Friss kommentek

Kakaós csigát oszt a miniszter

2008. szeptember 6., 14:28 Módosítva: 2014-06-30 16:06:41
0
11 hozzászólás

Bio kakaós csigával, almával és ásványvízzel várja a zöldtárca a Batthyány téren, a Duna-parti kerékpárút mellett a munkába biciklizőket hétfőn reggel, írta közleményében a KvVM. Szabó Imre környezetvédelmi miniszter itt hirdeti meg a Bringázz a munkába! Hadd lássa a főnök, hogy hajtasz! nevű akció őszi fordulóját.  

A programhoz itt lehet csatlakozni 2-5 fős csapatokkal. Annyit kell csak vállalni, hogy majdnem egy hónapon belül mindenki legalább hétszer biciklivel megy dolgozni.

Update: A hétfői reggelizést a szakadó eső miatt a minisztérium későbbre halasztotta.

Update2: Megvan az esőnap! Akinek még mindig van kedve, szerdán (szeptember 10.) kakaós csigát reggelizhet Szabó Imrével. A program, a helyszín és a menü tehát változatlan.

11 hozzászólás

Alakul a Critical Mass programja

2008. szeptember 5., 15:53 Módosítva: 2014-06-30 16:06:41
0
62 hozzászólás

Ahogy már írtunk róla, az őszi Critical Mass másként zajlik majd, mint az eddigiek, nem lesz rendőri biztosítás és utakat sem zárnak le. Az egyetlen kivétel az Andrássy út, de oda sem a Critical Mass, hanem az Európai Autómentes Nap miatt nem lehet majd autóval behajtani.  

A szeptember 22-re tervezett programról is megjelentek már részletek: fél 7-kor a Hősök terén, 8-kor a Moszkva téren tartanak demonstrációkat a biciklibarát fővárosért – ezeken a helyszíneken lesz a bringaemelés is.  

A szervezők arra számítanak, hogy a nagy létszámú biciklis majd csoportokat alkotva szabadon közlekedik a városban. Ennek ellenére rengeteg még a szervezési feladat, amihez segítséget várnak.

Az Európai Mobilitási Héten (szeptember 16-22.) azért is megéri biciklizni, mert a MÁV-Start ingyen szállítja a bicikliket az erre alkalmas járatain. Arra kell csak odafigyelni, hogy felszállás előtt senki ne felejtse megvenni a díjmentes kerékpárjegyet. 

62 hozzászólás

Sisak és a gyerekhalál-statisztika

2008. szeptember 4., 11:37 Módosítva: 2014-06-30 16:06:41
0
15 hozzászólás

Most, hogy a KRESZ-módosítás is bevezetné a bringás gyerekek kötelező sisakviselését, a nemzeti hírügynökség talált egy helyi statisztikát a tengerentúlról.

 
A kanadai Ontario törvényhozása már 1995 októberében elfogadta a maga sisaktörvényét, amely 18 éves korig kötelezően bevezette a sisakviseletet. A hatás felméréséhez egy egész kutatócsoport állt össze. A rendőrségi nyilvántartás elemzése pozitív eredménnyel járt, mert kiderült, hogy évi 13-ról évi 6-ra csökkent a halálos balesetek száma a gyerekek körében.
 
A kötelezően nem védett felnőtteknél viszont nem következett be változás.
 
15 hozzászólás

Kicsit odaadják a híd felét

2008. szeptember 1., 14:35 Módosítva: 2014-06-30 16:06:41
0
1 hozzászólás

Vicces, de nyílt napot tart Colbert híd, ami végül a kevéssé önirónikus Megyeri híd névre hallgat majd. Ebből az alkalomból a szerencsések szeptember 13.-án ide-oda birngázhatnak majd az északi oldalán. Két órán keresztül.

A Kerékagy megpróbált már nyílttá tenni más napokat is, de ez eddig nem sikerült.

Képaláírás
1 hozzászólás

A vidéki ötvenesek verik a fővárosi fiatalokat

2008. augusztus 29., 13:47 Módosítva: 2014-06-27 16:20:45
0
6 hozzászólás

A vidékiek majdnem fele hetente többször biciklizik függetlenül az időjárástól, a budapestieknek csak öt százaléka, derül ki a Medián felméréséből. A fővárosiak 48 százaléka csak jó időben és hétvégén ül kerékpárra, vidéken ez az arány nagyban eltér: a városokban 21 százalék a hobbi biciklisek aránya, a községekben 13.

