Cafetria

Gyakorlati tapasztalatok

2002. 10. 21., 12:55 | Frissítve: 2002. október 21., hétfő 18:55

2.1. Bevezetési kritériumok
Bármennyire is csábító szakmailag a rendszer bevezetése, bármennyire is elkötelezett a felsővezetés vagy nagy a piaci nyomás, csak akkor vezessük be rendszert, ha
  • Ha kialakításra került a szervezet kompenzációs politikája, s azon belül meghatározásra és elfogadottá kerültek a juttatási formák
  • A felsővezetés elkötelezett a változásban
  • Elegendő idő áll rendelkezésünkre mind az előkészítés/szabályozás, a rendszer adminisztratív bevezetésének, mind a bevezetés kommunikációjának előkészítésre
  • Ha kellő erőforrás (emberi erőforrás szakember, kommunikációs szakember, IT támogatottság, adminisztrációs személyzet) áll a rendelkezésünkre
  • 2.2. Elfogadottság növelése

    2.2.1. Transzparencia
    A juttatási rendszerek legnagyobb hátránya, hogy a vállalati vagy egyéni szinten megjelenő anyagi erőforrások nem mindig transzparensek. Bármilyen munkavállalói ellenállást jelentősen csökkenthetünk, ha a költségeket a munkavállalók részére egyértelművé tesszük: vállalati szinten, költségnemenként, vagy egyéni szinten, a kompenzációs csomag részeként.

    2.2.2. Források
    A szakmai tapasztalatok alapján a választható béren kívüli juttatások költség forrásait vállalati oldalról legtöbször elő lehet teremteni a meglévő juttatási rendszer forrásainak átstruktúrálásával; ugyanakkor egy új rendszer bevezetésénél nagy mértékben növeli a támogatottságot és komoly meggyőző erőt jelent valamennyi többletforrás bevonása, és annak kommunikációja a munkavállalók felé.

    2.2.3. Érdekképviseletek meggyőzése
    Az elfogadtatás sikerét elősegíti, ha az érdekképviseleti szerveket (szakszervezet, üzemi tanács) már a bevezetés előkészítési fázisától kezdve bevonjuk a folyamatba; ismertetjük velük a rendszer filozófiáját, érvekkel, transzparens kimutatásokkal igyekszünk megnyerni őket a változásnak. Lehetőség szerint a kidolgozási folyamat alatt rendszeresen tájékoztassuk őket az elért eredményekről, adjunk helyet javaslataiknak az elemek kiválasztására, a szabályozásra vonatkozóan.

    2.3. Projekt működtetése
    A sikeresség és hatékonyság érdekében érdemes a feladat bevezetési szakaszára projekt teamet létrehozni. A csapatba célszerű tagokat delegálni a számítástechnika, a számvitel, a kontrolling, a belső ellenőrzés területéről, akik a HR terület kompenzációért felelős szakemberének vezetésével szakértőként tudnak együttműködni a szabályozások kialakításában, és elkészítik a rendszer működési modelljét.

    2.4. Időigény
    Ahhoz, hogy a bevezetés körüli lehetőleg összes problémát kiküszöböljük és a megfelelő számítástechnikai háttérrel támogatott adminisztrációs és számviteli szabályozás készen álljon; az előkészítési munkálatokat fél évvel a rendszer indulása előtt célszerű elkezdeni.

    2.5. Bevezetési időpont
    A rendszer bevezetési időpontját sajátosságai miatt (éves keretösszeg kerül meghatározásra, a vállalat és az egyén adózását érinti) a pénzügyi év elejére érdemes tervezni.

    2.6. A sikeresség egyik záloga: elemek kiválasztása
    A rendszer sikeressége nagy mértékben múlik az elemek kiválasztásán, hiszen ez a rendszernek az a pontja, ahol a legjobban érvényesülhet az alkalmazottak motivációja, aktivitása, szabad választása, saját igényeinek érvényre juttatásának érzete.

    2.6.1. Sikeres elemek kritériumai
    A munkavállalók tapasztalatai alapján a munkavállalók között azok az elemek aratnak nagy sikert, amelyek

  • figyelembe veszi a munkavállalói fogyasztási szokásokat
  • illeszkednek a vállalat munkatársi összetételéhez
  • valódi ösztönző jellege van, tehát olyan elem, amelyre az igény megvan a munkavállalók között
  • szem előtt tartja az addigi munkavállalói hagyományokat adókímélőek
  • 2.6.2. Hogyan válasszuk ki az elemeket?
    Az elemek kiválasztásához elengedhetetlen az addigi juttatási rendszer elemeinek alapos elemzése, más munkáltatóknál végzett benchmark. Az igényekről reális képet kapunk és a munkavállalói támogatottságot is növeljük, ha a rendszer kialakítása előtt a munkatársak között egyszerűbb felméréseket végzünk, fórumot működtetünk a javaslatok közzétételére. Fontos információval szolgálhatnak az érdekképviseleti szervek javaslatai is, amelyek beépítésére mód nyílik anélkül, hogy a munkáltatói felkasználási cél sérülne.

    2.7. Kommunikáció
    Az új juttatási rendszer a bérezés érzékeny eleme, hiszen a legtöbb munkavállaló még mindig előnyben részesíti a készpénzben kifejeződő juttatási formákat. Ha nem is sikerül rögtön meggyőzni a munkatársakat; kellően előkészített, több csatornás kommunikációval el tudjuk fogadtatni a rendszer kínálta lehetőségeket. Jól időzített ütemterv alapján, az információáramlás minél több lehetőségét kihasználva célszerű "megkeresni" a munkatársakat: belső prezentációk, találkozók az érdekképviseleti szervekkel, intranetes fórum, FAQ működtetése, telefonos-intranetes help desk szolgálat működtetése, ajánlati "egységcsomagok" készítése, munkavállalói kézikönyv kiadása.

    2.8. Adminisztráció
    A rendszer folyamatos működtetése (nyilatkoztatás, rögzítések, elszámolások, ellenőrzések, könyvelések, utalások, a munkaügyi feladások stb.) egyértelműen adminisztrációs többletterhet fog róni a HR területre. A bevezetés előtt célszerű erre vonatkozóan költségelemzéseket végezni; melynek eredményként lehetőségként merülhet fel az adminisztráció kiszervezése vállalaton kívülre.

    2.9. IT-támogatottság
    A kafetéria működtetése mindenképpen adminisztráció növekedéssel fog járni. A bevezetési folyamat alatt elengedhetetlen annak a felmérése, majd modellezése és megvalósítása, hogy a meglévő informatikai támogatottság képes-e kiszolgálni a rendszer működését, hogyan lehet az adatokat a bérszámfejtési rendszerrel összekapcsolni; hogyan illeszkedik a meglévő HR informatikai rendszerhez, illetve hogyan jutnak be az adatok a szervezet főkönyvébe.

    hirdetés
    hirdetés