Autós a kerékpárúton: azonnal baleset

2016.06.05. 11:49

Naponta több ezren bringáznak Budapesten a Duna-parti kerékpárút, Margit hídhoz közeli szakaszán, ahol néhány napja egy autós és egy bringás ütközött az osztott kerékpár-gyalogúton. Hiányoztak az oszlopok, de az ezekért felelős Budapest Közút szerint hiába pótolják őket, naponta kidöntenek egyet-egyet a parkolót használó autók. Ki a felelős és mit tehet a sérült bringás, ha kártérítést szeretne? Utánajártunk. 

A Margit híd, budai hídfő nevű buszmegálló környéke bringás szempontból eleve problémás. Bár a Duna partjához közeli járda elég széles, errefelé tényleg sokan tekernek és bizonyos napszakokban rengeteg a gyalogos is. A híd lábánál ott a bérbringás gyűjtőpont, továbbá gyalogosátkelő és egy keskeny autóparkoló tereli ide a forgalmat. 

A parkoló felfestései egyértelműek, bár sem a vonalakat sem az olyan bonyolult táblákat nem értik néhányan, mint amely a megállás és várakozás tilalmát jelzi, ezért általában sorban parkolnak a megálló építménye mögé, így a többiek elég nehezen tudnak kihajtani.

Részben ez a rossz szokás okozhatott bringabalesetet néhány napja. Olvasónk, akit valódi neve elhallgatása mellett nevezzünk most Károlynak, délelőtt tíz óra körül, észak felől tekert a híd felé. Miközben elhaladt volna a parkolót határoló terelőoszlopok mellett, egy kék Fiat Punto behajtott elé.

Simán átfért itt a Fiat, mivel hiányzik három oszlop.

A bringás nem tudott időben megállni, átbukfencezett a motorháztetőn és alaposan megütötte magát. Az autós állítólag elismerte felelősségét, kitöltötték a kötelező biztosításhoz tartozó baleseti bejelentőlapot, majd Károlyt kórházba vitte egy barátja. Megröntgenezték és mivel kiderült, hogy nem tört el semmije, most otthon lábadozik. 

Nem történt volna baleset, ha az autó nem kanyarodik ki az egyébként felfestéssel is védett bringaútra, ahol a kerékpárosoknak amúgy sem kell autóra számítaniuk. Csakhogy, és ezt már a Google Streetview 2012-es fényképei igazolják, már évekkel ezelőtt is hiányzott két oszlop pontosan ott, ahol az ütközés történt. Amikor kimentem a helyszínre, kiderült, hogy az oszlopsor későbbi szakaszán még további egy-egy oszlop eltűnt, és ez az autós-bringás

ütközés helyén lévő három lyukból növények nőnek ki, vagyis azok aligha tegnap törtek ki. 

Korábban éppen az ilyen esetek megelőzéséért indítottunk minimozgalmat Hajós Andrással, aki még dalt is írt, hogy így buzdítson bringásokat és járókelőket az eltűnt oszlopok bejelentésére. Az ügyben akkor megkerestem a Budapest Közút nevű céget, ahonnan megírták, ellenőreik folyamatosan járják a várost és gondoskodnak a terelőoszlopok pótlásáról. 

A cég szerint állandóan ellenőrzik ezt a parkolót is, de az autók naponta kidöntenek egy-egy oszlopot, viszont azt is írják, hogy a parkoló és a kerékpárút határán, a mostani eset előtt nem történt személyi sérüléssel járó bringabaleset. A történtek ismeretében ez valódi szerencsének tűnik.

A Budapest Közút arra is felhívja a figyelmet, hogy a Punto vezetője három szabályt is megsértett:

  • a forgalomtól elzárt területre hajtott,
  • átlépte a kerékpárút záróvonalát (szegélyvonalát), és
  • kerékpárúton közlekedett autóval, ami szintén tilos.

Ezek alapján úgy látják:

az autós biztosítója fizethet kártérítést a bringásnak.

Reméljük, így lesz, de aki hasonló helyzetbe kerül, hívjon mentőt és rendőrt, mert később szükség lehet a hatósági tanúra a kártérítéshez. Személyi sérüléssel járó közlekedési baleseteknél egyébként is kötelező rendőrt hívni.

A Budapest Közút komolyan vette jelzésünket, és ígérik, pótolják az összes kidöntött oszlopot. Most már tudjuk, miért fontosak ezek a terelőoszlopok, ezért aki észreveszi, hogy valahol kitörtek egyet, ezen a linken találja meg a bejelentéshez kitalált elektronikus űrlapot

Érdekel, mi van a budapesti bringás közlekedéssel? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!