Arra a kérdésre, hogy mikor biciklizett utoljára, a megkérdezettek negyede válaszolta, hogy az előző nap, 49 százalék az utóbbi egy évben ült biciklin, 23 százalék pedig egyáltalán nem tud biciklizni.

A legelszántabb az ötvenes éveiben járó korosztály, 57 százalékuk az időjárástól függetlenül, hetente biciklizik, de még a 60 fölöttieknek is a 44 százaléka tekinti közlekedési eszköznek kerékpárját. Meglepő adat, hogy a fiataloknál ez az arány lényegesen alacsonyabb, a 30 évesnél fiatalabbak 36 százaléka, a harmincasoknak pedig 27 százaléka választja a biciklizést hetente többször, függetlenül az időjárástól.

A magasabb jövedelmi kategóriába tartozók jellemzően kevesebbet bicikliznek, hasonló az arány az iskolai képzettség szempontjából is. A 8 általánost végzettek 53 százaléka közlekedik kerékpárral, az egyetemi diplomával rendelkezőknek csak a 19 százaléka.

Az összes válaszadó 39 százaléka tehát rendszeresen, akár hidegebb időben és esőben is biciklizik, a Medián szerint ők jellemzően nem az ökotudatos, budapesti, értelmiségi fiatalok közül kerülnek ki, hanem éppen ellenkezőleg: vidéken élnek, 50 felettiek, kevésbé iskolázottak és inkább (54 százalék) közlekedési eszköznek tekintik a kerékpárt.

A magyarok 21 százaléka tartozik a hétvégi hobbikerékpárosok csoportjába, ők jellemzően fővárosiak, a képzettebbek és a legmagasabb jövedelemmel rendelkeznek, közülük 71 százalék a biciklizést szórakozásnak tekinti. A válaszadók kétharmada településen belül használja kerékpárját, főleg vásárolni járnak vele (49 százalék) munkába csak 26 százalék indul biciklivel. Esti programhoz a válaszadók ötöde használja biciklijét.

A bringások fele (49 százalék) nem is figyeli, milyen az időjárás, mindenképpen biciklire ül, ötödük (21 százalék) csak ha nem esik az eső, harmaduk (30 százalék) azonban kizárólag akkor, ha meleg és száraz az idő. A budapestiek 45 százaléka ezzel szemben főként a tömegközlekedést választja, 19 százalékuk autózik, és csak pár százalék ül biciklire. A vidékieknek csak az ötöde használ tömegközlekedést, és hasonló azoknak a száma, akik autóznak, a biciklit ebben a csoportban viszont többen választják.

Országosan az arány már sokkal kiegyensúlyozottabbnak tűnik: 21 százalék autó, 26 százalék tömegközlekedés, 18 százalék bicikli, 35 százalék pedig gyalog. Alapvető különbség, hogy míg egy fővárosi bringás egy átlagos napon közel nyolc (7,7) kilométert teker, a vidéki városiak öt (4,9), a falusiak pedig körülbelül négy (4,3) kilométert tesznek meg egy nap.

A magyar háztartások kétharmadában van átlagosan két bicikli, de 77 százalékukban legalább egyet birtokolnak, a fővárosban azonban ez az arány csak 46 százalék. A válaszadók 42 százalékának mountainbike-ja, 41 százalékának hagyományos, váltó nélküli biciklije van.

A felmérést a HVG számára augusztus 1-je és 5-e között készítette a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet az ország felnőtt népességét reprezentáló 1200 fő személyes megkérdezésével. A minta kisebb torzulásait a KSH adatait felhasználva matematikai eljárással, úgynevezett súlyozással korrigálták, és így a minta jól tükrözi a szavazókorú lakosság településtípus, nem, életkor és iskolai végzettség szerinti összetételét.

6 hozzászólás

Igazi Critical Mass szeptemberben

2008. augusztus 27., 10:32 Módosítva: 2014-06-30 16:06:41
0
70 hozzászólás

Az Európai Autómentes Napon, szeptember 22-én ismét lesz Critical Mass, de most másként. Idén nem lezárt utak és rendőri biztosítás várja majd a bringásokat, hanem mindenki szabadon, de a létszám miatt valószínűleg csoportosan fog biciklizni Budapesten, olvasható a Critical Mass blogján.

A tervek szerint a város három különböző pontján tartanak demonstrációkat különböző szervezetek a bringabarát fővárosért és konkrét közlekedési intézkedések megvalósításáért. Emellett, ahogy minden évben, le lesz zárva az Andrássy út is.

