A Lupa-tó partján megy majd az Eurovelo6

DSC 9315
2017.08.17. 12:52
2019 első felére végre megépülhet a Magyarországon is áthaladó EuroVelo6 nemzetközi kerékpáros útvonal egyik legforgalmasabb, de jelenleg legrosszabb állapotú része Szentendre és Budapest között. A nyomvonalat a védett vízbázis miatt áthelyezték a Lupa-tó mellé.

A Rajkánál belépő és Mohács alatt kilépő, végig a Duna mentén haladó EuroVelo6 nemzetközi kerékpárútnak köztudottan egyik legrosszabb szakasza Budapest és Szentendre között húzódik. A rendkívül kátyús szakaszhoz eddig azért nem tudtak hozzányúlni, mert vízbázis védőterület mellett fekszik, ezért jogszabály tiltotta az útépítést.

A tavasszal elkezdődött tervezés során most arra a megoldásra jutottak, hogy a jelenlegi nyomvonalat nyugatabbra helyezik. Így az részben a Lupa-tó partján halad majd, és később is elkerüli a vízbázist. A 2017. április 13-án aláírt tervezési szerződés része a környezetvédelmi előzetes vizsgálati dokumentáció, az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, illetve a szükséges engedélyek megszerzése. 

Mint azt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nél lapunknak elmondták, a 2019 első felére megvalósuló kerékpáros fejlesztés Budapest és Szentendre között 5,6 km hosszú kerékpáros útvonal szakaszt érint, jellemzően a meglévő nyomvonalat felhasználva, 1 új (Dera-patak feletti) kerékpáros híd építésével. 

A tervezett beavatkozások: 

  • meglévő kerékpárút, vagy kerékpározásra kijelölt burkolatok felújítása,
  • szükséges szakaszokon új nyomvonalú kerékpárút építése,
  • kerékpározásra kijelölt földutak leburkolása,
  • forgalomtechnikai beavatkozások.

A tervezés során kérdéses volt, hogy mi legyen a Budakalász térségében, a Duna-parti ártéri erdőben kanyargó festői kerékpárút-szakasszal. A meglévő 2 m szélességű burkolt kerékpárút ugyanis Natura2000 erdőterületen halad, továbbá kis sugarú, nem biztonságos íveket tartalmaz. Mivel a 3 méterre szélesítés bizonytalan volt, egy ideig azzal terveztek, hogy az EuroVelót alternatív nyomvonalon vezetik majd.

A vizsgálata során azonban kiderült, hogy - a környezetvédelmi engedélyezéstől függően - az eredeti, erdőben vezetett nyomvonal megmaradhat, várhatóan az erdei szakaszon is teljesíthetők lesznek a műszaki előírásnak megfelelő paraméterek.