Friss kommentek

Miért jegesek a bringautak?

január 31., 09:32 Módosítva: 2017-01-31 13:52:55
413
87 hozzászólás

Észrevették, milyen kitartó az idei első hó? Nem? Akkor biztosan nem bringával közlekednek, mert különben látnák, hogy miközben az autók száraz aszfalton suhannak, addig a járdák, bringautak és bringasávok több helyen nem is látszanak ki a vastag jégpáncél alól. Utána jártunk, kinek kéne takarítania ott, ahol senki nem takarít. 

87 hozzászólás Tovább

Újabb amerikai államban hajthatnak át a bringások a piroson

január 30., 12:11 Módosítva: 2017-01-30 13:50:16
51
33 hozzászólás
Közbringadokkoló Denverben
Közbringadokkoló Denverben
Fotó: Mr SG / Wikipedia

Már többször esett szó arról, hogy bizonyos feltételekkel több európai városban is engedélyezték a kerékpárosok áthajtását a piroson. Párizs, Brüsszel, több holland és német város mellett legutóbb Londonban fontolgatták a bevezetését. A témát akkor alaposan körüljártuk, megszólaltattunk pár szakértőt és elmerengtünk a magyarországi bevezetésről is.

Persze már akkor tisztáztuk, hogy a közlekedési lámpa jelzéseit csak bizonyos esetben hagyhatják figyelmen kívül a bringások:

  • jobbra kanyarodáskor,
  • T elágazásban egyenesen továbbhaladáskor, és
  • mindkét esetben csak akkor, ha megadják az elsőbbséget a gyalogosoknak.

Szóval csak ennek szellemében ijedjünk meg, hogy Colorado állam is bevezette az úgy nevezett Idaho-stopot.

33 hozzászólás Tovább

Senki sem tudja, kinek van elsőbbsége a járdán vezetett bringaútnál

január 28., 13:57 Módosítva: 2017-01-29 12:41:16
267
79 hozzászólás

A járdán nem biciklizünk, de persze vannak kivételek. Mondjuk, ha oda kényszerítik az embert. Ha ugyanis a kerékpárutat a járdán vezetik és nincsen kerékpáros nyom az úttesten, akkor elvileg ott kell tekerni. Ebből persze elég sok galiba támad.

Nem arra gondolok, hogy a gyalogosok beszédelegnek a kerékpárútra (bár ez, tekintve, hogy a kerékpárút mindössze egy többé-kevésbé látható sárga csík a gyalogos lába előtt, elég gyakran előfordul). Hanem arra, amikor keresztezi egymást a gyalogos és a kerékpáros útja. Egymástól függetlenül több olvasó is felvetette már a problémát, más és más helyszíneket jelölve meg, de a valódi megoldást, úgy tűnik senki sem tudja.

79 hozzászólás Tovább

Még hogy függőleges falon nem lehet kerékpározni?

január 23., 15:52 Módosítva: 2017-01-23 15:59:47
12
0 hozzászólás

Azt hiszem a legkeményebb falon lefele bringázós videó az, amit Primož Ravnik vett fel fejkamerával egy erőmű duzzasztógátján végigszáguldva. Hatvan méter az rengeteg, de azért az a fal nem volt teljesen függőleges.

Sebastian 'Bas' Keep viszont egy valódi házfalon bringázik végig. Vagyis többön. Van, ahol három emeletnyit, hogy az alján aztán egy rámpára érkezzen. Oké, a BMX-legenda csinált pár őrültséget már, de ez mostani Red Bull-projektje, a Wall, túltesz mindenen.

Szólj hozzá! Tovább

Közútkezelő: elnézést, elrontottuk a táblákat

január 17., 13:51 Módosítva: 2017-01-18 07:27:36
44
5 hozzászólás

Pető Attila autós oktatóként járja Budapest és az ország útjait és amikor zagyva útfelfestéseket, táblázásokat vagy veszélyes kereszteződéseket lát, készít néhány képet. Felfedezéseiből már több cikket is írt a Kerékagyra. Legutóbb január 6-án, amikor a budapesti Fehérvári út frissen kialakított kerékpársávjainak hibáiról írt. A cikk nyomán biztató levelet kaptunk az útjelzésekért felelős Budapest Közút Zrt.-től. Íme: 

