5 millió látogatója van; hatalmas gyűjteményében pedig 2300 Nyugat-Európai festmény található, közöttük Van Gogh, Leonardo Da Vinci, Rembrandt, Titian és Monet munkái. A galéria nemcsak egy fontos művészeti és kulturális központ szerepét tölti be, de átfogó állagmegóvási programokat is folytat ezen remekművek megőrzése céljából.

A HP és a Nemzeti Galéria régóta fennálló kapcsolata 1995-ben, a HP Labs egy kutatója és a galéria egyik képviselője közötti véletlen találkozással kezdődött. A galéria képviselője szeretett volna többet megtudni arról, hogyan segíthetne a legújabb nyomtatási és képalkotási technológia az intézmény számára, hogy még szélesebb közönséggel oszthassa meg a gyűjteményében őrzött festményeket. A találkozásból kibontakozó immár nyolcéves partnerkapcsolat eredményeként született a HP Igény szerinti nyomtatás (Print on Demand) rendszere, amelynek segítségével a látogatók hazavihetnek egy-egy remekművet.

A galéria legnagyobb értékének leghatékonyabb kihasználása

Két év alatt mind a 2300 műalkotást fejlett digitális fényképezőgépek alkalmazásával rendkívül nagy, minőségi felbontásban rögzítették. Ezeket a felvételeket digitális "trezorban" tárolják nagy kapacitású HP adattárolókon és szervereken. A digitális tároló több mint 4 terabájt adatot foglal magába, ez 2.777.777 floppy lemeznyi információnak felel meg. A Nemzeti Galéria a HP vel együttműködve legértékesebb kincsét, hatalmas gyűjteményét tudta még értékesebbé tenni.

Igény szerinti nyomtatás (Print on Demand)

A műalkotások élvezete mindig személyes élmény; így aztán egy ilyen hatalmas festménykínálatot tartalmazó gyűjtemény esetében is megtörtént, hogy más-más látogatók körében más-más műalkotások váltak népszerűvé. Amikor a látogatók posztert szerettek volna vásárolni emlékül, csak 134 alkotásból választhattak (ez a gyűjteménynek mindössze 5%-a), amelyekről hagyományos ofszetnyomásos litografálási eljárással készült másolat. A gyűjtemény valamennyi darabjáról nem volt lehetséges nagyszámú másolatot készíteni - még ha minden egyes alkotásról csupán 500 poszter készülne, a galéria raktárában akkor is 1,2 millió darab posztert kellene tárolni.

A nyomtatási technológia fejlődésében bekövetkezett óriási előrelépés lehetővé tette, hogy a szépművészeti alkotásokat nagy mennyiségben lehessen reprodukálni anélkül, hogy a minőség kárt szenvedne. Ez a megoldás a litografálás gyakorlatban használható alternatívája. A Nemzeti Galéria felismerte, hogy ez a technológia biztosítani tudja a kívánatos rugalmasságot és a rövidebb nyomtatási időket, így a HP barcelonai nyomtatási kutatólaboratóriumában megkezdődtek a szépművészeti piacot kiszolgáló, felhasználói igényekre szabott teljes körű nyomtatási megoldás munkálatai.

Technológia a háttérben

A Nemzeti Galériában álló HP Igény szerinti nyomtatás (Print on Demand) pavilont júniusban állították fel. A látogatók az archívumból elektronikus úton kereshetik ki kedvenc festményüket, majd egy HP Designjet nagyformátumú nyomtató segítségével azonnal ki is nyomtathatják azt. A látogató kívánsága szerint állíthatja be a papír típusát és a kép méretét. A2, A3 és A4-es formátumot is lehet választani. A lenyomat elkészülte után egy HP Photosmart nyomtató eredetiségi tanúsítványt nyomtat ki a látogatónak.

A print-on-demand rendszer technológiai elemei a következők:

  • HP Designjet 5500ps nagyformátumú nyomtató
  • HP Photosmart 7550 nyomtató
  • HP munkaállomás, amelyen a nyomtatási alkalmazás fut
  • speciális HP nyomtatószoftver és szolgáltatások, a Nemzeti Galéria
  • igényeinek megfelelő beállításokkal
  • a rendszer felhasználói interfészeként szolgáló érintőképernyős monitorok a látogatók számára

Igaz ugyan, hogy élénk színeivel és a nagyformátumú nyomtatóval maga a pavilon a nyomtatási megoldás leginkább látható része, azonban a csomag lényegi elemei az igényeknek megfelelően kialakított szoftver és a szolgáltatások, amelyeket a HP a Nemzeti Galéria számára fejlesztett ki.

A pavilon felhasználóinak gyors és intuitív módszerre volt szüksége ahhoz, hogy a hatalmas terjedelmű digitális archívumban keresni tudjanak. A HP ezért az érintőképernyős monitorokat egy internetes böngészőhöz hasonló felhasználói felülettel együtt alkalmazta, így a látogatók a Nemzeti Galéria Gyűjteményében több változó paraméter segítségével böngészhetnek, megadhatják a témát vagy a művész nevét, vagy akár mindkettőt; pl. kereshetnek Van Gogh csendéletet vagy Constable tájképet.

A végső nyomtatási képet az árral együtt előre meg lehet tekinteni a rendszerben. A műalkotás kiválasztása után a rendszer vonalkódot nyomtat, amellyel a Galéria boltjában a pénztárnál lehet fizetni. A vonalkód leolvasása indítja el azt az automatikus munkafolyamatot, amely kezeli a nyomtatási sort, a fizetést és a számlázást, és persze magukat a nyomtatókat is.

Mivel a Nemzeti Galériában dolgozó eladókkal szemben a technikai szaktudás nem követelmény, olyan megoldásra volt szükség, amely egy gombnyomással működtethető; így aztán a HP háttérrendszert fejlesztett ki, amely egyszerűsítette a folyamatot. A dolgozók feladatköre a szokásos üzleti tevékenységeken, a tájékoztatáson és a termékek eladásán kívül mindössze annyival bővült, hogy kicserélik a festékpatronokat, vagy behelyezik a papírt. Ezeket a fogyóeszközöket egy egyszerű irodai nyomtatóhoz hasonlóan lehet betölteni az egységekbe. A másolatok jelenleg félfényű minőségi HP papírra készülnek, de a jövőben alternatív média is rendelkezésre áll majd. A rendszer használatát 45 perc alatt vagy akár hamarabb is meg lehet tanulni, és az új papírtekercsek behelyezése körülbelül 10 percet vesz igénybe. Ha még többre kíváncsi, vagy érdekli, hogy hogyan támogatja a HP technológia a művészeti és kulturális örökség megőrzését, látogasson el a http://www.hp.com/go/nationalgallery honlapra.

A HP Képalkotási és Nyomtatási divíziójáról

A HP Képalkotási és Nyomtatási Rendszerek (IPG) divíziója az otthoni és vállalati használatra szánt lézer- és tintasugaras, nagy formátumú, valamint különleges iparági nyomtatórendszerek, a képalkotási és -beviteli eszközök (digitális fényképezőgépek, szkennerek, projektorok) vezető nemzetközi szállítója. Jól ismert, közkedvelt termékeivel a magyar piacon is előkelő pozíciót vívott ki, a képalkotási és nyomtatási rendszerek legtöbb szegmensében világviszonylatban és hazánkban is piacvezető. Az IPG divízióról és megoldásairól további információkat a http://www.hp.hu/ipg/, illetve a http://www.hp.com/ címeken olvashat.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.