Mária
-7 °C
3 °C

Legyen Ön is zeneszerző!

2003.10.30. 11:03
Magyarországot úgy is emlegetik, mint a "zene országa". Igaz ilyenkor a klasszikus zenére szoktak gondolni. Nagy hangsúlyt fektetünk az általános zeneoktatásra, a tehetségek felkarolására, képzésére. Azt azonban már kevesen tudják, hogy az ókori Görögországban minden gyermek, aki befejezte az alapfokú oktatást, legalább két, de általában három hangszeren játszott.
Duncan Lorien
Duncan Lorien, angol-amerikai zeneszerző pedagógus több mint huszonöt évi kutatás során rájött arra, hogyan volt ez lehetséges. Tapasztalatai alapján kidolgozott egy "új" zeneoktatási módszert, és négy napos tanfolyamok keretében felölelve a modern és a klasszikus zenét egyaránt, tanít fiatalokat, időseket, zenészeket és botfülűeket egyaránt arra, hogyan s miként fejlesztheti az ember egyre jobban zenei kreativitását

Idén egyetlen alkalommal tart Magyarországon, Budapesten is tanfolyamot. A részletekről Gulyás Ágit, a tanfolyam magyarországi képviselőjét kérdeztük, aki "szintén zenész".

Úgy tartják, hogy a zenetanulást kicsi gyerekkorban érdemes elkezdeni?

Igen, ezt én is hallom és tapasztaltam is. Tíz éves koromban, amikor felvételiztem a zeneiskolába, azt mondták, már nagyon túlkoros vagyok, de azért próbáljuk meg. Az első néhány évben rettegtem attól, hogy kitesznek, mert nem felelek meg, nem vagyok "elég tehetséges". Ma már nem hiszek ebben. Egy régi kínai mondás is például szolgálhat: "ha van szándék, akkor mód is van".
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a hagyományos zeneoktatás a legtehetségesebb gyerekeket próbálja kiválasztani, akik hivatásos zenészekké képezhetőek. Nekünk ezzel a tanfolyammal más a célunk. A mindennapi emberhez szeretnénk eljuttatni a zenét - hogy ne csak hallgatni, de művelni is tudják. Ahhoz pedig nem kell 10-15 évig tanulni!

Na de négy nap nem kevés egy kicsit? Hogy lehet ennyi idő alatt megtanítani valakit hangszeren játszani?

Sehogy! Ahhoz, hogy valaki megtanuljon hangszeren játszani, tényleg időre van szükség. Például a tanulási és gyakorlási folyamat során olyan izomcsoportokat kell megtanulni megfelelően mozgatni, melyek nem feltétlen vannak hozzászokva a szükséges mozgásformához. A kifinomult játékhoz gyakorlás, szorgalom és idő kell. Ennek a tanfolyamnak a címe "A zene megértése" nem pedig "hogyan lesz Önből Mozart 4 nap alatt".

A zenei megértés terén azonban Duncan négy nap alatt jóval többet ad, mint bármely zeneiskola 5 év alatt. Ezt egyébként nem én állítom, hanem azok a zenepedagógusok. Az a titka ennek a tanfolyamnak, hogy teljesen logikus, érthető, egyszerű formába önti a zene elméleti részét, az alapoktól a kottaolvasáson át egészen a dalszerzésig. Sokan, akik nem értették az elméletet és ezért feladták a zenetanulást, azt gondolják, az ő hibájuk, mert biztos nem volt tehetségük hozzá. Ez azonban nem igaz. Huszonöt év kutatása fekszik abban, hogy a zeneelmélet miért nem volt logikus évszázadokon keresztül, milyen torzítások kerültek bele, amelyek akadályozzák a megértést, és mi az igazság ezekkel kapcsolatban.

Mi az, amiben Duncan Lorien módszere eltér a hagyományos zeneoktatástól?

Néhány nagyon lényeges dologban. Az elsőt említettem már, ez a cél. Nem hivatásos zenészeket akar képezni, bár aki elvégzi a tanfolyamot, és utána eleget gyakorol, akár azzá is válhat. A második különbség a megközelítés. Duncan azt vallja, hogy a zene egy nyelv. Egy nyelv pedig arra való, hogy segítségével kommunikáljuk egymással érzéseinket, gondolatainkat. Egy nyelvnek azonban vannak szabályai, másként: nyelvtana. Vannak betűk, szavak, mondatok, és szabályok azzal kapcsolatban, hogy miként alkossunk a kisebb egységekből nagyobbakat.

A nyelvekben vannak szabályok az írásra és az olvasásra vonatkozóan, valamint írásjelekkel, egyedi jelekkel vetjük papírra az egyes egységeket. Ez a zenében is így van. A tehetség egyedül abban játszik szerepet, hogy mit kommunikál majd az adott eszközrendszerrel. Van, aki csak levelet szeretne írni a barátjának. Van, aki regényt. Duncan ezen a tanfolyamon a zene alapvető "nyelvtanát" tanítja meg, valamint a hangszeres játék alapjait. Ennek ismeretében aztán elkezdődhet a kaland - saját dallamok előcsalogatása. Ez pedig a harmadik óriási különbség a hagyományos oktatáshoz képest, amely elsősorban arra koncentrál, hogy a tanuló képes legyen a mások által megírt zenét elolvasni, lejátszani. Mi a tanuló kreativitását igyekszünk feloldani, kibontani. Hogy meg merjen szólalni saját maga alkotta mondatokkal.

S míg a hagyományos zeneoktatás többnyire a komolyzenére koncentrál, addig Duncan a komolyzenét csak kiindulópontnak használja, s továbbmegy a műfajok ismertetésében egészen a mai rock, a jazz, a blues kialakulásának és alapszabályainak bemutatásáig.

Jól tudom, pedagógusok ezt a tanfolyamot kedvezménnyel végezhetik?

Igen. A tanfolyamot az Oktatási Minisztérium a szükséges szakmai ellenőrzések után felvette a pedagógus továbbképzési programba, és ez azt jelenti, hogy az óvónők, tanítónők, valamint az ének-zene és zene szakos pedagógusok a program keretében 100%-os állami támogatással vehetnek részt ezen a tanfolyamon.

Mikor lesz a tanfolyam, és hol lehet érdeklődni?

A tanfolyam 2003 november 6-9-ig lesz Budapesten. Minden érdeklődőnek részletes felvilágosítást nyújtunk a www.seminart.hu honlapon, vagy a 06 70 312 9106-os telefonszámon.
Bemutató oktatásokat is szervezünk melyekkel kapcsolatban telefonon tudunk felvilágosítást nyújtani.