Védtelenek a cégek a faxolt reklámoktól

Védtelenek a cégek a faxolt reklámoktól

2003. július 21., hétfő 10:50

Egy olvasónk hónapok óta próbál leiratkozni egy reklámadatbázisból, ám tehetetlenül kell néznie, ahogy céges faxából újabb és újabb reklámok göndörödnek elő. A törvény szerint a címzett kérésére a reklámozónak törölnie kell őt a listáról, szankciók hiányában azonban megállíthatatlan a faxon spammelés.

Az Index egyik olvasója azzal kereste meg lapunkat, hogy hónapok óta képtelen elérni egy faxon reklámokat továbbító cégnél, hogy levegyék az adatbázisukból. A névtelenséget kérő felhasználó eredménytelenül próbálta több alkalommal rávenni a hirdetőcéget, hogy tegyék a cége faxszámát tiltólistára. Ez szerinte az ígéretek ellenére nem történt meg.

A faxon hirdető Fórum Média értékesítési igazgatója, Korsós Imre szerint az adatbázis frissítésének csúszása lehet az oka annak, hogy a leiratkozás ellenére még több reklám kiment az ügyfélnek. Mint mondta, cége egyszerre több reklámakciót végez, és ezekhez az adatokat egyszerre adják át a partnereiknek. Elképzelhető, hogy az érintett felhasználó egy-két héttel lekésett erről, és az adatbázisban a változtatások már nem érvényesülhettek, mondta el lapunknak Korsós Imre.

Többször kérte

A faxokat kapó olvasó viszont biztos benne, hogy még márciusban, az első fax nyomán emailt írt a megadott címre, de semmilyen visszajelzést nem kapott. A második és a harmadik fax után a telefonhoz nyúlt, és két alkalommal hívta a reklámcéget a faxszáma levételét kérve.

"Háromszor lemondtam és még mindig jön" - foglalta össze lemondóan a helyzetet. Meglátása szerint az volna a normális hozzáállás, hogy ha szól valaki, abban a pillanatban kikerüljön az adatbázisból.

Korsós Imre arról biztosította az Indexet, hogy azonnal és személyesen ellenőrzi, hogy az adott számot kivegyék az adatbázisból. A reklámcég egyébként a törvényi előírásoknak megfelelően, cégadatbázisokból, cégjegyzékből gyűjti a címeket, mondta az értékesítési igazgató.

Fax a tizediken

Korsós Imre szerint a faxon küldött reklám igen hatékony, sokkal közvetlenebb tud lenni, mint például egy reklámmelléklet. Ugyanakkor nem tudhatják, hogy egy faxszám irodaház helyett egy panellakásban végződik, és például az ott lakók nyugalmát zavarja. A reklámcég mindenesetre lapunkon keresztül kért elnézést a kellemetlenségekért.

Az ombudsman magánzókat véd

Az adatvédelmi ombudsman hivatalában a cégeket érő reklámfaxok ügyében nem tudtak érdemben reagálni. Gulyás Csaba főtanácsos elmondta, hogy a hivataluk csak a magánszemélyekre vonatkozó adatkezelés esetén foglalhat állást.

A HíF nem illetékes

A faxon küldött reklámokkal kapcsolatban a Hírközlési Felügyeletet (HíF) is megkerestük, ám ők ilyen problémás esettel még nem találkoztak, mondta el lapunknak Karl Károly, a HíF központi engedélyezési és bejelentési osztályának vezetője. Mint megtudtuk, a faxon küldött kéretlen reklám ügyében nem illetékes a hivatal, mivel hiába tartoznak hozzájuk az elektronikus szolgáltatások és szolgáltatók, a távközlési szolgáltatást igénybe vevő ügyféllel nem állnak kapcsolatban. Ha viszont emailt felhasználva történne hasonló eset, akkor a HíF közbeavatkozhatna, mondta Karl Károly.

Cég is lehet fogyasztó

Fogyasztóvédelmi szempontból a kéretlen faxküldéshez abban az esetben szükséges a címzett kifejezett hozzájárulása, ha a faxot szerződéskötés céljából küldik a fogyasztónak - mondta el Kati Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) reklámfelügyeleti osztályának munkatársa.

A fogyasztó kifejezés nem feltétlenül magánszemélyt takar, mert itt a fogyasztóvédelmi törvény definícióját kell alkalmazni. Eszerint pedig akár nem természetes személy is idetartozhat, ha a gazdasági tevékenységén kívül eső árut vagy szolgáltatást vesz igénybe, vagy ilyenre vonatkozó ajánlatot kap, mondta Kati Attila.

A levételről nem lehet vita

Amennyiben direkt marketingnek tekinthető a fax, vagyis a megkeresés a közvetlen üzletszerzésre irányul, akkor lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a reklámcég listájáról levegyenek, mondta a reklámfelügyeleti osztály szakértője. A listáról levétel elmulasztásért azonban nem büntethető a reklámcég, mivel a 1995. évi CXIX. törvény (A kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcímadatok kezeléséről) nem fogalmaz meg szankciót, mondta Kati Attila.

Előzetes kérelem

A fax esetében is az volna az etikus hozzáállás, ha a reklámcég előzetesen kikérné a címzett hozzájárulását, jelentette ki az Indexnek Hivatal Péter, a Direkt Marketing Szövetség (DMSZ) elnöke, aki elismerte, hogy ezzel a saját ágazata ellen beszél. Mint mondta, a fax esetében fontos tényező, hogy a címzett cégnek költsége is keletkezik.

"Az előírások egyértelműen fogalmaznak, hogy az érintett kérésére cégét le kell venni a listáról" - nyilatkozta a DMSZ elnöke. Mint mondta, az ilyen visszajelzések figyelembe vétele, és a leiratkozottakat nyilvántartó, úgynevezett Robinson-lista naprakészen tartása a reklámcég érdekében áll, hiszen senki nem akar feleslegesen zaklatni másokat, és erőforrásokat pazarolni a felesleges küldeményekre.

Szégyentábla, aztán per

Ha minden kötél szakad, a panaszosok a bírósághoz fordulhatnak. Erre Hivatal Péter szerint DM-ügyben mostanáig csak egyszer került sor. A problémákat érdemesebb a reklámjogi fórumok elé vinni. Ilyen ügyekkel foglalkozik például az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT), melynek bizottságába a DMSZ-t is meg szokták hívni.

A testület elmarasztaló állásfoglalása nagy szégyen, aki idáig jut, a reklámcégek között pellengérre kerül. A határozatnak nincs kötelező érvénye, viszont 100 esetből 96-97 esetben megfogadják a cégek, becsülte a DMSZ elnöke.

hirdetés
hirdetés