5 hozzászólás Tovább

Jöhet a Nemzeti Közbringarendszer

január 16., 15:36 Módosítva: 2017-01-16 21:23:51
200
13 hozzászólás

Több, mint 2 éve indult a MOL Bubi közbringarendszer. Azóta többször fejlesztették, bővítették, most 112 gyűjtőállomásból és 1286 kerékpárból áll. Bár március 1-jéig a téli üzemmódra álltak át, a jeges mínuszok se riasztották el a felhasználókat, még a leghidegebb időben is napi 200 körüli kölcsönzést regisztráltak. Vajon bővül-e tovább a hálózat, milyen változások várhatók?

13 hozzászólás Tovább

Csak idén 1,7 milliárd megy bringautakra

január 13., 10:22 Módosítva: 2017-01-13 14:28:35
310
20 hozzászólás

Bevallom őszintén, amikor először rápillantottam a Világgazdaság cikkére, hogy több száz kilométer bringaút épül, egy darabig el kellett gondolkodnom, hogy ez most új információ-e. Ugyanis a bevezetőben kiemelt fejlesztésekről évek, sőt évtizedek óta folyton beszélünk, de valahogy csak nem akarnak megvalósulni. Viszont most, ha hinni lehet az ígéreteknek, akkor 11,7 milliárd forintos fejlesztés jön még az idén. Aztán a következő években újabbak következhetnek.

Na akkor lássuk a cikkből kimazsolázva, mi mindenre jut:

20 hozzászólás Tovább

Tekerjünk több száz kilométert fagyban

január 7., 15:24 Módosítva: 2017-01-07 17:51:53
371
23 hozzászólás

Kora hajnali órán kaptatok a hosszú emelkedőn Bőszénfától Kaposvár felé. Felnézek az égre, tízszer annyi csillagot látni, mint városból: a Zselicben Európa-szerte a legcsekélyebbek közé tartozik a fényszennyezés, külföldről is jönnek a csodájára. De mintha kétoldalt is a Tejút ragyogna: LED-lámpám kévéjében csak úgy szikrázik a dér. Mínusz tíz fok lehet.

Tegnap bringáztunk le Pestről a cimborámmal, aki ott maradt disznóölésen, egyedül tartok hazafelé. Vérvörös napkelte után fehérre fagyott tájon haladok, nyílegyenesen száll fel a füst a kéményekből, embert nem látni, behúzódtak a házakba. Ha látnának, és különösen ha tudnák, hogy 440 kilométeres bringatúrán vagyok januárban, tán keresztet vetnének, vagy a homlokukat kopogtatnák. Pedig bringázni télen is jó!

23 hozzászólás Tovább

Nem létező KRESZ-táblák, béna autósok

január 6., 07:09 Módosítva: 2017-01-06 15:57:21
216
71 hozzászólás

Két éve írtam egy cikket Kerékpáros káosz címmel, a Budapesten egyre több helyen létesített, és messze nem egységes kerékpársávokkal kapcsolatban. Nem gondoltam volna, hogy ismét aggódnom kell majd, amikor kiderült, a Fehérvári úton is nagy bringás fejlesztések indulnak. 

Persze jó, hogy Buda egyik forgalmas útján is biztonságosabb körülményeket akarnak teremteni a tekeréshez, de miért így? Miért nem lehet a KRESZ és egyéb jogszabályoknak megfelelően kiépíteni egy ilyen utat, helyesen alkalmazva az előírt táblákat és útburkolati jeleket? Miközben nap mint nap azt tapasztaljuk, hogy az autósokat apróságokért folyamatosan fegyelmezni akarják, addig mintha az útfenntartóknak nem lenne semmilyen felelőssége.

Lássuk, mi is a probléma ezzel a néhány kilométeres szakasszal. 

71 hozzászólás Tovább

Kulccsal a zsebében bringázik? Ne tegye!

