Jön a kerékpáros Uber

2015.09.11. 16:00

Amikor a kerékpáros Uber kifejezés felbukkant a Guardian-cikk címében, szemeim előtt felderengett, hogy milyen klassz lenne, ha mindig ott teremne egy bringa, ahonnan épp haza akarok tekerni, de mondjuk busszal mentem oda. Mint ahogy ezt az Ubernél megszoktuk (már amikor ott terem ugye).

Sajnos nem erről van szó (bár a Bubi-féle rendszerek végül is valami hasonlót tudnak, szóval kár szomorkodni). Az AirDonkey nevéhez méltón inkább az Airbnbre hasonlít majd, de az Uberhez sem csak annyi köze van, hogy közlekedési eszközről van szó. Az appot fejlesztő cég mindenesetre e kettő közé lövi be szerényen a találmányát, amely szerintük hatalmas jövő és nemes küldetés előtt áll természetesen.

Az AirDonkey lényege, hogy van a világon egy csomó bringa, amit nem használunk. Vagy nem használjuk őket minden nap, vagy legalábbis nem egész nap. Ezeket ugyanúgy megoszthatjuk másokkal, mint mondjuk a kiadó lakásunkat, vagy bármi mást.

Ehhez egy 80 eurós, nagyjából 25 ezer forintos Donkey-készletet kell megvenni. Ebben egy speckó lakat van, amit a hátsó kerékre kell illeszteni, és a hozzá tartozó telefonappal lehet kinyitni (szóval valami olyasmi, mint ez az okoslakat). Aztán van benne egy felcsavarozható használati utasítás, meg matricák, amelyekről felismerhető, hogy ez egy Donkey-bringa.

Fotó: airdonkey.com

A lakatban van a jeladó is egy nagyjából 500 napig működőképes elemmel, ezzel lehet követni a kerékpár helyzetét az appon, és ez regisztrálja a honlapon is.

A bringatulaj beállíthatja, hogy mennyiért és milyen zónában szeretné kiadni a bicóját, a felhasználók meg értelemszerűen mazsolázhatnak belőle. Egészen klassz lenne, ha egy idegen városban tényleg telefonnal szerezhetnénk percek alatt kerékpárt.

A videóban látszik, hogy nem csak magányos farkasokra gondolnak, gyakorlatilag pikk-pakk indíthat vele bárki egy bringakölcsönzőcéget is.

Persze millió kérdést felvet a dolog:  mi van, ha ellopják, mi van, ha nem tartják be a szabályt, ha turista vagyok, honnan szedek netet a bérléshez stb. Ugyanakkor tényleg forradalmi lenne, ha beindulna. Simán el tudnám képzelni, hogy egy turizmusban érdekelt kistérség mondjuk ezzel oldja mag a közlekedést, a felvevő-leadó pontokon meg ugye van wi-fi. Az ötleteket a végtelenségig lehetne sorolni.

Állítólag már a gyakorlatban is tesztelték Koppenhága környékén, de egyelőre még nincs meg a pénz a beindításhoz. A pénzgyűjtés hamarosan indul a Kickstarteren, addig a honlapjukon lehet előjegyzéseket leadni.