„Szeretnénk ha sokkal több ember láthatná aznap a bringásokat, és mi is felnőnénk a feladathoz, felelősséghez amit a tömeges közlekedésünk jelent. Ezzel a formával mi magunk kezdeményezzük a kerékpárosok és a más közlekedési eszközt használók közt felmerülő mindennapos problémák kibeszélését” – fogalmazzák meg az esemény célját.

„Nem szeretnénk még az autómentes nap alkalmából sem valami felsőrendű bringasoviniszta megközelítésből lefolytatni ezt a párbeszédet, sőt az autóhasználat vagy a budapesti autóvezetési szokások kritizálása mellett hamar kibökjük majd, hogy bunkó és jófej közlekedő között nem a bringahasználat a különbség.”

70 hozzászólás

Kísérleti jellegű bringaút a Parlamentnél

2008. augusztus 21., 15:59 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
66 hozzászólás

Átadták az új bicikliutat az Alkotmány utcában, így hivatalosan megszületett az összeköttetés a Parlament mellett és a Bajcsyn haladó bicikliutak között, ráadásul számos újszerű megoldást alkalmaztak. Az Alkotmány utca amúgy eddig is az egyik leghasználhatóbb, biciklizésre kifejezetten alkalmas útszakasz volt - széles és kisforgalmú út -, bár most az új burkolattal suhanni lehet, és a közlekedés is teljesen biztonságos. A tervezésben közreműködött a Magyar Kerékpárosklub.  

 

A Parlamenttől haladva rögtön egy közös sáv a buszoknak és a bicikliseknek. Végre van ilyen is, bár ez csak egy viszonylag rövid szakasz ahhoz, hogy igazán tesztelni lehessen.

 

A Kossuth téri becsatlakozás újszerű megoldás Magyarországon és kifejezetten logikus.

 

Használják is a biciklisek, úgy tűnik működik, de figyelni kell a több irányból érkező autók mellett a villamosokra is.

 

Nem bíztak semmit a véletlenre, majdnem minden sarokra kitettek egy ilyen táblát.

 

Autók éppen nem parkolnak, de ha mégis parkolnának, nem lenne veszélyben egy biciklis se a kinyíló ajtóktól. A bicikliutat szaggataott vonal jelzi, így kényelmesebben haladhatnak az autósok és a biciklisek is.

 

Lámpás kereszteződésnél stopvonal fogadja a bicikliseket.

 

Az autósoknak a bordó burkolattal külön nyomatékosítják, hogy a kereszteződésben biciklisekre is számítaniuk kell.

 

Így néz ki, amikor kanyarodó sávot kapnak az autósok.

 

A bicikliút az Alkotmány utcából a Bajcsyra ér: az egyik oldalon vegyülni kell a gyalogosokkal, ahogy a képen is látszik, a másik oldalon viszont gyönyörű kis bordó burkolatú feljárót építettek, ez vezet rá a Bajcsyra - a járdára épített bicikliútra.

 

66 hozzászólás

Ajtónyitó autósok biztosítója nem fizet a sérült bringásoknak

2008. augusztus 21., 12:33 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
238 hozzászólás

 

Csak értelmezés kérdése, hogy miért nyílt ki a parkoló autó ajtaja akkor, amikor egy arra haladó biciklis már nem tudta kikerülni. Ha biztosítónak jó az értelmezés, a súlyos sérüléseket szenvedett, vétlen kerékpáros hiába várja a kártérítést.
 
 
Budapesten - főként az Andrássy úton - a sérüléssel járó kerékpáros-balesetek nagy részét az álló gépjárművek ajtajainak figyelmetlen kinyitása okozza. A bringások által elszenvedett sérülések között gyakori a kulcscsonttörés, kézfejtörés, és sok a maradandó nyomokkal járó arcsérülés is. A veszély fő forrása, hogy a nyíló ajtó szinte minden része éles, a fémszélek, az üveg vágott sebeket okozhatnak. Még durvább, ha a kerékpáros olyan ajtónak ütközik, amelyik nincsen teljesen nyitva.
 
Közlekedési balesetről van szó, hiszen megállás vagy várakozás közben nyitják ki az ajtót a kocsiban ülők. A szándékok különbözőek lehetnek: kiszállnak vagy kidobnak valamit az autóból, a lényeg, hogy sietve, figyelmetlenül rántják fel az ajtót.
 