2016. december 28., 10:18 Módosítva: 2016-12-29 11:12:03
179
89 hozzászólás

Sokan könnyelműen tekintenek a kerékpárra mint közlekedési eszközre. Nem kell hozzá jogosítvány, sem drága ruházat és egy régi bringa pár ezer forintért beszerezhető, ezért sokan ülnek nyeregbe pusztán a praktikum miatt. A veszély persze nem csak őket fenyegeti, hanem azokat is, akik életvitel-szerűen vagy munkájuk miatt tekernek. Mivel télen rosszabbak a látási viszonyok és sokkal többször csúsznak az utak, megvizsgáltuk, hogy milyen sérüléseket szereznek a bringások egy balesetben, és adunk néhány tanácsot a megelőzéshez is.

89 hozzászólás Tovább

Bringás központ a Népligetben? Ilyen lehet

2016. december 27., 10:11 Módosítva: 2016-12-27 18:35:12
846
37 hozzászólás

Budapest sportfőváros. Vizes világbajnokságot rendez, olimpiára aspirál, egymás után nőnek ki a stadionok a földből, lehet kajakozni, kenuzni a Dunán, futásra invitál a sokféle tömegverseny. Hát Magyarország második legnagyobb tömegsportjának hódolói, a bringások? Ők a mostohagyerekek, nekik semmijük sincs. Ez változhat még nem sokára. 

37 hozzászólás Tovább

A Kerékpárosklub szerint veszélyben az Olof Palme sétány

2016. december 26., 09:07 Módosítva: 2016-12-27 00:13:48
229
13 hozzászólás

A Városligeten átvezető Olof Palme sétányon többé nem lesz majd olyan szabad a bringások élete mint eddig, ehelyett a Dózsa György út felé kerülhetik meg a ligetet egy új nyomvonalon. Ez csak egy, azok közül a tervek közül, amelyek miatt nehezebb és veszélyesebb lehet majd bringázni a Városliget átépítése után. Erre következtet a Magyar Kerékpárosklub részletes cikke. 

13 hozzászólás Tovább

Métereket repült egy bringás, amikor a brit közlekedési miniszter rányitotta a kocsija ajtaját

2016. december 16., 10:09 Módosítva: 2016-12-16 18:11:04
39
68 hozzászólás

Vannak országok, ahol a közlekedési miniszter közvetlenül befolyásolja a közlekedést, például az Egyesült Királyságban, ahol Chris Grayling rányitotta a kocsiajtót egy bringásra, hogy az métereket repült. Bár magáról a balesetről nem született felvétel, egy később érkező bringás videóján látható, milyen messze fekszik a kerékpárvezető Jaiqi Liu a miniszteri kocsitól.

A miniszter amúgy egyből kiszállt megnézni, hogy van a sérült. A Guardian teljes videóján látható, hogy miután meggyőződött róla, hogy nincs komoly baja a kerékpárvezetőnek, röviden elbeszélgetett vele, kezet ráztak, és mindenki ment a maga dolgára. 

68 hozzászólás Tovább

Sportos fagyhalál a városi szmogban

2016. december 12., 08:40 Módosítva: 2016-12-12 15:58:24
334
53 hozzászólás

„Csüccs le egy kicsit” – ha egy bringás futár munka közben ilyet hall a diszpécserétől, vegyes érzelmek kerülgetik: szuper, lehet pihenni, de ne felejtsük el, hogy a hőmérséklet kellemes 0 fok, és lágy szellő fújdogál. Egy kicsit talán esik is. Negyedéves ízelítő egy bringás futár életéből.

53 hozzászólás Tovább

Bringás számlálókat telepítettek a fővárosban

2016. december 6., 15:58 Módosítva: 2016-12-07 11:11:31
73
10 hozzászólás

Újabb állandó bringás forgalomszámláló állt üzembe múlt hét végén a a város egyik legforgalmasabb bringaútján, Bem rakparton, valamint a Hungária körúton, a csepeli Weiss Manfréd úton és az Árpád híd pesti hídfőjénél is. Ezek tervezésében a Kerékpárosklub is részt vett a BKK szakmai partnereként.

kilian
Fotó: Kilián Zsolt / Olvasónk

Eddig is voltak ilyenek? Hol? Mióta?

Az első, és sokáig egyetlen kerékpáros számlálóra valót még a bringás közösség dobta össze, 2010-ben telepítették, csak később került át a BKK tulajdonába, azóta ők kezelik. A Nemzeti Múzeum előtt felállított szerkezet direkt lett számkijelzős, így az áthaladók láthatják, hányadikok aznap. Ez a megoldás azonban jóval többe kerül, mint a kijelző nélküli egység. Az adatok a Kerékpárosklub oldalán is követhetők.

