Tesco gazdaságos megfigyelés Angliában

Tesco gazdaságos megfigyelés Angliában

2003. 07. 21., 12:36 | Frissítve: 2003. július 21., hétfő 18:43

A szupermarketlánc új lopásgáltó rendszere fényképeket készít azokról az emberekről, akik bizonyos termékeket vásárolnak. Az egyik tesztrendszerben a borotvapengék aktivizálják a kamerákat.

Abban a pillanatban, hogy valaki leemel a polcról egy csomag Gillette Mach3 borotvapengét, a csomagoláson elhelyezett intelligens címke elindít egy CCTV kamerát, amely lefényképezi az illetőt. A második fénykép már a kijáratnál készül, és a biztonsági személyzet összehasonlítja a két képet, írta a cambridge-i áruház rendszerének működéséről a The Guardian. A Tesco vezetői abban bíznak, hogy az új módszerrel megakadályozhatják a bolti lopásokat.

Mindent követnének

A kísérletben használt rádiófrekvenciás azonosító chipek (RFID) hatótávolsága mindössze hat méter. A miniatűr adattárolókon többek között az áru sorozatszámát vagy részletes termékleírást is lehet rögzíteni, de akár kamerákat is el lehet vele indítani, mint a Tesco esetében. A gyártók és a kereskedők jelenleg csak nagyobb árutételek - kartonok, rekeszek, raklapok - nyomon követésére használják a technológiát, de most szeretnének ennél sokkal tovább menni, és minden egyes terméket követni akarnak, a joghurttól egészen a ruhákig.

A tolvajt is segítheti

A civil jogvédő szervezetek egyáltalán nem tartják jó ötletnek az úgynevezett kémchipek használatát, amelyek szerintük megsértik a vásárló titokszféráját, és megfigyelésre is alkalmasak. Az egyik legnagyobb problémát az okozza, hogy a rádiós azonosítók a vásárlás után sokáig működőképesek maradnak. Ha az intelligens címkék valóban olyan elterjedtek lesznek, mint amilyennek a gyártók szeretnék, akkor bárki - a rendőrség és a tolvajok egyaránt - kiderítheti, hogy egy járókelőnél milyen értékes termékek vannak.

A gyártók azzal érvelnek, hogy vagy a vásárlás pillanatában, vagy a kijáratnál ki lehet kapcsolni a chipeket. A Tesco szóvivője szerint a vásárlóik tudják, hogy CCTV kamerák működnek az áruházban, ám szerinte a kísérlet célja az információgyűjtés, nem a biztonság növelése. Alan Robinson, a cambridge-i áruház vezetője ugyanakkor megemlített a The Guardiannak egy esetet, amelyben megmutatta a rendőrségnek a tolvaj fotóját.

Díjazott jogsértés

A Tesco magyarországi leányvállalata is élen jár a kamerák használatában. A Tesco Global Rt. 2001 novemberében Nagy Testvér-díjat kapott, mivel dolgozóit tudtuk nélkül megfigyelte kamerával és a felvételeket tárolta, hogy olykor a munkaügyi viták kapcsán felhasználja azt a munkavállalókkal szemben. A Tesco nem reagált a kitüntető cím elnyerésére és át sem vette a díjat.

A magyar törvények szerint a kamerák felvétele - amennyiben azon a személyek felismerhetők, azonosíthatók - személyes adatokat tartalmaznak, ezért az ilyen berendezések működtetése adatkezelésnek minősül. Az adatvédelmi biztos weboldalán levő tájékoztató szerint a videokamerás megfigyelés nem kifogásolható adatvédelmi szempontból, ám a kép rögzítése már adatkezelésnek minősül, így erre vonatkoznak az adatvédelmi törvény előírásai.

hirdetés
hirdetés