A joggyakorlat megoszlik a cselekmény megítélésében: "közúti baleset okozása" mellett volt példa arra is, hogy "súlyos testi sértésként" kezelték az ügyet. Ha közlekedési balesetről van szó, a gépjárművezető, vagyis az üzembentartó kötelező felelősségbiztosítója lenne köteles a szerencsétlenül járt kerékpárosnak vagyoni és nem vagyoni kártérítést fizetni.
 
Nagy Péter, a Kerékagy jogásza szerint azonban egyre több biztosító igyekszik megúszni a fizetési kötelezettséget. Ehhez segítségükre vannak a Legfelsőbb Bíróság joggyakorlatot befolyásoló határozatai, amelyek alapján a perekben egyre többször hivatkoznak arra, hogy a gépjármű ajtajának kinyitása nem a gépjármű üzemeltetése körében következett be, mert az autó már leparkolt, a motor nem járt. Ezáltal a legfelsőbb ítélkező fórum mentesíti a biztosítókat az alól, hogy kártérítést kelljen fizetniük a bringásnak, pedig ezt egy kormányrendelet is támogatta eddig.
 
Nagy Péter szerint a kártérítés megszerzésére ezek után kevés esélye marad a balesetet elszenvedő biciklisnek. Lehet az ajtót kinyitóval szemben is az igényt bejelenteni, de vele szemben csak hosszú perben lehet, ha egyáltalán lehet bizonyítani a történteket, ami nagyon nehéz és kevés eredménnyel kecsegtet.
238 hozzászólás

Lúzer biciklitolvajok buktak le

2008. augusztus 19., 14:28 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
13 hozzászólás

Biciklitolvajokat fogtak el a hódmezővásárhelyi rendőrök, a nyolctagú banda (két tagja gyerekkorú) tavaly december óta 17 biciklit lopott el tárolókból és társasházakból, írja a police.hu. A banda két tagja úgy bukott le, hogy mikor a rendőrök igazoltatni akarták őket, a náluk lévő bicikliket bedobták egy bokorba. Később elismerték, hogy mindkét kerékpárt a környékről lopták.

A bandának egyetlen felnőtt korú tagja van, ő 19 éves, és betörés miatt is lebukott. Társaihoz hasonlóan valószínűleg nem volt túl gyakorlott, mert miután betört egy házba, a tulajdonos észrevette, ezért menekülni kezdett. A kerítésen akart átmászni, de közben elvesztette a hátizsákját, melyben a nevére szóló igazolást talált a rendőrség.

13 hozzászólás

Bicikliverseny a Kínai Nagy Falon

2008. augusztus 15., 13:11 Módosítva: 2014-06-27 16:20:44
0
1 hozzászólás
1 hozzászólás

Rászáll a rendőrség a biciklisekre

2008. augusztus 14., 10:39 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
241 hozzászólás

A baleseteket 8 százalékban biciklisek és szintén 8 százalékban gyalogosok okozzák (62 százalék személyautó, 9 százalék tehergépjármű), mondta a Népszavának Bencze József országos rendőrfőkapitány. Ez a 8 százalék évente 750 balesetet jelent, ezért a rendőrség akciót indít a gyalogosok és a kerékpárosok ellenőrzésére.

Azt nem részletezte, ez pontosan mit jelent, csak találgatni lehet – különösen a gyalogosok ellenőrzésére leszek kíváncsi. Annyit azért megjegyzett, hogy több modern alkoholszondát szereznek be, és hogy várható a KRESZ módosítása, amiről ugye már hallottunk számtalan pletykát, de még a konkrétumokat nem közölték.

241 hozzászólás

Gyerekröptetés hátizsákban

2008. augusztus 13., 12:13 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
19 hozzászólás

Próbáltam a gyerekülést, bumfordi, és rettenetesen zavaró, ahogy üresen csörömpöl. Próbáltam az utánfutót is, városban semmiképp nem közlekednék vele a forgalomban, és a gyerek is teljesen összegörnyedve alszik benne mindig.

De aztán lett ez az oldalt karabinerrel rögzíthető, ülős hátizsák, amitől elsőre mindig megrettennek azok, akik még nem próbálták. Apró hátizsákból lehet kihajtogatni. Egy perc alatt menetkész, a gyerek teljesen ráfekszik a bringás felnőtt hátára, és a válla fölött kilát előre is. Aztán lobogó hajjal repül a menetszélben.

A legjobb viszont az, hogy testre rögzítés miatt sokkal könnyebb egyensúlyozni, lényegében nincs különbség egy táskás bringázás és a gyerekszállítás között.

