9+1 szerszám, ami nélkül ne állj neki bringát szerelni

2016.04.30. 11:16

Aki komolyabban kezd foglalkozni a bringázással, előbb-utóbb kénytelen lesz szerszámokra is beruházni. Nem feltétlenül azért, mert nem bírja a bringa a használatot, hanem, hogy a karbantartásokkal megadja a kellő törődést a gépének. Aztán, ahogy az ember egyre mélyebbre merül a hobbijában, rájön, hogy a megfelelő szerszámkészlettel bringája legutolsó paraméterét is testre szabhatja. Épp ezért elmentem egy szerelő barátomhoz, aki az elmúlt tíz évben jó pár garnitúra szerszámot elkoptatott, és megkértem, hogy mondja meg ő, mit érdemes venni, ha komolyabban gondoljuk a szerelést.

1. Imbuszkulcs

Minden készlet alapja, mert egy modern bringán nagyjából az összes alkatrész hatszögletű, belsőnyílású csavarral rögzül. Ezek szabványosak, metrikus méreteik 0,7-től 36 milliméterig terjednek, de szükségünk legtöbbször a 2-es és 8-as köztiekre lesz. Mivel a bringán sokszor nehezen elérhető helyen kell használni, ezért érdemes Bondhus-golyósat venni. Ennek lényege, hogy a szerszám egyik végén golyószerűen alakítják ki a profilt, így nem csak a csavar vonalában, hanem valamennyire ferde szögben is lehet használni.

Ha nem naponta használjuk ezt a szerszámot, nem érdemes a legdrágább készletet megvenni, de a legolcsóbbtól is érdemes óvakodni. Konkrét árat már csak azért sem tudunk írni, mert ez azon is múlik, hogy az adott készlet hány darabos, milyen a felületkezelése és hogy van-e markolata.

2. Gumileszedő

Ez lesz a második leggyakrabban használt szerszámunk, főleg, ha gyakrabban elhagyjuk az aszfaltot, mert ott még több esélyünk van egy jó kis defektre. A műanyag gumileszedő elterjedtebb, ellenben a profik a fémre esküsznek. Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya is, mert míg a műanyaggal nehezebben csípjük ki véletlenül a gumibelsőt, elég könnyen törik, főleg, ha már használjuk egy ideje. Ezzel szemben, ha fém szerszámot használunk, nincs olyan gumiabroncs, amit ne szednénk le vagy raknánk fel, csak ha nem jól bánunk vele, felsérthetjük a felnit és a gumibelsőt is.

Érdemes több gumileszedőt is tartani, hiszen a hisztisebb gumik leemeléséhez akár három is kellhet, ráadásul ez az a szerszám, ami a leginkább szeret valahol ottfelejtődni, hiszen egészen kicsi.

3. Nyomásmérős pumpa

Ha az embernek van egy hordozható pumpája, amit a vázra szerel, esetleg hátizsákban visz, az tudja, hogy miért is kell a műhelybe egy rendes. Jó dolog a hordozható pumpa, de az vészhelyzetekre való, ezért a használhatóságánál sokkal fontosabb a hordozhatóság, így elég szenvedős vele felpumpálni vele egy ballonosabb hegyi bringa kerekét.

Viszont a műhelypumpa lehet akármekkora, hiszen a fő célja a hatékonyság és a kényelmes használat. Legyen rajta nyomásmérő, és fontos az is, hogy mindkét elterjedt szeleptípussal, a szingó- és autószeleppel is használható legyen. Néha még áruházakban is bele lehet futni bizalomgerjesztő darabokba, amik meglepő módon bírják is egy-két évig, de a sajátom gumicsöve például egy keményebb tél utáni elővételnél egyszerűen eltört. Ha jól emlékszem, azt 3800 forintért vettem, de 6000-ért már kapható olyan is, amivel ez nem történik meg, így érdemes inkább spórolni.

4. Villáskulcs készlet

Ez a legtöbb háztartásban megtalálható, és hacsak nem régebbi bringával foglalkozunk, nem sok szükségünk lesz rá. Jó ha akad 7 és 24 milliméter közti belőlük, de a 15 milliméteresből mindenképp tartsunk kézközelben, hiszen a legtöbb régebbi kerék is ekkorával rögzül, és a legtöbb pedált is ezzel tudjuk leszedni. A profik a pedálkulcsra esküsznek, ami a laposabb kialakítása miatt jobban odafér a hajtókar és a pedál közé. Régebbi, kónuszos agyakhoz mindenképp tartsunk lemezkulcsot, hiszen zsírozás után ezzel tudjuk ismét behangolni.

A jó minőségű villáskulcsot kézbe véve lehet felismerni, finomabb a kidolgozása, és semmiképp sem sorjás, míg a legrosszabb minőségű villáskulcsok nem is króm-vanádium ötvözetből készülnek, ezért nem bírják a nagy terhelést, idővel eldeformálódhatnak. 