10 hozzászólás Tovább

Bécs fényévekkel Budapest előtt

2016. december 1., 09:39 Módosítva: 2016-12-01 13:40:58
71
15 hozzászólás

Városrészeket átszelő kerékpárutakkal, a tekerést támogató kedvezményekkel és rengeteg nagyszabású ötlettel terelgeti a kerékpáros közlekedés felé a bécsieket a városvezetés. A Magyar Kerékpárosklub készített interjút a Bécsi Mobilitási Ügynökség további terveiről. Ebből emeltünk ki néhány részletet. 

15 hozzászólás Tovább

Világtörténelmi esemény Koppenhágában

2016. november 30., 14:03 Módosítva: 2016-12-01 00:40:42
2356
35 hozzászólás

Világtörténelmi jelentőségű, mérföldkő horderejű vízválasztó vagy mi a fene. De tényleg. Új rekordot mértek a forgalomszámláló érzékelők Koppenhágában (ahol valószínűleg nem kerüli ki azokat senki).

Arrafelé amúgy is szép hagyománya van neki, a Guardian cikke szerint 1970 óta számolják a bringával és az autóval közlekedőket. Abban az évben  nagyjából 350 ezer autót, 100 ezer bringát rögzítettek. Persze számlálóbiztosokkal kezdték, ma meg már elektronikus rendszerük van. 

Ebben az évben az eddigi adatok alapján  265.700, kerékpár és 252.600 autó volt forgalomban, ami azt jelenti, hogy a mérések kezdete óta először volt több a bringa, mint a gépkocsi.

35 hozzászólás Tovább

4+1 karácsonyi kerékpáros fejlesztés a Várkert előtt

2016. november 30., 08:37 Módosítva: 2016-12-01 00:40:28
335
32 hozzászólás
Olvasónk, Ádám küldött egy fotót a Várkert Bazár előtti bringasávról. Arról az útról, ami egészen a közelmúltig a Várba induló turistabuszok miatt volt lezárva, mert az egész kerületben csak ezen az egy méter széles csíkon tudták felvenni az utasokat. A buszok mentek, de korai volt az öröm, a főváros új bringás szórakoztató központot nyitott ugyanitt, ezt tekintettük meg.

1. Kortárs installáció szoborral és szalaggal

A dél felől érkező kerékpárost néhány kertkapu elé épített behajtani tilos tábla várja, a kovácsoltvasból, műanyagból, betonból és speciális alupótló anyagból készült installációt egy műanyag szalag segítségével kötötték össze az út mellett már hónapok óta álló szobor lábával, a kapcsot egy egyszerű csomó segítségével hozva létre. Merész, meghökkentő megoldás ez, mely nem csak a szemet vezeti a homokzsákokon tipródó óriásokra, de a tilos tábla ellenére bemerészkedő kerékpárossal is érezteti az új szemlélelű fejlesztések kezdetét.

32 hozzászólás Tovább

Ennyit érnek a bringazárak

2016. november 29., 09:17 Módosítva: 2016-12-05 17:02:21
444
111 hozzászólás

Szinte elképzelhetetlen, hogy egy Opel Corsa, és egy VW Polo töréstesztjének 5 csillagos eredménye mást jelentsen az egyik mint a másik autónál, mert ha többféle mércével mérnék az autók biztonságát, senki nem tudná, melyikben van több esélye túlélni egy ütközést. Éppen ezért

érthetetlen, miért nem létezik valamilyen érthető és minden gyártmányra vonatkozó értékelési módszer a kerékpáros lopásgátló eszközök, lakatok, láncok piacán.

Szerettünk volna tisztábban látni, ezért körbejártuk milyen tudnivalók szükségesek egy (vagy két) bringalezáró tuti kiválasztásához. A Bikemag.hu szakértőjével veséztük ki a témát, és persze estünk neki a lakatoknak.

