Dr. Maria Montessori a gyermekek érzelmi jól-létéről

2004.11.23. 10:10
Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
"A gyerek számára a játék önmaga megteremtése. Ez megfelelő, érzelmi biztonságot nyújtó, ösztönző környezetben jön létre, ahol szabadnak érzi magát, és bátorítást kap a gyermekkor feladatainak véghezviteléhez. Ettől lesz boldog és egészséges."
Száz évvel ezelőtt Dr Montessori a gyermekek tevékenységét, tanulását és fejlődését megfigyelve, olyan környezetet alakított ki számukra, amely e funkciók természetes kibontakozását támogatja. Módszere gyorsan elterjedt az egész világon, gyerekeit csodagyerekeknek tartották, bár szerinte ezek olyan gyerekek voltak, akiknek megadatott a lehetőség, hogy felépítsék személyiségüket.

Az élet harmadik éve a személyiség fejlődésének fontos szakasza, amikor a képességek tudatos irányítás alá kerülnek és a személyiség részeként szervezetté és rendezetté válnak. Dr Maria Montessori ezt a korszakot a "pszichikus embrio"-ként emlegette. Ebben az életszakaszban a gyereknek aktívnak kell lennie, biztonságos és ösztönző környezetre van szüksége. Dr Montessori hitte, hogy ha egy kisgyerekkel problémák vannak, annak oka az, hogy nem kapott elég lehetőséget és bátorítást, hogy aktivitását kiélje. A gyerek önbizalma és ön-kontrollja játék közben alakul ki. Meg kell, hogy valósítsa játéka célját, saját megelégedésére. Gondolunk-e erre mi felnőttek, amikor megszakítjuk őket játék közben, hogy valahová menjünk, vagy valamit csináljunk.

Ebben a korban a gyermek különösen fogékony. Korán kialakulhatnak az egész életre meghatározó félelmek. A szigorú büntetés az adott pillanatban hatásosnak tűnhet, ám hosszú távon lehetnek nemkívánatos hatásai. A bűntudat és aggodalom érzésének gyökerei akár a csecsemőkorig is visszanyúlhatnak. A felnőtteknek nyugalmat és magabiztosságot és gyengédséget kell sugározniuk a gyerek felé.

A természetes környezet tárgyainak vonzereje a gyerek számára ugyanazon forrásból fakad, mint a művészeti alkotások és a tudományos felfedezések igénye. Ha a felnőtt beavatkozik és megzavarja ezt a folyamatot játékokkal vagy jutalomként adott édességgel, elnyomhatja a dolgozni (játszani) vágyás inspiráló érzését, és akaratlanul is helyettesítők és pót-örömszerzők irányába tereli. A gyerek számára a játék önmaga megteremtése. Ez megfelelő, érzelmi biztonságot nyújtó, ösztönző környezetben jön létre, ahol szabadnak érzi magát, és bátorítást kap a gyermekkor feladatainak véghezviteléhez. Ettől lesz boldog és egészséges.

A Montessori óvodában a beszoktatási időszak elteltével a gyerekek nyugodtak, figyelmesek, elmélyültek, de boldogok és elégedettek. Önállóan választják ki saját feladataikat, külső segítség és felügyelet nélkül, belső késztetésükből fakadó odaadással dolgoznak. A játék ideje alatt a kéz az elme vezérletével működik.. Hosszan képesek egy érdekes feladatra koncentrálni. Kifejlődik bennük az érzés, hogy uralják környezetüket, és felismerik, hogy a megértés és a tanulás által az elmének hatalma van a külvilág felett.

A Montessori terem a gyerek személyiségfejlődésének termékeny táptalajt nyújt. Úgy kell a gyerekeinkre tekinteni, hogy ha őket segítjük, a jövő társadalmát segítjük, amire őket ösztönözzük, olyan társadalmat alkotnak majd ők maguk a jövőben. Csodálatos látni a gyerekek átalakulását az óvodai csoportban. A gyerekek eredendően rendszeretők és harmonikus összhangot alakítanak ki. Dr Montessori ezt úgy nevezte, hogy az "összetartás társadalma" - a gyerekek közötti láthatatlan erővonalak működtetik, nem külső ráhatás. A többiek jogainak elismerésén alapul. Ha probléma adódik, a gyerekek békés megoldást találnak. Az övék igazi kooperatív társadalom, ahol a fegyelem a szabadság velejárója.

Carol Annn Hontz a Budapest Montessori Óvoda alapítója és a zuglói Heltai Gáspár Általános Iskola támogatója, ahol már elsőtől negyedikig ezzel a módszerrel tanulnak a gyerekek. Ő indította el a One Brain kineziológiai módszer oktatását Magyarországon és Kelet-Európában 1992-ben. Ha bővebb információt szeretne, ha szívesen meglátogatná óvodánkat, vagy részt venne a:

DECEMBER 1-ÉN,
5 ÓRAI kezdettel tartandó
ESZKÖZBEMUTATÓVAL EGYBEKÖTÖTT, RÖVID, INGYENES ELŐADÁSON,
melynek helyszíne BP. II. VÖLGY U. 1-3.
HÍVJA A 06 20 450 2009-ES SZÁMOT.

Budapest Montessori Óvoda
Budapest XIV. Padlizsán u. 11-13.
Budapest II. Völgy u. 1-3.

Ezt a cikket nem az Index szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.