Nem cél, hogy Budapest biciklisparadicsom legyen

2014.07.02. 15:59
Inkább azt szeretné a főváros vezetése, ha a kerékpárosok kombinálnák a biciklit a tömegközlekedéssel a belvárosban. A következő öt évre tervbe vették egy felső rakparti és egy Alkotás út–Villányi út kerékpáros tengely kiépítését, az első két évben azonban a Bubi területének fejlesztésére koncentrálnak. Szeneczey Balázs, kerékpáros fejlesztésekért felelős főpolgármester-helyettest először arról akartuk kérdezni, hogy szokott-e biciklivel munkába járni.

Mielőtt megkérdezné, hogy van-e biciklim, igen, van otthon a családban mindenkinek. A Római-parton élek, nagyon sokat bringázunk arra, ezért is szívügyem, hogy egy kerékpárút kiépülhessen a part mellett. 

Mikor lesz ott kerékpársáv?

Egyszerre szeretnénk megvalósítani a part menti védelmet és a part fejlesztését. Nagy igény van egy normális kerékpársávra és egy normális gyalogossávra.

Hol megy majd ez a kerékpárút?

Európai kerékpárút-hálózat

Ahol a lehetőségek engedik, ott külön kerékpárút és külön gyalogosjárda lesz, ahol nem, ott közösen haladnak majd. Emellett a parttal párhuzamos többi utca kerékpározási feltételeit is javítani akarjuk.

Nyáron estefelé akkora tömeg van a Rómain, hogy lehetetlen kerékpározni így is, úgy is.

A gyorsabbak a Nánási út–Királyok útja vonalon, illetve a párhuzamos utcákon kijelölt alternatív kerékpáros-útvonalon haladhatnak. A part inkább a sétálóknak, babakocsisoknak való, de természetesen nem lehet kitiltani onnan a kerékpárosokat.

Tehát a parti fejlesztés után is a Nánási úton–Királyok útján lesz a fő kerékpáros-útvonal. Lesz kerékpársáv?

A most készülő megvalósíthatósági tanulmány vizsgálja ennek lehetőségét is. Az autóforgalom többnyire nem túl intenzív, így a kerékpárosok is elférnek, de sebességcsökkentés szükséges az autóknak.

Pedig ott halad át Európa egyik legfőbb biciklisútvonala az Eurovelo 6, ahhoz képest nincs kiépítve valami jól az infrastruktúra sem a Rómain, sem beljebb a városban, például a budai rakpart mellett. Ezen az útvonalon a fővárosi szakaszon terveznek fejlesztést?

A teljes fővárosi szakaszra most készül a megvalósíthatósági tanulmány. Az Eurovelo 6-os utat valóban szokták kerékpársztrádának is hívni, a teljes Duna mentén végigmegy, de ez egy nagyon helyigényes történet. A nagyobb európai városokban sem mindenhol a folyópart mentén halad. Budapesten arra törekszünk, hogy a gyorsabb és kényelmesebb kerékpározóknak is lehetőséget nyújtsunk. Budán például a Duna-parttól távolabb is készült terv a Margit körút–Alkotás út–Villányi út–Karolina útra. Az Eurovelo 6-ra pedig a Fő utca–Bem rakpartra készült tanulmány. A felső rakparton a Várbazárhoz kapcsolódóan egy fontos szakaszon elkészül a parti sétánytól független kerékpárút, amit folytatni fogunk a következő években mindkét irányban.

A hidak hogy lesznek rá bekötve?

Az Erzsébet híd és a Petőfi híd felújításának fontos szempontja lesz, hogy kerékpárral is használható legyen, a Lánchídon pedig az útpályán megengedtük a kerékpározást két éve, ott a járműforgalom haladási sebessége mellett ez a legjobb megoldás a bicikliseknek is, nem a járda.

Aki használja most az Eurovelo 6-ot, arra használja, hogy bejöjjön vele a központba, például munkába menet, a kerékpárral túrázók meg arra, hogy nézelődni tudjanak, hisz ott van a látvány. Ha nem a Duna-parton megy a kerékpárút, ki fog akkor arra menni?

Ha a fő vonal máshol van, ez nem azt jelenti, hogy nincs vonal a parton. Az Eurovelo egyébként nem egy panorámaútvonalat jelent, hanem gyors kerékpározási lehetőséget. Erre a rakparti sétány alkalmatlan, mindig is az volt, a sok gyalogos miatt.

Világos, na de ki használja a fő nyomvonalat, ha mindenkinek az az érdeke, hogy a parton haladjon?

A saját utazási végcélja szerint választ mindenki útvonalat, általában a leggyorsabbat, legrövidebbet. Valaki a hálózat más útjain fogja megtalálni ezt, mások pedig a parton.

Mikor ér végig az Eurovelo 6 Budapesten?

A következő önkormányzati ciklus 5 évében, ha lesz rá elég pénz.

És akkor hozzányúlnak majd a rakparti kerékpárúthoz is, ami most elég rossz állapotban van?

Igen, fontos, hogy az is biztonságosabban kerékpározhatóvá váljon.

Na de hogy? A sétány egyes részein torlódnak a sétáló-fotózó turisták, a futók és a biciklisek, mindenki zavarja a másikat. Ez így nyilvánvalóan nem lesz jó, előbb-utóbb komoly balesetek lesznek.

A futók egy része visszatér a szigetre, mert bővítjük a futókört. A gyorsabb kerékpárosok pedig a Fő utcán és a Lánchíd utcán tekerhetnek majd, ahol kerékpársáv lesz. Egy része pedig a sétánynak most is szét van választva. Ténylegesen sajnos összekeveredik, de a mostani infrastruktúra ezt teszi lehetővé, figyelni kell egymásra.