111 hozzászólás Tovább

Útakadálynak hiszik, pedig az egy forgalomszámláló

2016. november 28., 13:46 Módosítva: 2016-12-06 15:10:14
338
43 hozzászólás

A Járókelőre elég sokszor hivatkozunk, mert fontos problémákra szokták rajta felhívni a figyelmet a polgárok. Aztán valamikor mellétrafálnak, mint például ezzel a bejelentéssel, amit a fenti képhez fűztek:

Nagyjából egy hete nem csak a kerékpársávon parkoló autókat kell kerülgetnünk, hanem a valaki által odatett vezetékeket is.

Nos a vezeték egy kerékpáros forgalmat számláló érzékelő, amiből például az ehhez hasonló elemzések születnek. Valaki meg is jegyzi búsan, hogy most a kedves bejelentő, akárcsak az előtte haladó kerékpárvezető torzítja az eredményeket.

43 hozzászólás Tovább

Így dolgozik a biciklitolvaj a Nyugati téren

2016. november 24., 17:29 Módosítva: 2016-11-25 11:35:22
25
26 hozzászólás

A Budapesti Rendőr-főkapitányság VI. kerületi kapitánysága  lopás bűntett miatt indított eljárást ismeretlen tettes ellen.

Egy ismeretlen 2016. október 25-én 12 óra és október 27-én 6 óra között a a VI. kerületi Nyugati téren ellopott egy kerékpárt úgy, hogy levágta róla a lakatot.

A rendőrség megtalálta a videót a lopásról:

A Budapesti Rendőr-főkapitányság VI. kerületi Rendőrkapitánysága kéri, hogy aki a felvételen látható férfit felismeri, hívja a 06-1-461-8141 telefonszámot, illetve névtelensége megőrzése mellett tegyen bejelentést az ingyenesen hívható 06-80-555-111 „Telefontanú” zöld számán, a 107-es, 112-es központi segélyhívó telefonszámokon, vagy írjon a 06rk@budapest.police.hu e-mail címre.

26 hozzászólás Tovább

Elképesztő kerékpártárolók az MTK-stadionnál

2016. november 23., 11:05 Módosítva: 2016-12-08 14:19:52
2411
33 hozzászólás

Szegény MTK-stadion lett 2016 völgyhídja és M6-os alagútja egyszerre.  A különös falra biztos van valami hivatalos magyarázat, de ezekre a kerékpártárolókra, amikről most kaptunk fotót egy kedves olvasónktól, nem nagyon.

Mindezt egy sportlétesítmény mellett, a Sport utcában.

33 hozzászólás Tovább

Szellembiciklit állított a rendőrség Debrecenben

2016. november 22., 15:06 Módosítva: 2016-11-28 09:20:08
37
7 hozzászólás

Az egész világon elterjedt szokás, hogy halálos bringabaleset után az áldozat kerékpárját fehérre festik és kikötik a tragédia helyszínén. Egyszerre emlékmű, mint az útmenti sírjelek, de figyelmeztetés is autóval és biciklivel közlekedőknek egyaránt, hogy figyeljenek egymásra. A dolog persze gerilla módon működik, így általában hamar eltüntetik őket. Most azonban a rendőrség nem leszedett, hanem kihelyezett egy póznára erősített szellemkerékpárt.

7 hozzászólás Tovább

Költségtérítés munkába tekerő bringásoknak?

2016. november 21., 13:47 Módosítva: 2016-12-14 12:51:20
1169
53 hozzászólás

Kormányzati szinten is fel akarják pörgetni, szervezetté kívánják tenni az eddig széttagolt, esetleges kerékpáros fejlesztéseket. Nyár óta kormánybiztosa van a bringás ügyeknek és az aktív kikapcsolódásnak, Révész Máriusz személyében, most pedig megalakult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) a Kerékpáros Koordinációs Főosztály, amelynek vezetője Berencsi Miklós lett, aki eddig a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ kerékpáros osztályának élén állt. Miklós bringával érkezett Nagykovácsiból a beszélgetésre, de van úgy, hogy futva teszi meg a nagyjából 15, dombos, földutas kilométert. A terveiről kérdeztük. 

