Magánszférát sért az utaslista-adatbázis

Magánszférát sért az utaslista-adatbázis

2003. március 17., hétfő 15:54

Az új amerikai légiközlekedés-biztonsági szabályzat arra kötelezné a légitársaságokat, hogy az utasaikról az útvonaltervezéstől a számlázási adatokig minden adatot továbbítsanak a hatóságok felé. Ha egy utas magas kockázati besorolást kap, a róla gyűjtött adatokat 50 évig megőrzik.

Az amerikai szenátus kereskedelmi bizottsága három hónapion belül konkrét válaszokat vár a kormánytól a repülőgépek utasainak ellenőrzésére indított program részleteiről. A szenátorok ezzel a szállításbiztonsági hivatal (Transportation Security Administration, TSA) terveire reagálnak.

A hivatal ugyanis átfogó adatbanki projektet kezdeményezett, amely az USA valamennyi személyszállító gépének utasait nyilvántartaná. A "kettes számú utas-elővizsgálati számítógépes rendszer" (Computer Assisted Passenger Pre-Screening System II, CAPS II) nevet viselő programot polgárjogi csoportok az utasok magánszférájának durva megsértéseként értelmezik.

Pontozás alapján rostál

"Egy olyan rendszer, amely minden utasról adatokat gyűjt, és ezek alapján a személyeket biztonsági kockázatuk szerint pontozza, a magánszférával kapcsolatban a legkomolyabb aggályokat veti fel" - idézte a pte hírügynökség Ron Wyden amerikai szenátort, aki a szenátus kereskedelmi bizottsága elé terjesztette a határozat-tervezetet.

A szenátor szerint a rendszer személyes és polgári szabadságjogokra gyakorolt valamennyi hatásáról tájékoztatni kell a kongresszust. Mostanáig csak kevés részlet ismert az amerikai kormány tervezett adatbanki projektjéről. A tervek szerint a légitársaságokat arra kötelezik, hogy az útvonaltervezéstől a számlázási adatokig minden adatot továbbítsanak a hatóságok felé.

A költségek beszélnek

Ha az utast magas kockázati besorolást kap, akkor az adatait más kormányzati szervek információival vetik össze, és 50 évig tárolják. A Delta Airlines a közeljövőben három repülőtéren fogja tesztelni a rendszert.

A tervezet éles vitát váltott ki az Egyesült Államokban. Sok kongresszusi képviselő a fokozott ellenőrzések pontos ár-haszon elemzését követeli, csatlakozva ezzel több amerikai polgárjogi csoport igényéhez. A képviselők azt remélik, hogy az elemzések eredménye alátámasztja tiltakozásukat, és a pénzügyi érvelést a kongresszus konzervatív többsége is érteni fogja.

Az EU aggályosnak tartja

Időközben az Európai Parlament (EP) elfogadott egy indítványt, mely megtiltaná a légitársaságoknak, hogy az amerikai hatóságoknak továbbítsák az utasok adatait. A belügyi bizottság egyik spanyol tagja, Hernandez Mollar által benyújtott indítvány az Európai Bizottság jelenlegi gyakorlatát ellenzi.

Az Európai Parlament állásfoglalása szerint "kétséges, hogy az Egyesült Államok tartaná magát az európai adatvédelmi elvekhez, hiszen a jegyfoglalási rendszerek az amerikai hatóságok kvázi adatszerzési forrásává lényegülhetnek át". Az EP képviselői most azt mérlegelik, hogy panaszt nyújtanak be az Európai Bírósághoz, a Bizottságtól pedig a vonatkozó egyezmény felfüggesztését követelik.

hirdetés
hirdetés