A Duna után elviszik a szlovákok az Eurovelót is?

43 hozzászólás
Európa egyik legnépszerűbb nemzetközi kerékpáros főútja az Eurovelo 6. A gyönyörűen kiépített osztrák szakaszról egyre többen jönnének tovább Budapest felé. Ezt most két útvonalon tehetik meg: a Kisalföld felé Magyarországon és a Duna partján Szlovákiában Komáromig vagy Párkányig. Vajon merre érdemesebb menni? Összehasonlítottuk a két lehetőséget.

Elektromos bringával könnyű

A túrára egy Hercules Futura (sport) és egy Gepida Reptila (női) pedelecet kaptunk tesztelni az óbudai MultiSporttól. Életemben először ültem elektromos kerékpárra, nem is voltam biztos benne, hogy erre a hosszútávú, alapvetően kevés emelkedővel bíró túrára való. Az ellenszélben azonban kiválóan teljesített az elektromos rásegítő motor. Kevesebbet kellett küszködni, viszont ette az akkumulátort: az eredetileg 120 km-es hatótáv villámgyorsan esett lefelé. A pedelecneél a motor nem veszi át a teljes hajtást, inkább a rásegít (a pedálnyomás erejét érzékelve). Ez azt jelenti, hogy a helyesen megválasztott fordulaton és sebességfokozaton (a Herculesen 10 sebességes láncváltó van) szinte pedálnyomás nélkül, pihekönnyű lábbal lehet haladni. Egészen 26 km/óra sebességig, ott ugyanis megszűnik a rásegítés, nehogy a nagy sebesség könnyelműségre csábítson. A pedelec irtó kényelmes, jól gyorsuló, robosztus (26 kg), biztonságos (hatékony tárcsafék) elektromos bicikli, de túrázni inkább az aktív nyugdíjasoknak ajánlanám. Más a helyzet, ha valaki hegyen lakik, mert a Hercules a legmeredekebb lejtőn is vidáman, kis erőfeszítéssel felviszi utasát. Legalább olyan hatékony, mint egy robogó, ellenben nem szennyezi a környezetet és valamennyire át is mozgat. A Herculessel szélcsendben vidáman tartható a 30 km/órás sebesség, a Duna-parti gát 18 km-es szakaszán így, tehát már elektromos rásegítés nélkül száguldottam végig. Az elektromos motor több fokozatban segíthet (eco, tour, sport, turbo), nyilván minél jobban rásegít, annál könnyebb tekerni, viszont annál jobban zabálja az aksit. Én főleg eco üzemmódban használtam, így a 100 kilométer hosszú részen is belül maradtam a hatótávon, és nem merült le teljesen az akku. Bár ez utóbbitól nagyon tartottam, volt egy szakasz, ahol véletlenül kikapcsolt motorral tekertem, és ezt csak elég későn vettem észre. Ebből következik, hogy az alapvetően súlyos bringa motor nélkül is teljesen jól használható. Mondjuk az ára is elég súlyos (több mint egymillió forint), ezért én csak elég speciális esetben venném meg. Mondjuk, ha a János-hegy tetejéről kéne bejárnom minden nap dolgozni.