Nyilvános a fővárosi kerékpáros-megszorítások terve

2016.07.21. 17:41
Véghez közelednek a fővárosi kerékpárosreformról szóló tárgyalások. A Kerékpárosklub az átláthatóság jegyében nyilvánosságra hozta, mit tervez a főváros a biciklisekkel, és miért tartják az egyes pontokat rossznak. Mint írták, az egyeztetések sajnos inkább politikai jellegű ötletekről, vitákról szóltak, aminek alárendelődnek a szakmai szempontok.

A főváros pontjai és a Kerékpárosklub rövidített kommentárjai:

1. A kerékpáros közlekedésben nem kizárólagos prioritás az "A-ból B-be legrövidebb úton" elv, hanem a közlekedésbiztonság és a helyi adottságok figyelembe vételével kell mérlegelni, esetenként a kerékpárforgalom legrövidebb útról való kitiltásával, helyettesítő útvonal kijelölésével. 

Kerékpárosklub: az elképzelés régimódi, ésszerűtlen és törvénysértő.

2. A közös használatú busz-kerékpársávokat felül kell vizsgálni, különösen a belső városrészekben. Ha egy úton van kerékpározásra nem megnyitott buszsáv, és nincs az úton kerékpársáv vagy kerékpárút, akkor létesíteni kell. Ha utóbbi nem megoldható, akkor a balesetveszély elhárítása miatt (szabályosan az első belső forgalmi sávban kellene kerékpárral lavírozni) a szakaszról ki kell tiltani a kerékpárosokat és párhuzamos alternatív útvonalat kell kijelölni.

KK: A közös használatú buszsávok veszélyessége tévhit,

3. Egyirányú forgalmú úton a kerékpárosnak a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben történő közlekedése kivételesen és csak abban az esetben legyen engedélyezve, ha az út menetirány szerinti bal oldalán a parkolás nem engedélyezett, illetve az út szélessége elegendő távolságot nyújt a szemből érkező kerékpáros biztonságos elhaladására.

KK: Minden megnyitott utca hatósági jóváhagyáson esett át, így erre alkalmatlan utcák nem nyílhattak meg.

4. A kerékpáros közlekedést, valamint a közlekedés többi résztvevőjét egyenrangú közlekedési partnernek kell tekinteni a közutak fejlesztése és használata során. Egyik közlekedési mód sem helyezhető a másik elé, nem lehet elvárás illetve követelmény, hogy a kerékpárosokra a közlekedés többi résztvevője "vigyázzon".

KK: Törvényekkel és előírásokkal is szembemenne ez a gyakorlat.

5. A forgalommal párhuzamosan közlekedtethető kerékpár számára nem kell külön kerékpárnyomot felfesteni, biztosítani.

KK: A megoldás a biztonságos közlekedést szavatolja, autós szervezetek is hasznosnak ítélték.

6. A fő- és tömegközlekedési útvonalakon úgy kell a kerékpárutakat és kerékpársávokat kialakítani, hogy ne csökkentsék a forgalom kapacitását.

KK: A kerékpározás segítése nem csökkenti, hanem növeli az utak kapacitását, mivel ugyanannyi helyen több ember fér el, így a dugók lehetősége csökken.

6. A gyalogosok mellett a kerékpárosok a legvédtelenebbek a közlekedési konfliktusokban, ezért a kerékpáros infrastruktúra tervezése és megvalósítása során kiemelt, kulcsfontosságú szempont a biztonság szavatolása.

KK: A cél a közlekedők közti együttműködés fejlesztésével, az úthálózatot vonzóvá tévő, közlekedők közti együttműködést segítő kerékpárosbarát átalakítással érhető el.

7. A kerékpárosoknak, amennyiben van számukra kiépített infrastruktúra, akkor azt kell használniuk, mert az jelenti számukra a legnagyobb biztonságot, és ez jár a közlekedés többi résztvevőjének legkisebb akadályozásával.

KK: A kerékpár közlekedési eszköz, és mint ilyen, az úton a helye. Balesetveszélyes, konfliktusokat okoz a járdára terelve eltüntetni az útból.

8. A biztonságos kerékpározás érdekében, a legoptimálisabb útvonalakat jelölő térképek, útirányt jelző táblák kihelyezése szükséges a frekventáltabb csomópontokban.

KK: Alkalmazásuk hasznos lehet, amennyiben nem kényszerkerülők kijelölését jelenti. 

9. Csak olyan fejlesztések valósuljanak meg, amelyek összhangban vannak a tervezett nagyberuházásokkal, felújításokkal, valamint fel kell állítani egy kritérium rendszert az elérni kívánt eredmény érdekében.

KK: A felújításokhoz kötött újratervezés jó eszköz, de nem lehet kizárólagos, hiszen sok helyen azonnali olcsó beavatkozások is eredményesek lehetnek.

10. Fokozni kell a kerékpárral közlekedők közlekedésbiztonsági ellenőrzését, párhuzamosan a kerékpárutak és sávok "tiszteletben tartásának" ellenőrzésével.

KK: Budapesten az egyre több kerékpározó által okozott balesetek száma jelentősen csökkent (-14%), míg a személygépjárművel, tehergépjárművel, motorral, robogóval okozottaké egyaránt nőtt (+12%).

11. Az infrastruktúraelemek felülvizsgálatánál a pontos baleseti adatokat átfogóan kell elemezni, ezek alapján kell korrigálni a kockázatos helyszíneket.

KK: Szükség van szakmai elemzésre, amiben szívesen együttműködnek.

12. Az új kerékpárosbarát elemek megjelenésének volumenétől elmaradt az oktatás/tájékoztatás. Emiatt kampányokat szükséges indítani, melyek fókuszában a fiatalabb korosztály áll, mert ők nagyobb arányban kerékpároznak. 

KK: Szükség van a kerékpározást népszerűsítő, pozitív hangvételű szemléletformáló kampányokra is.

Az álláspontról részletesebben itt olvashat.