Akkor mi változik?

Ott, ahol a keresztmetszet engedi, ott lesz sáv, ami szétválasztja a gyalogosokat a kerékpárosoktól. Erre van szándék. Ezzel együtt minél több helyen párhuzamos, alternatív kerékpáros-létesítmények kialakítására törekszünk, tehermentesítve a parti sétányt.  Nem attól kerékpárosbarát egy város, hogy keresztülfűzik a kerékpárutat a Duna-korzón, hanem attól, hogy egyre több kisebb és nagyobb utca lesz kerékpározható, és folyamatos haladást biztosító kerékpáros-útvonalakat alakítanak ki.

Meddig hajlandóak elmenni a kerékpárosokkal barátkozásban? Párizsban most vezették be azt, hogy a bringásoknak minden közlekedési szituációban elsőbbségük van.

Nem az a cél, hogy Budapest önmagában egy kerékpáros-paradicsommá váljon, hanem az, hogy a kerékpárhasználat valós alternatíva legyen, választás kérdése lehessen. Ha valaki el akar jutni A-ból B-be, az normális módon választhasson a gépkocsi, a tömegközlekedés és a kerékpár közül, vagy akár ezeket kombinálhassa. Az elmúlt három évben egyébként közel 30 km kerékpársávot és kerékpárnyomot alakítottunk ki.

Hány kilométer után lehet kijelenteni, hogy kész a hálózat?

230 km van most Budapesten, ami 6-7 éven belül több mint 120 km-rel nőhet.

Mi a fő csapásirány, merre lesznek az új kerékpárutak? Lesz-e bringasztráda, ami a külső kerületekből jön be a centrumba?

Fontos, hogy a külső kerületek is bekapcsolódhassanak, de a város szerkezete nem optimális egy bringasztrádához. Rövid távú fejlesztéseinket a közösségi kerékpár, a MOL Bubi határozza meg. Legelőször a 76 állomás között kell lenni megfelelő kerékpározható úthálózatnak. A következő 2-3 év erre megy. Néhány fontos bevezető út pedig megvalósult a legutóbbi években, például a csepeli Weiss Manfréd úton. Az útfelújításoknál is átalakult a szemlélet: nem egyszerű burkolatfelújítás történik, hanem ahol hozzányúlunk egy úthoz, ott a kerékpárosok szempontjaira is gondolunk. Így alakultak ki új kerékpársávok az újpesti Fóti úton vagy a kispesti Ady Endre úton, és fognak például a most megújuló két nagy felüljáró, a Százlábú híd és a Sibrik Miklós úti híd környezetében. 

Meddig, mennyi utat alakítanak át?

A Mol Bubi területe mintegy 15 négyzetkilométerre terjed ki Budapesten. 2014 végéig a VI.-VII. kerületben 10 kilométernyi egyirányú utcát nyitunk meg a kétirányú kerékpáros-forgalom számára (pl. Vörösmarty út, Jókai utca), valamint 6,5 km hosszú útszakaszon kerékpáros nyomot festünk fel (pl. Dohány utca, Wesselényi utca), ami felhívja a figyelmet a nagyobb kerékpáros-forgalomra. Belváros szerte 520 kerékpár számára létesítünk parkolóhelyet. A többi belvárosi kerületben 2015 tavaszára 5 km kerékpársáv épül, 7 kilométernyi egyirányú utca lesz megnyitva.

A Nagykörúton vagy az Erzsébet hídon lesz biciklisáv?

Az Erzsébet hídon még nem dőlt el, vizsgálják, de szerintem indokolt lenne, jelenleg a déli oldali járda lenne használható, de a kapcsolatait még ki kell építeni. A Nagykörút teljes szakaszán egyelőre nem lesz kerékpársáv, mert ezt még nem tartjuk megléphetőnek. Nem életszerű, egyszerűen túl sok parkolót venne el a helyiektől és az üzletek elől. Azonban egy alapos forgalmi és parkolási vizsgálat készült, hogy hogyan lehetne később megvalósítani. Addig a Bubihoz kapcsolódó intézkedési tervben a Nagykörúttal párhuzamos utcákban biztosítjuk az összefüggő kerékpáros kapcsolatrendszert, így ezekben az irányokban is lesz szabályos, biztonságos kerékpározási lehetőség. De nem tettünk le a Nagykörútról sem, a dugódíjjal együtt kerülhet ez a kérdés ismét asztalra majd a következő években. Kerékpárparkolók is lesznek a Nagykörúton és a belvárosban. A metró- és HÉV-vonalak mentén pedig B+R kerékpártárolókat tervezünk 2015-re, így a tömegközlekedéssel kombinált kerékpárhasználat is egy jó lehetőség lesz.

Aki a Nagykörúthoz érkezik, inkább tegye le a biciklijét, és menjen tovább villamossal?

Akár igen. Jelenleg a nagykörúti szélső sávban azért elég sokat bicikliznek, nem lehetetlen. És ahogy mondtam, a párhuzamos utcákat is ajánljuk.

Ha már bejön valaki a belvárosba, akkor nem teszi le a biciklijét, hanem onnan már elgurul a célig.

Akkor fognak az emberek többet biciklizni, ha biztonságosnak érzik. Mivel azt szeretnénk elérni, hogy a kerékpározás részaránya a jelenlegi kb. 2 százalékról 10 százalékra növekedjen, igyekszünk valamennyi közterület-átalakítás során ezt a szempontot is érvényesíteni.