A pedál nélküli ősbringa, mint egy ügető ló a negyedik órában
A futógép szót meghallva nem biztos, hogy mindenkinek a kerékpározás ugrik be, pedig a bicikli ősét így hívták, vagy drezinának, ha valakinek az többet mond. Az első futógépet 200 éve, 1817-ben a német Karl von Drais fejlesztette ki. Pénteken erre is emlékeztek a Közlekedési Múzeum szakmai estjén, ahol a magyar fabiciklisek is megjelentek.
A futógépnek két kereke van, tehát kerékpár, de a ma bringákhoz képest távolra szakadt, tenyeres-talpas rokonnak néz ki. Az eleje olyan, mint egy frontális balesetet szenvedett orrszarvúbogár szarva. A kormányrendszert ugyanis a lovaskocsiktól kölcsönözték, csak itt nincs ló, hogy fordítsa a rudat, így azt visszakanyarították a nyeregben ülőhöz. Oldja meg saját erőből. A nehéz, majd' 30 kilós faalkotmány és a vasalt kerekek is a szekerekkel való rokonságot bizonyítják. A kormányzást segítő könyöklő – ami csak ígéri a kényelmet – és a Simson-motort idéző nyereg már csak a ráadás. De a legfontosabb különbség a mai biciklikhez képest az az, hogy nincs se pedál, se lánchajtás. A gyakorlott futógépes, lábával a földet kaparva, kecses balettugrásokhoz hasonló mozdulatokkal lökte magát előre. Hídvégi János muzeológus szerint úgy kell csinálni, mintha a fotelben ülnénk és lógáznánk a lábunkat. A mozdulat egyébként a legtöbb emberben benne van, gyerekként sokan ültek lábbal hajtós motoron vagy bringán, tulajdonképpen futógépen.
Ha már a kocsiktól lopott ötleteket Von Drais, kézenfekvő volt, hogy a futógépeket bognárok készítették, szabvány természetesen nem volt, így elég sok formájú és méretű fabringa jelent meg. A méreteket igyekeztek mindig a megrendelőhöz igazítani, de elég gyorsan rájöttek, hogy csavarokkal csak a nyeregmagasságot is lehet szabályozni, ezután már nem kellett annyi modell.
A drezinának voltak előképei, csak egy baj volt velük, kormányt nem találtak ki hozzájuk, így minden kanyarodás előtt le kellett szállni a gépről az irányba állításhoz. Ha nem is könnyen használható a kormányszerkezet, a futógép mégis nagy lökést adott a kerékpárfejlődésnek, hiszen hét-nyolc évtized sem telt el megjelenése után, már kialakultak a ma ismert biciklik. Egyébként a később elterjedt 26 colos kerékméret is a drezina sajátja volt.
Karl von Drais találmányát nagyon praktikusnak látta, és egy mai fejjel nem könnyen dekódolható sebességtáblázattal ajánlotta gépét.
- Hegynek fel jó országúton olyan gyorsan halad, mint egy siető ember,
- Sík vidéken, erős zápor után, mint egy postai futár a második órában,
- Sík vidéken, száraz gyalogúton, mint egy ügető ló a negyedik órában,
- Hegytetőről le gyorsabb, mint egy ló verseny vágtában.
Ezt kilométer per órába nehéz átszámolni kapásból, de a velocipédezésben is jó, már veteránkerékpárok világbajnokságát is szervező Halápi Sándor elmondta, 15-20 kilométer per órás tempót hosszabb távon is fent lehet tartani a futógéppel. Persze nagyobb erőfeszítéssel, mintha ugyanilyen sebességgel tekernénk egy mai bringán. A csúcssebesség is korlátozott, mert a futógépen nincsen fék, illetve a hajtó láb maga a fék is. A lejtőn 30-as tempó fölé gyorsuló gépet már nagy mutatvány lestoppolni. „A fa inog, az erős vibráció pedig elfárasztja az embert, balesetveszélyes gyorsan gurulni a lejtőn." – mondta Halápi, aki szerint amolyan Frédi és Béni-módra kell megállni. A cipő persze így kopik, a láb pedig fárad. Utóbbi a hajtásban is kikészül. Halápi ezt idén éppen a karlsruhei veteránkerékpáros vb-n tapasztalta meg, ötórányi (nyolcvan kilométernyi) futógépezés után leállt. Később azért a sprintszámban vb-3. lett. A gépét pont Hídvégi készítette el, aki pedig Eb-t nyert.
A muzeológus elmondta, még Németországban is szinte lehetetlen eredeti drezinákat találni, a faszerkezet miatt nem valami tartósak, és hát tényleg csak néhány évtizedre korlátozódott virágkoruk, így a múzeumokban lévő futógépek legtöbbje is rekonstrukció.
A drezinák elég széles körben elterjedtek, de arról nincs adat, hogy Magyarországra is került volna belőlük. New York-ban, Londonban és Milánóban viszont ki is tiltották volna a futógépeket. Látszik, hogy gyalogos-bringás utálkozás sem új keletű. A 19. század eleji utak sem arra voltak tervezve, hogy valaki abroncsos fakerékkel simán guruljon rajtuk, így a futógépesek szívesen mentek fel a burkolattal ellátott, olykor asztfaltozott járdákra.
Persze nem ebben a kultúrtörténeti adalékban kell keresni a drezina fontosságát. Arról már beszéltünk, hogy a kerékpárfejlődésben milyen szerepe volt, de Hídvégi szerint az egyéni (járművel való) közlekedés megteremtésben is úttörő lett a futógép. Emellett pedig a társas kapcsolatokat is fejlesztette. A drezinások hétről hétre összegyűltek és kikerekeztek egy-egy parkba vagy erdőbe piknikezni.
Karl von Drais nem csinált nagy üzletet a futógépből, mert szabadalma csak a Badeni Nagyhercegségre terjedt ki, azon kívül pedig mindenki kapott a lehetőségen és legyártatta saját kerékpárját. A német báró azért arra így is büszke lehetett, hogy elindította a bicikliforradalmat.
A Kétszáz éve két keréken - Kétszáz éves a futógép kiállítás október 14-ig látogatható a budapesti Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben. Most szombaton családi nap is lesz tíztől, ahol ki lehet próbálni a futógépeket, lehet bringát és bukósisakot dekorálni, a kerékpárral érkezők pedig tombolát kapnak.
Neked is van bringád? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Rovataink a Facebookon