HR Hírek

Egyeztetés a közoktatási törvényről

2003. január 14., kedd 16:29

Nincs összhang a szakszervezetek között a közoktatási törvény módosításának hatásait illetően. Egyikük úgy látja: a szaktárca tervezete nem felel meg a kiszámíthatóság ígéretének, egy másik érdekvédelmi tömörülés szerint a javaslat stabilizáló hatású a közoktatásra nézve. A tárca ma kezdi meg az egyeztetéseket a szakszervezetekkel.

- A közoktatási törvény módosításának az oktatási tárca által kidolgozott tervezete nem tud maga mögött olyan szakmai, társadalmi, politikai konszenzust, amely garancia lehetne arra, hogy az elinduló folyamatok választási ciklusokon átívelnek majd - jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján Varga László, a Pedagógusok Szakszervezetének megbízott főtitkára. Úgy vélte: a tervezet valós és létező problémákat vet fel: néhány pontját, mint például az esélyegyenlőség megteremtését vagy a szegregáció megszüntetését a szakszervezet is támogatandónak tartja. A javaslat azonban számos esetben nem kínál megoldást a gondokra, illetve nem olvasható ki pontosan a tervezetből, milyen megoldást képzel el - fogalmazott Varga László. Közölte: a tervezet nincs összhangban a kiszámíthatóság ígéretével - az iskolák ismét arra kényszerülnek, hogy újraírják pedagógiai programjukat.

A szakszervezeti vezető szerint a tervezet azon passzusa, amely a pedagógusoknak egyéni szerződéssel a kötelező heti húsz óra mellett maximum heti hét óra vállalását tenné lehetővé, valószínűleg nem áll összhangban a munka törvénykönyvével, illetve az egyéb munkajogi szabályozásokkal. Varga László úgy vélte: a törvénytervezet foglalkoztatást érintő passzusainál mindenképpen szükséges lenne előzetesen hatástanulmányokat készíteni.

A Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet szerint a törvénytervezet több kérdésben hiánypótló, illetve stabilizáló hatású a közoktatásra nézve - derül ki a szakszervezet állásfoglalásából. Egyetértenek például az alapfokú oktatás nyolcosztályos szakaszának megtartásával, a felzárkóztatás sokszínű módozataival, illetve a vezetői, osztályfőnöki szorzók bevezetésével. A tervezet hiányossága azonban, hogy nem foglalkozik a differenciált tehetséggondozás kérdéseivel, holott az alulterheltség pedagógiailag káros is lehet - olvasható az állásfoglalásban.

hirdetés
hirdetés