|
Feladóján kívül mindenki utálja a spamet2003. 11. 03., 08:53 | Frissítve: 2003. november 04., kedd 23:23
A hazai internetes szolgáltatók igyekeznek arra ügyelni, hogy a felhasználóik ne használják spammelésre az előfizetést. Az Index értesülései szerint az egyik szolgáltató nyáron rövid időre felkerült egy feketelistára, mivel spamet továbbított a rendszere.
Ihász Sándor, az Axelero internet informatikai igazgatója nem tudta
megerősíteni, hogy valóban a cégük egyik szervere vagy IP tartománya
került volna fel a spamet továbbítók listájára.
Emellett elképzelhető, hogy az Axelerós IP tartományból indult ki spam, és valaki panaszt tett emiatt. Számos előfizető tart fenn ugyanis saját nameszervert, egyes cégeknél önálló küldési lehetőséget biztosító saját mailszerverek üzemelnek, emlékeztetett Ihász Sándor. Hívatlan levelezők Amennyiben ezekről indul ki spam, gyakran az egész IP tartományt blokkolják. És ehhez még csak nem is kell házon belül lennie a spammelőnek. Előfordul ugyanis, hogy a mailszervert feltörik, és open relayként használják spam továbbítására.
Kirúgott felhasználók Az Axelero berkein belül több esetben kellett figyelmeztetni spamet terjesztő felhasználókat. Ilyen esetekben először jön a figyelmeztetés, aztán, ha nem történik változás, akkor a szolgáltatás megvonására is sor kerülhet. Már erre is volt példa - mondta az informatikai igazgató. A kimenő leveleken egyébként az Axelero olyan korlátozást érvényesít, hogy egy-egy levélnek nem lehet 32-nél több címzettje. Az erre vonatkozó szabályt az általános szerződési feltételek "Etikai Kódex" melléklete írja le, mondta Ihász Sándor. Ugyanakkor a levelező kliensek képesek arra, hogy feldarabolják a leveleket, vagyis a komoly szándékú felhasználókat ez a limit nem korlátozza. Az Axelero előfizetőinek levélfogadásnál központi automatikus spamszűrő védi a postaládáját. A szolgáltatás díjában benne foglaltatik ez a szolgáltatás is. Hasonló védelemre a Freemail felhasználói emeltdíjas SMS-ben fizethetnek elő. A HíF-nek elég csak szólnia Magyarországon a Hírközlési Felügyelethez (HiF) nem érkezett be spammel kapcsolatos panasz, mondta el az Indexnek Karl Károly, a felügyelet központi bejelentési és engedélyeztetési osztályának vezetője. A legtovább csak néhány olyan vitás eset fajult, ahol szükségessé vált az érintettek megfelelő tájékoztatása. Az előírások megismerését követően ezek az ügyek is gyorsan rendeződtek, mondta Karl Károly. Bárki letilthat címeket A bejövő spamek ügyében joga van a felhasználónak kérni, hogy adott címekről ne jussanak el levelek a postaládájába. A HíF-et több megkeresett szolgáltató úgy tájékoztatta, hogy ha felmerül ilyen felhasználói igény, képesek azt teljesíteni, mondta az osztályvezető. A kimenő levelek címzettjeinek számát a szolgáltató abban az esetben korlátozhatja, ha erről előzetesen tájékoztatja az előfizetőket. Ezzel kapcsolatos panasszal még szintén nem kellett foglalkoznia a HíF-nek, mondta Karl Károly. Érdemes részletesen szabályozni Ugyanakkor az általános szabályozás ingoványos terület, érdemes részletesen leírni a felhasználó jogait és kötelességeit. Általában minden szolgáltatónak van általános szerződése, és innentől kezdve nincs vita abban, hogy milyen szabályok vonatkoznak a levélforgalomra, emlékeztetett az osztályvezető. A szélessáv sem lehet spam-forrás A UPC Magyarország a szélessávú chello szolgáltatás felhasználói szerződésében szerepelteti a jóhiszemű felhasználás szabályait (fair use policy), mondta el az Indexnek Szűcs László, a vállalat média- és sajtókapcsolati igazgatója. Szerepel a szerződésben, hogy bizonyos tevékenységek nem kívánatosak, és részletesen fel is sorolják ezeket. Az internetes szolgáltatók részéről általános, hogy jogi megfontolásokból és a rendszereik védelmére megfogalmaznak bizonyos felhasználói szabályokat, emlékeztetett Szűcs László. Más felhasználók veszélyben A chellonál a jóhiszemű használat szabályai ezen kívül a többi előfizetőt, és más szolgáltatók felhasználóit is védik. Az előfizető a szerződéséből tudhatja, hogy tilos minden olyan felhasználás mód, amely jogi, illem- vagy erkölcsi szabályba ütközik, mondta Szűcs László. Bármely kötelezettség megszegése azt eredményezi, hogy a szolgáltató felszólítja a felhasználót a tevékenység beszüntetésére. Végső esetben lehetséges a szolgáltatás leállítása, és a szerződés felbontása is, mondta el az UPC szóvivője. Előbb bontanak, aztán kérdeznek A UPC-nél több esetben előfordult már, hogy kéretlen levelek tömeges szétküldése miatt szükséges volt intézkedni. Ilyenkor az első és legfontosabb teendő - a szerződésben rögzített feltételeknek megfelelően - a hálózati veszélyforrás megszüntetése, azaz a spammelő felhasználó internetkapcsolatának azonnali felfüggesztése. Az érintett előfizető értesítése és figyelmeztetése után a szolgáltató igyekszik tisztázni a történteket és így csökkenteni a levélbombázás újbóli előfordulásának a lehetőségét. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a felhasználó nem szándékosan küldözget spamet, hanem azt valaki más a tudta nélkül indítja el a számítógépéről, a hálózaton keresztül. Nem tűrik a levélbombázást A tiltott tevékenységek között az egyik legfontosabb a szolgáltatás átengedése harmadik fél részére. Az elektronikus levelek küldése és fogadása során pedig tilos visszaélni az üzenetek gyakoriságával vagy méretével, sorolta Szűcs László. Nem szabad például chello alól láncjellegű, továbbküldésre biztató üzeneteket továbbítani, nem kívánatos a nagytömegű, kereskedelmi jellegű üzenetek küldése, a petíciók tömeges feladása és levélbomba küldése sem. A cybertámadás sem javasolt Ugyanígy tilos vírusos leveleket, vagy olyan méretű fájlokat továbbítani, amelyek valódi célja egy kiszemelt szerver használatának megbénítása, mondta Szűcs László. Az UPC különben fenntart egy email címet a visszaélések (abuse) jelzésére, amely kifejezetten az internet használatát nehezítő tevékenységek leleplezésére szolgál. A hálózati forgalom, a szerverek terheltségének folyamatos figyelése mellett az ily módon érkező bejelentésekből, előfizetői panaszokból is értesülnek a spammelőkről, mondta az UPC szóvivője. Kapcsolódó anyagokLinkek |
|