A gyerek pedig talán megérzi, hogyan kell a két kereket függőlegesben tartani.

19 hozzászólás

5 év múlva 4000 km bicikliút lehet Magyarországon

2008. augusztus 12., 12:44 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
32 hozzászólás

„A közlekedési szokások megváltoztatása, a légszennyezettség csökkentése, az egészségtudatos szemlélet és a turizmus fejlesztése szempontjából is kiemelt feladatnak tekinti a kormány a kerékpározás népszerűsítését, illetve a kerékpározás feltételeinek javítását” – mondta Darócz Dávid kormányszóvivő. Azért nem kell a szívünkhöz kapni, hogy ez az, erre várunk évek óta, most végre megtörténik, bár elhangzott néhány kecsegtető adat.

Például az, hogy hazai és az uniós forrásból, 60-65 milliárd forintból 2013-ig 2000 kilométer kerékpárút, kerékpársáv illetve ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejleszthető. Összegezte, hogy jelenleg 2000 kilométer bicikliút van Magyarországon, és szeptemberig további 100 kilométer építenek, a már elnyert pályázatok megvalósításával pedig újabb 300 kilométer épül a következő években.

Ha a Kerékpáros Magyarország Program célkitűzéseinek megfelelően a biciklisek aránya 2013-ig 10 százalékra növekszik, az évente 10-15 milliárd forintos költségvetési többletet jelent. Ez az összeg a turisztikai bevételekből, a kevesebb szén-dioxid-kibocsátásból és a kisebb egészségügyi kiadásokból jön össze.

Kiderült az is, hogy vannak források kerékpáros pihenők, kerékpárbarát munkahelyek kialakítására, a kerékpárszállítás és biztonságos tárolás problémáinak megoldására. A környezetvédelmi minisztérium nyáron 450 millió forint uniós támogatásból kerékpárbarát munkahelyek létesítésére kerékpártároló, öltöző és zuhanyzó kialakításához szükséges támogatásra írt ki pályázatot.

2013-ban visszatérünk a témára.

32 hozzászólás

Online útvonaltervezés bicikliseknek

2008. augusztus 6., 18:12 Módosítva: 2014-06-30 16:06:40
0
27 hozzászólás

Gyakran jönne jól, ha gyorsan utána lehetne nézni, hogy jutunk el biciklivel A-ból B-be a leggyorsabban, vagy akár a legbiztonságosabban, de igazán hatékony és naprakész eszközt erre a célra még nem találtam. A Google Maps szolgáltatásai sem segítenek rajtunk, kivéve annak, aki szereti tolni a biciklijét. Tűzoltásnak hasznos a gyalogosok számára fejlesztett útvonaltervező funkció, ami például Budapesten valóban megmutatja a legrövidebb utat, ami jó, de csak akkor, ha az adott szakaszon nincs bicikliút. Ha mégis van, akkor a többit érdemes fejben lejátszani.

Ha viszont biciklitúrát szervezünk, azaz városon kívül tekerünk, nem marad sok választási lehetőség, így jó eséllyel amit a gyalogosoknak ajánlanak, az tökéletes biciklivel is. Egy-egy meglepetés lépcsőn vagy oda nem illő tereptárgyon a Magyarországon nevelkedett biciklisek úgysem lepődnek meg.

Azért beletörődni sem szabad, sokan vannak, akik szívesen tervezgetnék online, hogy merre menjenek, eddig legalább 40 ezer ember írta alá azt a petíciót, amit a Google Maps fejlesztőinek címeztek. A levélben összeszedik az érveket, hogy miért is lenne nagyon jó ez nekünk, bicikliseknek. Azt tippelem, hogy a fejlesztés valóban el fog készülni, az azonban kérdés, hogy a magyar sajátosságok mikortól lesznek elérhetőek.

27 hozzászólás

Zöld olimpiára készülnek a pekingiek

2008. augusztus 5., 15:32 Módosítva: 2014-06-27 16:20:43
0
9 hozzászólás

Az olimpia előtti hónapokban jelentősen megnőtt azoknak a pekingieknek a száma, akik autóról biciklire váltottak, írja a China Daily. Sokan felújíttatják régi biciklijüket, mások divatos modelleket választanak (népszerűek az összehajtható és könnyen hordozható biciklik), de sokan nem akarnak saját bringát, inkább bérelnek egyet.