5. Csavarhúzók

Csillag (kereszthornyú) és lapos fejű is jól jöhet, és hasonlóan a villáskulcshoz, ez is megtalálható a legtöbb háztartásban. Ugyan, az imbuszkulcs valóban közel egyeduralkodó a bringákon, de például a fék és a váltó sok kerékpáron még mindig csak ezekkel finomhangolható. Egy 2-es méretű csillagcsavarhúzóval a legtöbb probléma megoldható, de tartsunk még legalább egy, ennél kisebbet is. A laposat jellemzően inkább feszítésre fogjuk használni, pont ezért ebből is érdemes megvenni a jobb minőségűt. A képen az évek során eldeformálódott csavarhúzók vannak, amelyeket megköszörültek, hogy tovább lehessen őket használni.

6. Fogók

Mindenképp tartsunk csípőfogót, és ne spóroljunk rajta, hiszen a rossz több kárt okoz, mint hasznot. A gyenge minőségű eleve alkalmatlan a bovden elcsípésére, de ha el is vágja, a bóvli penge szétsodorja a szálakat, ilyenkor pedig ember legyen a talpán, aki bárhova is befűzi. A jó csípőfogó egy határozott kattanással vágja át a bovdent, és a bovdentokot is. Utóbbinál szintén fontos, hogy szépen vágjuk, ne pedig roncsoljuk, ugyanis egy deformált végű tokban akadozva fut a bovden, ami rontja a váltás vagy a fékezés pontosságát, ráadásul egy összegyűrt végű bovdentokot a sem tudunk akárhova befűzni.

Érdemes érdeklődni a vásárlás során, hogy tartanak-e direkt erre szánt csípőfogót a boltban, mert ilyen is létezik. A kombinált fogó általában fellelhető a háztartásokban, de bringaszerelés közben nagyjából bármikor jól jöhet. Ebből viszont nem érdemes a legdrágábbat venni, saját tapasztalatok alapján legalábbis a párezer forintos is évek óta kitart.

7. Láncbontó

Itt ismét nem éri meg spórolni, ugyanis a rosszabb darabokkal egyenesen szenvedés a munka. Sokat segít, ha a patent kinyomóval szemben is van egy menet, ami megtámasztja a láncszemet, mert így kisebb eséllyel deformáljuk az apró lemezt. Fontos az is, hogy a láncot megtartó két tüske is a helyén legyen, mert ha letörik, akkor később már nem, vagy csak sokkal nehezebben tudjuk összepréselni a szemeket. Látni ezekből olyat is, amelyik marokszerszámra kerül több más eszköz mellé, és ezekkel is lehet láncot szerelni, de lényegesen egyszerűbb és gyorsabb a célszerszámmal. Ráadásul még egy normális láncbontó sem foglal érdemi helyet, vagyis magunkkal is vihetjük. Így, ha útközben szakadna el a lánc, nem kell hazáig tolnunk a bringát.

8. Küllőkulcs

A jó küllőkulcsot onnan lehet felismerni, hogy szinte teljesen körbeöleli a küllőanyát, csak annyit metszenek ki a profilból, hogy magán a küllőn át lehessen bújtatni. Ami nem fogja ennyire körbe az anyát, az a puhább alapanyagúakat tönkreteheti, elnyalhatja. Nem szégyen a centrírozást profira bízni, de ha az embernek van hozzá affinitása, akár otthon is megtanulható a netes oktatóvideók alapján.

9. Körmös kulcs 

Ma már nem nagyon ismert, de tekintve, hogy mennyi öreg kerékpár fut - sőt, szinte már menő -, jó ha van otthon. A régebbi kerékpárok menetes kormánycsapágyának beállításához kell: egy villáskulccsal beállítjuk a kónuszt, majd a kontraanyát a körmössel meghúzzuk. A megoldás a golyós kosaras hajtóműveknél is jól jön, amelyekkel az olcsóbb gépeken még ma is találkozhatunk. 

+1 Szerelőállvány

Ezt a végére hagytuk, hiszen a szerelőállvány már egy következő szintet képvisel, mert ha valaki csak a saját gépe karbantartására készül fel, nem feltétlen lesz rá szüksége és nem is feltétlenül éri meg rá beruházni. Tény, hogy sokkal kényelmesebb vele a munka, mert nem kell például kerékszerelés közben fél kézzel még a bringát is emelgetni, a forgatható-dönthető fejnek hála.

Egyes áruházakban időről-időre feltűnik bringaszerelő állvány, a cikk készítéséhez segítségül hívott szerelő szerint, ha nem napi több bringát pakolunk rá, és csak a sajátunk karbantartására használjuk, ez is megteszi. Anti (a szerelőt is így hívják) állványa viszont ipari felhasználásra készült, ő maga hegesztette össze. Nehezen hordozható, és jóval több helyet foglal, mint az összehajtható változatok, de robusztusabb kialakítása és erős fogója miatt rendkívül tartós.

A most felsorolt készlet nem tartalmazza az összes szerszámot, amire egy bringához valaha szükségünk lehet, de hobbihasználat során jelentkező problémák legtöbbjére megoldást nyújtanak. Nem beszéltünk még a láncos kulcsról, a kazettaleszedőről, de van például prés is, amivel a kormánycsapágy csészéit ültethetjük a helyükre. Ezek már egy következő szintet képviselnek, amivel egy másik anyagban foglalkozunk majd.

Szeretnél többet tudni a bringádról? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!