Bécs fényévekkel Budapest előtt

2016.12.01. 09:39
15 hozzászólás

Városrészeket átszelő kerékpárutakkal, a tekerést támogató kedvezményekkel és rengeteg nagyszabású ötlettel terelgeti a kerékpáros közlekedés felé a bécsieket a városvezetés. A Magyar Kerékpárosklub készített interjút a Bécsi Mobilitási Ügynökség további terveiről. Ebből emeltünk ki néhány részletet. 

Az osztrák főváros döntéshozói a környezetkímélő megoldások felé terelnék a helyi közlekedést miközben fokozatos kiszorítanák az autóforgalmat az egyre terebélyesebb városból, derül ki a Bécsi Mobilitási Szakmai Koncepcióból. Szeretnék elérni, hogy a helyiek 2025-ben, utazásaik nyolcvan százalékához a tömegközlekedést válasszák, illetve kerékpározzanak vagy gyalogoljanak és a bringázás részaránya a mostani hétről tíz százalékra emelkedjen. Mindezt nem elsősorban tiltásokkal és az autózás nehezítésével akarják elérni, hanem egyebek mellett a kerékpáros úthálózat fejlesztésével. 

2015. decemberében 1298 kilométer volt az osztrák főváros kerékpárút-hálózatának teljes hossza, de az építkezések folyamatosan haladnak és az új építésű városrészek úthálózatát eleve bringabarát módon alakítják ki. A három éve elfogadott Kerékpározás Bécsben alaphatározat nemcsak a közösségi autó- és kerékpárbérlési lehetőségek bővítését taglalja, de olyan szemléletformáló elemeket is tartalmaz, amelynek nyomán ma a bécsiek nemcsak elégedettebbek a város kerékpáros lehetőségeivel, de egy tavalyi felmérés szerint közel kétharmaduk érzi magát biztonságban tekerés közben, míg ez az arány 2012-ben alig több mint ötven százalékos volt. 

Közben az egész város átszelésének könnyítéséhez kerékpáros távolsági úthálózat fejlesztésébe fogtak. Ennek első lépése a déli szakasz lesz, amely 2018-tól a Karlsplatz – főpályaudvar – Favoritenstraße –Leopoldsdorf bekötő nyomvonalon könnyíti majd a bringázást. Ezzel párhuzamosan fokozatosan alakítják majd ki a meglévő úthálózaton a többcélú sávokat és kerékpársávokat, és a város nem közterületen is támogatja a biztonságos kerékpártárolók kiépítését.

A budapesti helyzettel éles kontrasztban áll, hogy amikor áprilistól szeptemberig egy szakaszon, pályafelújítás miatt leállították az U4 jelzésű metrót, az érintett szakasz mindkét végpontján 450 férőhelyes bringatárolót építettek, és a kerékpárok ingyenes műszaki átvizsgálásával ösztönözték pedálos metrópótlásra az erre közlekedőket. A kampány olyan jól sikerült, hogy azokban a hónapokban mintegy ötven százalékkal nőtt a kerékpárforgalom a környéken. 

Aki Bécsben szeretne bringázni, az felkészülésként letöltheti a Bike citizens nevű kerékpáros útvonaltervező és navigációs appot, illetve helyben kereshet egy példányt a 2013-óta osztogatott bringás térképből.

A témában készített interjú teljes terjedelmében a Magyar Kerékpárosklub oldalán olvasható.