Új táblát vezettek be Budapesten, de már le is szedték

2017.08.23. 07:57

Már nemcsak a zebrán kell tolni a kerékpárt a fővárosban, hanem a vörös színnel és vastag sárga szaggatott vonallal kiemelt kerékpárút átvezetésen is, legalábbis a Budapest Közút új közúti táblája szerint.

Forrás: Minimal Mass Bp Facebook-csoport
Forrás: Minimal Mass Bp Facebook-csoport

Az új tábla szerint a kerékpárosoknak, akiknek eddig elsőbbségük volt a Petőfi hídra vezető, egyenes irányú, élénk színekkel felfestett kerékpárúton a jobbra kanyarodó gépkocsikkal szemben, mostantól az átkelő előtt 20 méterrel le kell szállniuk a bringáról, és szépen áttolni a túloldalra, hívta fel a figyelmet a Minimal Mass Bp. Facebook-csoport.

Kitettek ugyanis egy kerékpárút vége táblát, biztos, ami biztos, egy Csak tolva kiegészítő táblával alatta. Az egyértelmű, hogy mindez a kerékpárosok védelmében történt, hiszen gyakori a baleset, vagy a hasonló eset, ami a videóban látható:

Az, hogy kitették a kerékpárút vége táblát, egyértelmű helyzetet teremt: ez felülbírálja a felfestést a szabályok szerint, tehát le kell szállni a nyeregből. A Csak tolva kiegészítő tábla viszont nem jellemző, a KRESZ-ben talán nem is fellelhető.

Az elv is kérdéses. A védendő közlekedő érdekében ugyanis nem a veszélyeztető gépkocsik figyelmét hívják fel inkább, hanem az egyébként otthagyott felfestésű kerékpárút védettségét szüntetik meg. Ha ez az elv következetesen be lesz tartva, hamarosan megszűnik az összes kerékpáros átkelő Budapesten, ami végzetesen csökkenteni fogja a kerékpározási kedvet.

Másfelől: az eredeti állapotban a gépkocsivezetőknek fokozott figyelemmel kellett behajtani a kerékpáros átkelőre, erre tábla is figyelmezteti őket. A baj pont abból volt, hogy ezt a kötelezettségüket nem tartották be.

Azzal, hogy változtak a szabályok, a figyelmetlen vagy szándékosan szabályszegő autósok egyes esetekben nemcsak hogy fel lesznek mentve egy esetleges baleset következménye alól, hanem ha nyeregben ülő bringást gázolnak, akkor még az elgázolt bringást fogja megbüntetni a rendőrség. Még akkor is, ha a biciklist félrevezette az otthagyott, biztonságot ígérő felfestés.

Ilyen erővel sajnos fölösleges kerékpárutakat építeni Budapesten.

Frissítés:

A Petőfi híd budai hídfőjében megkezdődött munkák a társaságunk által kiadott forgalomtechnikai kezelői hozzájárulástól eltérő kialakítású korlátozással kezdődtek. A szóban forgó „csak tolva” táblák haladéktalan eltávolításáról intézkedtünk, írta lapunknak a Budapest Közút. Arról nem írtak, hogy a Kerékpárút vége tábla lekerült volna.

Neked is van bringád? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!