Legalizálta az önkormányzat a gerilla-kerékpársávot

Persze nem nálunk, hanem San Franciscóban

2016.10.18. 07:44

Olyat már láttam, hogy egy rosszul megtervezett parkban kitapostak az emberek egy ösvényt, mert épp csak arra nem volt út, amerre jártak, aztán a következő ráncfelvarráskor kikövezték hivatalosan. Most valami hasonló történt San Franciscóban, csak épp kerékpársávval. Megvolt az igény, egy csapat ismeretlen elkövető pedig kijelölt egy védett gerillabringasávot, amiből csodák csodájára hivatalosan elfogadott infra lett. Pedig példásan meg is büntethették volna őket.

A dolog amolyan demonstrációfélének indult nem is olyan rég: a város több pontján hívták fel a figyelmet a közlekedésbiztonsági hiányokra, többnyire narancssárga bójákkal védve a bringasávokat az autóforgalomtól.

A szervezet, melynek neve majdnem a helyi közlekedési központéval egyezik meg egyetlen szó eltéréssel (San Francisco Municipal Transformation Agency a San Francisco Municipal Transportation Agency helyett)  olyan kis és egyszerű beavatkozásokat szeretne a városban, amelyek biztonságosabbá teszik a közlekedést. Természetesen nem csak a kerékpáros, de a gyalogos közlekedés mellett is akcióznak – érdemes végigböngészni a honlapjukat.

A narancssárga bóják persze nem maradtak örökké a helyükön, néhány nap alatt eltűntek. Az aktivisták ekkor rögzített műanyag terelőket kezdtek elhelyezni.Ezeket az önkormányzat távolította el hivatalból, hiszen az úttestre nem lehet csak úgy tárgyakat kihelyezni. Egy helyen azonban ideiglenesen meghagyta őket.

Egy olyan szakaszon, ahol nem is olyan rég történt egy halálos gázolás, úgy döntöttek, hogy amíg el nem készül a végleges, biztonságos verzió, kinn maradhatnak az illegális terelőkarók. A város egyúttal felhívta a figyelmet, hogy mennyit javult a helyzet az elmúlt években: 2010-ben még nem volt egyáltalán védett bringasáv San Franciscóban, míg most több mint 40 kilométer van.

A civilek szerint a legfontosabb, hogy sikerült felhívni a figyelmet arra, hogy mennyire egyszerű, olcsó, könnyen kivitelezhető megoldásokkal lehet javítani a közeledés biztonságán. És tényleg: nem kell hozzá feltétlenül olyan csoda infrastruktúra, mint amit épp mostanában terveznek a városban. [citylab]

Te is bringával jársz? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!