Montessori módszer

2005.04.01. 10:08
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
"A gyerek számára a játék önmaga megteremtése. Ez megfelelő, érzelmi biztonságot nyújtó, ösztönző környezetben jön létre, ahol szabadnak érzi magát, és bátorítást kap a gyermekkor feladatainak véghezviteléhez. Ettől lesz boldog és egészséges."

Dr Maria Montessori a gyermekek érzelmi jól-létéről

Száz évvel ezelőtt Dr Montessori a gyermekek tevékenységét, tanulását és fejlődését megfigyelve, olyan környezetet alakított ki számukra, amely e funkciók természetes kibontakozását támogatja. Módszere gyorsan elterjedt az egész világon, gyerekeit csodagyerekeknek tartották, bár szerinte ezek olyan gyerekek voltak, akiknek megadatott a lehetőség, hogy felépítsék személyiségüket.

Dr Montessori hitte, hogy ha egy kisgyerekkel problémák vannak, annak oka az, hogy nem kapott elég lehetőséget és bátorítást, hogy aktivitását kiélje. A gyerek önbizalma és ön-kontrollja játék közben alakul ki. Meg kell, hogy valósítsa játéka célját, saját megelégedésére. Gondolunk-e erre mi felnőttek, amikor megszakítjuk őket játék közben, hogy valahová menjünk, vagy valamit csináljunk?

Ebben a korban a gyermek különösen fogékony. Korán kialakulhatnak az egész életre meghatározó félelmek. A szigorú büntetés az adott pillanatban hatásosnak tűnhet, ám hosszú távon lehetnek nemkívánatos hatásai. A bűntudat és aggodalom érzésének gyökerei akár a csecsemőkorig is visszanyúlhatnak. A felnőtteknek nyugalmat és magabiztosságot és gyengédséget kell sugározniuk a gyerek felé.

A természetes környezet tárgyainak vonzereje a gyerek számára ugyanazon forrásból fakad, mint a művészeti alkotások és a tudományos felfedezések igénye. Ha a felnőtt beavatkozik és megzavarja ezt a folyamatot játékokkal vagy jutalomként adott édességgel, elnyomhatja a dolgozni (játszani) vágyás inspiráló érzését, és akaratlanul is helyettesítők és pót--örömszerzők irányába tereli. A gyerek számára a játék önmaga megteremtése. Ez megfelelő, érzelmi biztonságot nyújtó, ösztönző környezetben jön létre, ahol szabadnak érzi magát, és bátorítást kap a gyermekkor feladatainak véghezviteléhez. Ettől lesz boldog és egészséges.

A Montessori óvodában a beszoktatási időszak elteltével a gyerekek nyugodtak, figyelmesek, elmélyültek, de boldogok és elégedettek. Önállóan választják ki saját feladataikat, külső segítség és felügyelet nélkül, belső késztetésükből fakadó odaadással dolgoznak. A játék ideje alatt a kéz az elme vezérletével működik. Hosszan képesek egy számukra érdekes feladatra koncentrálni. Kifejlődik bennük az érzés, hogy uralják környezetüket, és felismerik, hogy a megértés és a tanulás által az elmének hatalma van a külvilág felett.

A Montessori terem a gyerek személyiségfejlődésének termékeny táptalajt nyújt. Úgy kell a gyerekeinkre tekinteni, hogy ha őket segítjük, a jövő társadalmát segítjük, amire ma őket ösztönözzük, olyan társadalmat alkotnak majd ők maguk a jövőben. Csodálatos látni a gyerekek átalakulását az óvodai csoportban. A gyerekek eredendően rendszeretők és harmonikus összhangot alakítanak ki. Dr Montessori ezt úgy nevezte, hogy az "összetartás társadalma" - a gyerekek közötti láthatatlan erővonalak működtetik, nem külső ráhatás. A többiek jogainak elismerésén alapul. Ha probléma adódik, a gyerekek békés megoldást találnak. Az övék igazi kooperatív társadalom, ahol a fegyelem a szabadság velejárója.

Ha szívesen megismerné közelebbről a Montessori módszert, filozófiáját és eszközeit, szeretettel meghívjuk következő
ESZKÖZBEMUTATÓVAL EGYBEKÖTÖTT,
RÖVID, INGYENES ELŐADÁSUNKRA,
melynek helyszíne BP. II. VÖLGY U. 1-3.
Időpontja: 2005 ÁPRILIS 6, 17 ÓRA
BŐVEBB INFORMÁCIÓT A 06 20 450 2009-ES SZÁMON KAPHAT.

Óvodáink:
1021 Bp. Völgy u. 1-3.
06 30 5363769
és
1148 Bp. Padlizsán u. 11-13.
06 20 9182555

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.