53 hozzászólás Tovább

Éppen 150 éve szabadalmaztatták a pedálos kerékpárt

2016. november 20., 14:25 Módosítva: 2016-11-21 10:27:34
479
11 hozzászólás
Lallement 1870-ben
Lallement 1870-ben
Fotó: Wikipedia

Pierre Lallement 1866 áprilisában indult neki a világ első kerékpártúrájának, hogy bizonyítsa, legfrissebb találmányával, a pedálos biciklivel is lehet utazni. Ansoniai otthonából kerekezett át a szomszédos New Havenbe, ami nem tudom mekkora távolságot jelentett pontosan, most valamivel több mint 16 kilométer az út a két város között. Hogy meddig tartott, azt meg sem merem tippelni, de az biztos, hogy forradalmasította a közlekedést!

11 hozzászólás Tovább

Viaszgyertyás lámpa, fa sárhányó, lábtartó

2016. november 19., 19:54 Módosítva: 2016-11-20 14:51:57
679
4 hozzászólás
Rajcsányi László sajátos hobbival tölti nyugdíjas éveit: tematikus kiállításokat gondoz a családi háza udvaráról nyíló épületben. Perkáta egy csendes utcájában az ország talán legérdekesebb biciklis magángyűjteményét hozta össze az egykor aktív motoros. Fotóriport.
4 hozzászólás Tovább

Dizájndíjat kapott a papír bukósisak

2016. november 17., 15:30 Módosítva: 2016-11-18 01:13:54
72
17 hozzászólás

Nem is olyan rég jelentek meg az első hírek a hajtogatott papír bukósisakról, az EcoHelmetről. Amellett, hogy újrahasznosítható, épp úgy összehajtható, mint csilivili társai, csakhogy azoknál jóval olcsóbb, hiszen filléres alapanyagokból készül. Megvenni pedig automatából lehet, akárcsak a kávét vagy az óvszert. Merthogy az ára mindössze 5 dolcsi körül mozog.

17 hozzászólás Tovább

Ingyenessé tették a bringaszállítást, egyből több lett az utas

2016. november 16., 14:08 Módosítva: 2016-11-17 23:48:14
471
13 hozzászólás

Bár a tapasztalataim szerint sok minden javult az elmúlt években nálunk is, azért Magyarországon még mindig arról megy a vita, hogy egyáltalán lehet-e bringát szállítani vonaton. Ehhez képest máshol az a kérdés, hogy kelljen-e fizetni külön a kerékpárért. Sőt, Dániában meg is válaszolták a kérdést: ne. Hogy mi lett az eredménye, arról a listájáról ismert Copenhagenize blog írt egy nagyon tanulságos összefoglalót.

13 hozzászólás Tovább

Mennyivel a legegészségesebb tekerni?

2016. november 15., 08:48 Módosítva: 2016-11-29 09:10:35
165
39 hozzászólás

A városi kerékpározás elleni legfőbb érvek egyike, hogy az ember túl sok szennyező anyagot lélegez be tekerés közben. Valóban nem egészséges az autók kipufogógázát szívni, de mint nem olyan rég francia kutatók kimutatták, még mindig jobban járunk ha tekerünk: többet használ a testmozgás, mint amennyit árt a légszennyezés. (Arról nem is beszélve, hogy addig sem autóval megyünk, szóval annyival is tisztább a levegő.) Viszont ezzel együtt az ember igyekszik minél kevésbé károsítani magát.

Oké, de hogy kerüljük el a szmogot? Erre két módszer van:

  • az egyik az ideális útirány,
  • a másik az ideális sebesség választása.

Az első ugye a haha kategóriába tartozik, mert nem arra megyünk, amerre szebben zöldellő tarka rét van, hanem amerre dolgunk van. A második is elég haha, mert sebességünket nem a légyszennyezettséghez szoktuk igazítani, hanem a forgalomhoz, meg a lehetőségeinkhez, sőt leginkább semmihez, mert hát ki az, aki folyton a mutatót/kijelzőt bámulja. Viszont maga a felvetés szerintem nagyon érdekes. 

39 hozzászólás Tovább

Átadták a századik Bubi állomást

2016. november 3., 13:03 Módosítva: 2016-11-07 16:24:54
136
1 hozzászólás

A III. kerületi Kolosy téren átadták a századik Bubi-állomást csütörtökön. Ezzel együtt további két tucat dokkoló is elérhetővé válik mostantól, így 12 kerületben 112 gyűjtőponton lehet igénybe venni összesen 1270 Bubi kerékpárt.

1 hozzászólás Tovább