Koppenhága beelőzte Amszterdamot a legbiciklisebb város versenyben

2015.06.03. 17:41
39 hozzászólás

A Copenhagenize.eu oldal biciklisbarát városokat értékelő listáján 2015-ben nincs az értékeltek között Budapest. A magyar főváros öt éve utolsóként ugyan, de bekerülhetett a világ nagyvárosai között a TOP10-be, az idén viszont már a dupla hosszúságú, 20-as listára sem volt elég a magyar kerékpáros kultúra fejlődési üteme.

Az első helyen a dán főváros, Koppenhága végzett. A dánok két év után taszították le a dobogó felső fokáról Amszterdamot.

A Copenhagenize.eu indoklása szerint azért pontozták fel Koppenhágát, mert olyan fejlődési statisztikát produkált, amilyet még egyetlen város sem a világon. A városközpontba munkahelyre/iskolába igyekvők körében a 2012-es 36 százalékos szintről 45 százalékra emelkedett a kerékpárral közlekedők aránya. A 9 százalékos részarány-növekedés mellett 1 teljes kilométerrel nőtt a kerékpározók átlagos utazási hossza is. Ez egy-egy tekerés esetében már 4,2 kilométer.

Az első helyhez azonban olyan jelentős infrastrukturális beruházások is kellettek, mint új kerékpáros hidak, és a bringás közlekedést gyorsító utak.

A listakészítők szerint a második helyen rangsorolt Amszterdam még mindig az a város, amely irányt mutathat a világnak a kerékpáros közlekedés fejlesztése terén, de a hollandoknak is igyekezniük kell, mert az utóbbi években számos város indított elképesztő gyors ütemű fejlesztést ezen a téren. A szerkesztők külön kiemelték a korábban jól szereplő német városok lecsúszását: Berlin a lista középmezőnyébe került, Hamburg is alig fért bele a 20-ba, München pedig kiesett.

Az idei listára egyébként csak a világ 600 ezer lakosúnál nagyobb metropolisai közül válogatták ki a kerékpáros fronton legjobban teljesítőket.

Az egyik új felfedezett például Buenos Aires.

13 ljubljana 02
Fotó: Mikael Colville-Andersen / copenhagenize.eu

A szerkesztők szerint az argentin főváros nagyon jó példa arra, hogy megfelelő politikai háttérrel 3-4 év alatt teljesen át lehet formálni egy egész város közlekedési infrastruktúráját és közlekedési kultúráját. Ezt 150 kilométernyi vadonatúj kerékpárút, és egy modern bérbicikli-rendszer is bizonyítja .