Hol biciklizne Tarlós?

2016.04.13. 13:49
95 hozzászólás

A Magyar Kerékpárosklub tegnap megszerezte azt a dokumentumot, amiben Tarlós István főpolgármester utasításba adta az általa pár éve meghirdetett kerékpárosbarát változások megszüntetését. Végigvesszük az öt pontot, mindegyikre mutatunk egy példát, és megnézzük, merre tekerhetne Tarlós, ha életbe lépne a változtatás.

1. Nem prioritás az A-ból B-be elv.

Ez egy rendszerszintű hozzáállást húz keresztbe, ugyanis ez az elv jelentette azt, hogy összefüggő kerékpáros útvonalak jöjjenek létre, a város pontjait úgy összekötve, hogy azokon gyorsan, folyamatosan lehessen közlekedni.

Hol biciklizne Tarlós?

Nem használná a városközpontba bevezető és azt átszelő utakat, helyette mellékutcákban tekeregne összevissza, minden sarkon lelassítva vagy megállva.

2. A forgalommal párhuzamosan közlekedő kerékpáros számára nem kell külön kerékpárnyomot felfesteni.

Ez már önmagában is furcsa megfogalmazás, hiszen a kerékpáros a forgalom része, az úton közlekedik, nem pedig azzal „párhuzamosan”. Ahogy az angol mondja: we don’t block the traffic, we ARE the traffic. (Nem tartjuk fel a forgalmat, MI MAGUNK vagyunk a forgalom.)

Akkor mire gondolhatott Tarlós? Azokra az úgynevezett  kerékpáros nyomokra, amiket a főváros által sorra rosszul tervezett, elrontott infrastruktúra kijavítására festettek fel. Sok helyen alulbecsülték, veszélyesen jelölték ki a kerékpárosok útvonalát, hiába hívták fel erre a figyelmet az első pillanattól kezdve a szakmai szervezetek például a Margit hídnál. Az ilyen utakon bringás piktogram felfestésével jeleztek az autósoknak, akik helyet biztosítottak a kerékpárosoknak az úton. Ez a módszer, bármilyen furcsa is volt elsőre, teljesen jól működik például az Astoriánál.

Hol biciklizne Tarlós?

Vagy az úton, ahol eddig a kerékpárnyom volt, ezzel magára húzva az autósokat, vagy pedig a járdára kényszerülne, ahol szép lassan csordogálhatna.

3. Egyirányú forgalmi utakat kerékpárosoknak csak kivételesen lehet engedélyezni.

És azt is csak akkor, ha a menetirány szerinti bal oldalon nem engedélyezett a parkolás, illetve elegendő hely van. Ez annak a kb. 120 utcának a visszarendezését jelentené, amit az elmúlt pár évben megnyitottak a bicikliseknek. Az először életveszélyesnek hangzó ötlet megvalósulása óta nem történt emiatt számottevő incidens, hiába vizionáltak előtte tömeges halálos gázolásokat. Az emberek okosak, könnyebb a szemkontaktust kialakítani a vezetővel, és egy szembejövő kerékpáros sem foglal több helyet, mint egy menetirányban haladó.

Mivel a városban csak mutatóban akad olyan utca, aminek mindkét oldalán (általában a járda egy részét is elfoglalva) ne alakítottak volna ki parkolóhelyet, tulajdonképpen az összes eddig megnyitott utca megszűnne.

Hol biciklizne Tarlós?

Nagy köröket téve érne el csak a céljához, akkor is meg kellene kerülnie akár két-három háztömböt is, ha csak egy saroknyira akarna eljutni.

4. Minimum 4,5 méter szélességűnek kell lennie a buszsávnak, hogy abban kerékpáros közlekedhessen.

Hirtelen nem is tudnék mondani olyan buszsávot, ami szélesebb lenne, mint négy és fél méter. (Ha valaki tud, kommentben jöhet!) Jó példa erre a Szent István körút, ahol a Nyugatitól a Tátra utcáig a buszsávban lehet tekerni a Margit híd felé.

Hol biciklizne Tarlós?

Kénytelen lenne a buszsávtól balra eső forgalmi sávot használni, beszorulva a buszforgalom és az autóforgalom közé (sokszor a dugóba), vagy itt is a járdán karikázna óvatosan.

5. Ha a buszsáv mellett kerékpársáv is vezet, a buszsávban tilos kerékpározni.

Valószínűleg a Bajcsyn vezetett buszsávra gondolt Tarlós, bár ott nincs is kerékpársáv, csak egy járdán vezetett gyalog-kerékpárút. Az ottani buszsávot pont azért nyitották meg a kerékpárosoknak is, mert ott a buszok és trolik olyan ritkán járnak, hogy a bringások nem okoznak fennakadást a tömegközlekedésben. A BKK adatai szerint a kerékpárforgalom nem okozott eltérést a menetrendhez képest.

Hol biciklizne Tarlós?

A járdán vezetett kerékpárúton, ami minden egyes sarkon potenciális veszélyt jelentene rá a keresztutcákból kikanyarodni akaró autók miatt.

Tarlós szakértői csapata

Tarlós egy tavaly decemberi sajtótájékoztatóján „szélsőségesen tömegközlekedés-orientáltnak” nevezte Budapestet egy szakértői csoportra hivatkozva. Hogy kik ők, azóta sem derült ki. A mostani főpolgármesteri utasítások felelősei azonban ismertek, ők a következők:

dr. Pető György: Katona, rendőr, politikus, kommunikációs szakértő. A rendszerváltás előtt III/II-es tiszt, a BM KISZ Bizottság titkára, Tarlós mellett MSZP-s óbudai alpolgármester. Jelenleg a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságának igazgatója

Riz Levente: volt fideszes országgyűlési képviselő, XVII. kerületi polgármester, a fővárosi kerékpáros fejlesztésekről szóló konzultáció vezetője

dr. Szeneczey Balázs: jogász, Tarlós volt kampányfőnöke, jelenleg a városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes

dr. Szegvári Péter: a BKK igazgatóságának elnöke

dr. Dabóczi Kálmán: a BKK vezérigazgatója

Sidó Szabolcs: a Budapesti Városigazgatóság Zrt. volt vezérigazgatója

Kovácsné Tóth Ágnes: a Főpolgármesteri Iroda vezetője