Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Az utaztatás szervezőknél elfogadott modellé vált az adatlopás

2006.01.13. 13:29
Általános üzleti modellé vált az utazásszervezőknél az adatlopás és az erre alapuló új cég alapítása. Eddig is gyakran megtörtént, hogy egy-egy cégből az alkalmazottak az utazók listájával, és/vagy az árlistákkal, címekkel együtt távoztak munkahelyükről és mentek át egy másik vállalkozásba, vagy alapítottak önálló céget, de az utóbbi időben mind több ilyen esetre derül fény.

Hirdetésekben hívta fel például korábbi ügyfeleinek figyelmét volt munkatársa csalárd távozására az a hölgy, akinek nemcsak eltulajdonították címlistáit, de saját gépéről is törölték azokat, így próbálván ellehetetleníteni, nehogy konkurensként a pályán maradjon. Zboray Mercedes, a Mediterran Yacht Charter tulajdonosa, az egyik legrégebbi tengeri charter szervező a piacon így emlékszik: "Tavaly március elsején, két nappal a szakma legfontosabb rendezvénye a Budapest Boat Show előtt délelőtt bementem az irodába. Alkalmazottam már reggel beteget jelentett, de akkor még nem gyanakodtam. Beérve azt láttam, hogy rengeteg irat hiányzik, eltűntek a mentett CD-k, a gépemen pedig megvannak ugyan a fájlnevek, de mögülük hiányzik a tartalom, se ügyféllistám, se áraim, se a Boat Showra készített, egész évre érvényes prospektusunk nincs meg. Partnerem, aki ugyan nem volt üzlettársam, de akivel négy éve együtt dolgoztam, visszaélt a bizalmammal. Joga volt fölvenni a portán a kulcsot, ismerte a jelszavakat. Jól kitervelt akció volt. Reggel 6-kor kezdték, még arra is ügyelt, hogy a telefonomat is letiltsa, hogy teljesen megbénítson. Az alkalmazottat nagyobb fizetéssel csábította el."

Zboray Mercedes családi kölcsönből kezdte újra, azt nyögi azóta is, de a cége folyamatosan működik."Úgy becsülöm, hogy ügyfeleim 25-30 százalékát veszítettem el, és végül azok közül is sikerült meg tartanom néhányat, akiket annak idején valóban ő hozott hozzánk. Ez azonban sovány vigasz, feljelentést is tettem, üzleti titoksértés ügyben indult eljárás, ami még folyamatban van."

Nem mindenki ilyen őszinte a szakmában, a pórul jártak pedig sokszor csak gyanítják, hogy történt valami stikli. "Nem vagyunk nagy iroda, a legtöbb ügyfelet személyesen ismerem"- mondja egy sí utak szervezésére szakosodott cég vezetője. "Volt egy nagy csoportunk, akik évek óta együtt jártak jellegzetesen a szezon elején egy gyerekbarát síterepre. Novemberben találkoztam az egyik szervezővel, kérdeztem miért nem hallottam idén még róluk. Azt mondta, több családfő is kapott egy e-mailt, amiben ugyan arra síterepre kaptak ajánlatot, 40-50 főre számított speciális kedvezménnyel. A csodákban hiszek, de véletlenek nincsenek. Tudom is, hogy ki lehetetett, de nincs semmi a kezemben, amivel bizonyíthatnék, vagy a jövőben ennek elejét venném" - mondja az utazásszervező.

A szakemberek szerint a védekezés lehetetlen, mindenki számítógépen dolgozik, az információkat minden munkatársnak el kell érnie. "Az nem lehet, hogy én lemegyek tárgyalni az Adriára, közben itthon az alkalmazott nem tud mit kezdeni, mert nem fér hozzá az árlistához, vagy az ügyfelek telefonszámaihoz." mondja Zboray Mercedes, aki ma már nem másol CD-kre, de tisztában van vele, hogy irodájában naponta számos külső adathordozó, okos telefon, pendrive, vagy MP3 lejátszó is megfordul. A szakemberek szerint azonban van megoldás. A nemrég piacra került EagleEyeOS szoftver valamennyi hálózatba kötött gépet figyeli, képes intelligensen kontrollálni az összes létező külső adathordozót, és a karanténba zárt fájlokat semmilyen úton nem engedi ki a rendszerből.

A kezelőfelületet egyetlen arra kijelölt személy - ez egy utazási irodában jellemzően a tulajdonos - látja. Ő az, aki beállítja, hogy mely dokumentumok, milyen korlátozások alá essenek, lehessen belőlük másolni, vagy sem, kinyomtathatók legyenek, vagy sem, ő kap értesítést akkor, ha ezeket a szabályokat valaki megpróbálja megszegni, és ő az, aki visszamenőlegesen meg tudja nézni a fájlok teljes életútját, ha azok valahogy mégis illetéktelen kezekbe kerülnének.