A lap becsült adatokat közöl, melyek szerint 2007 végén 8 millió bicikli volt Pekingben, ez a szám mára 10 millióra nőtt – ebbe belekalkulálták azokat az elektromos bicikliket is, amelyek akkumulátorral működnek. Kína egyébként a biciklisek fellegvárának számít 470 millió kerékpárral az útjain.

Jellemzően a harmincas-negyvenes korosztály vált, döntésüket bizonyára az is befolyásolja, hogy Kína vállalta, az olimpia kezdetére megszüntetik, vagy legalábbis csökkentik a szmogot Pekingben. Július 20-án komoly korlátozást vezettek be, a páros és páratlan rendszámú autósok napi váltásban használhatják járműveiket, így sokan kénytelenek lehettek alternatív megoldás után nézni.

9 hozzászólás

Kerékpárral pálinkázik a triatlonos lovag

2008. augusztus 4., 10:39 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
13 hozzászólás

Vasi Csaba, a Magyar Pálinka Lovagrend tagja 14 nap alatt látogatja végig Magyarország 37 pálinkafőzdéjét, a 2300 kilométert biciklivel teszi meg. „Az út célja, hogy a minőségi magyar pálinkák kiválóságára és egyediségére, valamint a kulturált pálinkafogyasztásra irányítsa a figyelmet” – olvasható a lovagrend közleményében. A pálinkázás július 27-én Pannonhalmán kezdődött, a túra augusztus 9-ig tart, az utolsó állomás Ozora. Vasi Csaba egyébként korábban triatlonozott, ma úszásoktatóként dolgozik.

Az akció apropója az, hogy a parlament várhatóan szeptemberben szavaz a pálinkatörvényről, ami szabályozza (pdf) a pálinka előállítását, minősítését, kiszerelését, forgalomba hozatalát és megnevezésének használatát, továbbá a pálinka előállításával és ellenőrzésével kapcsolatos szakigazgatási feladatokat és hatásköröket. A törvény tervezete kitér a Pálinka Nemzeti Tanács megalakítására, a Pénzügyminisztérium pedig bevezeti az eltérő színű pálinkazárjegyet.

„A Kerékpárral főzdéről főzdére elnevezésű túra szervezői és közreműködői elkötelezettek a kulturált italfogyasztás iránt.”

13 hozzászólás

A rendőrök szeretnek biciklizni

2008. augusztus 2., 23:41 Módosítva: 2014-06-27 16:20:43
0
1 hozzászólás

Évek óta járőröznek magyarországi településeken biciklis rendőrök, jellemzően a turisztikai célpontokon állítják őket szolgálatba, elsődleges feladatuk a bűnmegelőzés, illetve hogy a lakosság és a turisták közelében legyenek, amivel biztonságérzetet adnak, valamint ha szükség van rá, informáljanak.

A helyzetfelmérést az ORFK-nál kezdtük, ahol kiderült, nem ők foglalkoznak a biciklis rendőrök nyilvántartásával, hiszen elenyésző a számuk, illetve csak idény jelleggel állnak szolgálatba, ezért is nincs erre külön alakulat, a megyék saját hatáskörben döntenek, hogy felállítanak-e ilyet. Ennek megfelelően nincs is egyenkerékpár, a megyék önálló gazdálkodóként intézik a beszerzést, gyakran egyébként beszállnak a helyi önkormányzatok, érkeznek felajánlások, és lehet pályázni is.

Hogy megtudjunk részleteket a biciklis rendőrökről, körtelefonba kezdtünk, az eredmény az volt, hogy kevés a kerékpáros rendőr, de jelenlétüket a lakosság szereti, így a rendőrségnek ez jó pr-eszköz, a rendőrök (elsősorban a fiatalok) pedig szeretnek biciklire ülni szolgálatban. Érdemes volt telefonálgatni, hallottunk egy meglepetés infót is: egy rendőrségi jetskis felügyeli a rendet a Tisza-tavon.

A Velencei-tónál jelenleg hat mountain bike-ból áll a biciklipark, minden májusban végzik el rajtuk a szükséges karbantartási munkákat, de pályáznak újakra is, mesélte a gárdonyi rendőrkapitány, Sági János alezredes. A hivatásos állományból jelenleg senki nem dolgozik biciklin, azonban a rendőrség agárdi táborában tanuló diákok – rendőrtiszti főiskolások és rendőr-szakközepesek – kifejezetten szívesen vállalják a járőrözést kerékpáron. Amúgy ha nem küzdenének munkaerőhiánnyal, több rendőr is szívesen váltana biciklire.

