Mi is az a kerékpáros utca?
Lássuk a legújabb példát Utrechtből és egyből megértjük a lényegét
Nem is olyan rég mutattuk be a Kerékpárosklub javaslatait, mi mindenben kellene változtatni a KRESZ-t Magyarországon. Az egyik legfontosabb, s talán sokak számára legkevésbé egyértelmű javaslatuk a kerékpáros utcák bevezetése volt. Igaz, talán ez ütközne a legkisebb ellenállásba.
Na de mi is az a kerékpáros utca? A Bicycle Dutch legújabb posztja nyomán gyorsan bemutatjuk.
Először is nem olyan mint a sétálóutca, ahol csak gyalog szabad közlekedni. A kerékpáros utcákba autók is behajthatnak, csak épp a kerékpárosok elsőbbséget élveznek. Szóval, ha úgy vesszük, sokkal autóbarátabb azoknál. Hogy milyen elsőbbséget is élveznek a biciklivel közlekedők a gyakorlatban, az országonként változik. Néhány éve a Kerékpárosklub összeszedte a legfontosabb verziókat, íme:
- Belgium: egyirányú forgalom esetén a kerékpárral közlekedők az úttestet egész szélességében használhatják, kétirányú forgalomban pedig értelemszerűen a jobboldali forgalmi sáv egészét. A gépjárművezetőknek nem szabad megelőzniük a kerékpárral közlekedőket. A sebességkorlátozás 30km/h. (Valami ilyesmit terveznek bevezetni Magyarországon is.)
- Németország: A kerékpár egymás mellett is lehet haladni, a 8 évesnél fiatalabb kerékpáros gyerekeknek, a gyalogosoknak és a görkorcsolyázóknak – ahogy más utcákban is – a járdát vagy az utca szélét kell használniuk. Sebességkorlátozás: 30 km/h.
- Hollandia: a gépjárművek behajthatnak a kerékpáros utcákba, de a kerékpáros forgalom élvez elsőbbséget.
Mindez csak azért érdekes most, mert az egyik kedves blogom, a Bicycle Dutch épp most mutatta be az egyik legújabb fejlesztés Utrechtben, ahol a bűbájos nevű Koekoekstraatot, vagyis Kakukk utcát alakították át kerékpárossá.
Oké, Hollandia, az Hollandia, ahol elképesztő bringás fejlesztések vannak, de ez pont nem oylan. A változás látszólag nem túl nagy, de hát épp ez a lényege, hogy nem kellenek nagy beruházások az ilyen fejlesztésekhez. A Koekoekstraat egy elég szűk utcácska, az egyik végén hét, a másikon 14 méter. Viszont végig lakják és értelemszerű, hogy
Az egész koncepció lényege az, hogy több helyet kapjanak a kerékpárral közlekedők, az autók pedig "vendégek lesznek". Ehhez a legfontosabb lépés, hogy kerékpárral két irányból lehet behajtani az amúgy egyirányú utcába (ez nálunk is ismert), illetve egy csomó optikai tuningot hajtottak végre.
Előtte:
Utána:
Ez utóbbiak mind azért vannak, hogy keskenyebbnek érezzük az úttestet és ösztönösen lassabban hajtsunk rajta:
- 3,5 méter széles vöröses barna aszfaltcsík került az úttestre,
- az autók magasabban, a járdaszinten parkolnak,
- a halszálkás parkolók helyett az úttal párhuzamosan lehet parkolni (nem csökkent a parkolóhelyek száma, de állítólag ez is keskenyebb érzést kölcsönöz az utcának),
- a kerékpárparkolók számát növelték, de ezentúl azokkal is csak párhuzamosan lehet parkolni (így felszabadult a járda, amit addig gyakran a bringák foglaltak el),
- a szélesebb végén fákat ültetnek, hogy optikailag ezzel is szűkítsék az utat.
A részletekről itt olvashattok, kifejezetten tanulságos!
Te is szoktál kerékpárral közlekedni? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Rovataink a Facebookon