HR Hírek

Esélyteremtő középiskola

2003. szeptember 15., hétfő 18:29

A Miskolcon megnyílt on-line iskola azoknak segít, akik akarnak és képesek is leérettségizni, de hátrányos helyzetük miatt eddig nem volt módjuk rá.

Hagyományosan, csengőszóval nyitotta meg az ország első internetes középiskolája az első tanévét Miskolcon, a Földes Ferenc Gimnáziumban. A csengő azonban csak virtuálisan, mozgóképfájlként jelent meg a kivetítőn, és a hangját is elektronikus úton hozták létre. Az államtitkár ezzel is jelezte, hogy valami merőben új kezdődött el a hazai oktatásban.

A Földes gimnázium, a Miskolci Egyetem és az Innocenter Innovációs Központ Kht. együttműködésével, az oktatási és az informatikai tárca támogatásával létrehozott internetes távoktatási modell célja a hagyományos képzésből kimaradtak érettségihez juttatása. Ez az on-line középiskola azoknak segít, akiknek van képességük és szándékuk is arra, hogy leérettségizzenek, de hátrányos helyzetük, például anyagi és közlekedési nehézségek miatt erre eddig nem volt módjuk.

Létező igények kielégítését segíti az új modell, amit az is jelez, hogy bár eredetileg százhúsz tanulóval számoltak, az első évfolyamra végül több mint kétszázat vettek fel. Többségük Borsod-Abaúj-Zemplén különösen hátrányos helyzetű térségeiben élő roma, akik jórészt különböző cigányszervezetek és a kisebbségi önkormányzatok révén értesültek a lehetőségről. Az esélyteremtő képzésben részt vevők alapvetően az interneten tartják a kapcsolatot tanáraikkal. Lesznek azonban személyes diák-tanár találkozások is a tizenkét konzultációs központban, Encsen, Putnokon, Sátoraljaújhelyen, Tiszaújvárosban, Miskolcon két helyen (az egyik a fiatalkorúak büntetés-végrehajtási intézete), Ózdon, Szerencsen, Sárospatakon, Sályban, Szikszón és Szendrőládon. Ugyancsak on-line módon - jobbára a kisebbségi önkormányzatok, közösségi házak, egyéb információs portok számítógépeinek segítségével - igyekeznek elsajátítani a Földes gimnázium pedagógusai által, az egyetem távoktatási központjának segítségével kialakított digitális tananyagot. Érthető tehát, hogy a modulrendszerű oktatás kezdetén a diákok, akik a négy év alatt alapfokú informatikai képzést is kapnak, a számítógép használatával ismerkednek meg.

A tanévnyitón Magyar Bálint oktatási miniszter rendkívüli jelentőségű kísérletnek nevezte az esélykiegyenlítést, felzárkóztatást, integrálást szolgáló középiskolát, amelynek diákjai - mint fogalmazott - társaikért is tanulnak, és bizonyíthatják, hogy megfordíthatatlannak látszó helyzeteket is meg lehet változtatni. Szomora Szilárd, az Országos Cigány Önkormányzat oktatási kabinetjének vezetője pedig reményét fejezte ki, hogy a diákok minél nagyobb hányada az érettségi után is folytatja majd a tanulást. Csepeli György, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium politikai államtitkára elmondta, hogy elképzeléseik szerint a miskolci mintájára Baranya megyében jön létre a következő hasonló iskola. A későbbiekben pedig az on-line gimnázium még formálódó, digitaliskozepiskola.hu című honlapján szereplő tananyagból bárki tanulhat majd.

hirdetés
hirdetés