Külön képzést nem tartanak, de a baleset- és munkavédelmi felkészítés kiterjed a biciklis munka sajátosságaira is. A felszerelésük csak annyiban speciális, hogy bukósisakot hordanak, és mivel még nem végzett rendőrök, az iskolai egyenruhához tartozó rendvédelmi feliratú pólóban és sötét színű rövidnadrágban járőröznek. A gárdonyi kapitány hatékonynak tartja a munkájukat, mert túl azon, hogy mobilisak, közvetlenül láthatóak, az emberek elérhető közelségébe kerülnek.

Veszprém megyében Almádiban, Füreden és Tapolcán működnek olyan Balaton-parti kapitányságok, ahonnan nyáron folyamatosan küldenek szolgálatba biciklis rendőröket, itt kapitányságonként 3-5 rendőr végzi ezt a feladatot, mondta a megyei sajtóreferens, Csányi Zoltán. A kiválasztáskor az affinitáson túl itt fontos szempont az idegen nyelv ismerete is. A formaruhájuk sötét rövidnadrágból, fehér pólóból, bukósisakból, sportcipőből, valamint egy rendőri övből áll, a felszereléseket a központi ellátmányból kapják. A biciklik masszív mountain bike-ok, hogy jól bírják a csatornafedeleket és járdaszigeteket.

Jász-Nagykun-Szolnok megyében a Tisza-tónál elenyésző a biciklis rendőrök száma, 1-2 emberen kívül a többség inkább autóval indul járőrözni. Ott persze van miből választani, a tavon ugyanis tavaly nyár óta egy jetskis rendőr is dolgozik. Csur Péter őrnagy azt mesélte, hogy a jetskis járőr jellemzően pályaelhagyás, gyorshajtás, vagy jogosítvány nélküli vezetés miatt büntet, helyszíni bírság azonban nincsen.

A miskolci biciklis rendőröknek kicsit eltér az egyenruhájuk társaikétól, ők klasszikus biciklis nadrágot hordanak és biciklijüket police felirat díszíti, mondta Pásztor Albert ezredes, a miskolci kapitányság vezetője. Miskolcon főleg a fiatalok vállalnának kerékpáros szolgálatot, tervezik is új biciklik beszerzését, jelenleg ugyanis ritkán van az utcákon két járőrnél több.

1 hozzászólás

Sittes konténert tárolnak a bicikliúton

2008. július 31., 11:13 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
161 hozzászólás

A Kerékagy ezúton szeretne gratulálni a Gateway irodaház üzemeltetőinek - ez az az új épületkomplexum, ami az Árpád-híd pesti hídfőjénél álló tornyok tőszomszédságában található. Az átalakítások úgy tűnik, még nem fejeződtek be, az azonban senkinek nem jutott eszébe, hogy a sittes konténert talán nem a bicikliút kellős közepére kéne elhelyezni, főleg, hogy számos lehetőségük lenne a közlekedést nem akadályozó helyre tenni.

Az irodaház a főváros egyik fő közlekedési csomópontjánál helyezkedik el, minden irányból jól megközelíthető, olvasható az Ablon honlapján. Éppen ezért ugye sok biciklis jár arra, így napok óta nem kevés döbbent biciklist látok konténert kerülgetni. A környék legalább ki van világítva, így talán éjszaka sem jár úgy senki, hogy gyanútlanul biciklizve egyenesen beleszalad a sittbe.

Ehhez képest elgondolkoztató, hogy a kaliforniai Thousand Oaks nevű városkában biciklijeleket festettek az aszfaltra, hogy nyomatékosítsák, az út az autósoké és a bicikliseké is. Elsősorban azokat a közlekedési csomópontokat választották ki, ahol a leggyakrabban fordulnak elő balesetek. A településen egyébként szabályos a járdán biciklizni, mivel nincs elég hely az úttesten, hogy bicikliutat és parkolót is ki tudjanak alakítani. A jelzések felfestésével azonban bátorítani akarják a bicikliseket, hogy használják az úttestet, hiszen alapvetően ott a helyük, reményeik szerint így az autósok jobban figyelnek majd rájuk.

Nálunk még nem segít az eltérő színű burkolat és a felfestés sem.

 

Update: Szabad az út, délután arrébb tették a konténert. Köszönet!

161 hozzászólás

Az internet megöli a biciklis futárokat

2008. július 30., 15:53 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
34 hozzászólás

Befellegzett a biciklis futároknak, hiszen az internet lényegesen gyorsabb, mint amilyen sebességgel bárki is képes lenne tekerni a pedált, jósol a Wired. A dokumentumok legnagyobb részét emailben, illetve egyéb webes szolgáltatásokon keresztül küldik, az elektronikus aláírás pedig már nem teszi szükségessé a személyes jelenlétet, így a futárcégek kénytelenek küzdeni fennmaradásukért.

Az utóbbi két évben a San Franciscó-i futárcégek száma jelentősen csökkent, New Yorkban is ezerrel kevesebb ilyen profilú vállalkozást tartanak nyilván, mint 10 éve. „Nem sok maradt számunkra, tényleg haldoklunk” – mondja egy tulaj, aki mostanság mondott fel a teljes állásban dolgozó futárai felének.

Az Egyesült Államokban a szakma hanyatlásának a legnagyobb lökést a bírósági rendszerek átalakulása adta, az elektronikus dokumentumkezelésre átállva ugyanis több millió oldal cipelésétől fosztották meg a futárokat.

A szövetségi csődbíróságok már 2001-ben átálltak az elektronikus iratkezelésre, egy évvel később csatlakoztak hozzájuk a körzeti bíróságok is. A szövetségi feljebbviteli bíróságok 2005 óta kezelik elektronikusan a kereseteket, a sorban az utolsó pedig a San Francisci-i feljebbviteli bíróság volt, ott januárban kezdték meg a rendszer tesztelését. Azért a körzeti bíróságok csaknem fele még mindig használ papírt, ami biztosít folyamatos munkát a biciklis futároknak, de ennek mértéke egyre csökken.

Nagyjából 30 százalékkal kevesebbet foglalkoztatunk biciklis futárokat, mióta több helyen elektronikus iratkezelést vezettek be, mondja a Thelen Raid jogi tanácsadó cég szóvivője. Hasonlóan vélekedik az Urban Express futárcég tulajdonosa, szerinte is kisebb az igény dokumentumok szállítására.

A biciklis futárok azonban nem értenek egyet teljesen a fenti véleményekkel. Van, aki filozofikusan közelíti meg a témát: nagy városokban mindig szükség lesz biciklis futárokra, maximum a táskájuk nem lesz annyira tele, mint egykor. „A biciklis futárok hozzátartoznak a városképhez.”

Olyan is van, aki szerint azért marad meg a futárok létjogosultsága, mert sokan nem hajlandóak felhagyni az életmóddal. „A biciklis futársággal együtt jár a szabadság érzése. Senki ne várja tőlem, hogy öltönyt és nyakkendőt viseljek, ha dolgozni megyek. Olyan feladat pedig mindig lesz, amire én képes vagyok, az internet viszont nem.”

34 hozzászólás

Préselt péniszek

2008. július 25., 16:19 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
28 hozzászólás

 

 

A technikai sportok áldozatai. Archív.

28 hozzászólás

Fanatizmus hajtja a 160-nal tekerő biciklist

2008. július 24., 23:22 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
22 hozzászólás

A kerékpáros-világrekord 268 km/h, szombaton próbálja megdönteni egy magyar biciklista. Nagy György speciális kerékpárt épített, amiről kiderül, hogy nem is a látható tartományokban különleges.

Az ország leggyorsabb biciklijét, amellyel alkotója már elérte a 160 kilométeres sebességet, rettentő bonyolult szerkezetnek, a high-tech anyagok és a szofisztikált mérnöki megoldások rafinált ötvözetének gondoltam. Értetlenül néztem tehát, amikor a kerékpáros futárok közt Dagadt néven ismert feltaláló egy teljesen átlagos versenykerékpárral jelent meg. Igaz, a vázat kiegészítették egy másik lánctányérral, és az ahhoz tartozó lánccal, de ettől a szerkezet csak még kevésbé nézett ki profinak. Vagy hogy pontosabban fogalmazzunk, a bicikli inkább buherált darabnak tűnt.

Mivel Dagadt elkerekedett szemeinket a mechanikai részletek iránti érdeklődésnek értelmezte, belekezdett a két, egymásra merőlegesen elhelyezett hajtórendszer ismertetésébe. Ami aztán elvonta a figyelmem arról, hogy valójában még a vártnál is különlegesebb szisztémával van dolgunk, csak éppen nem ott kell keresni a speciális hajtóművet, ahol kezdetben gondoltuk.
 

Olvassa el teljes cikkünket itt >>>

22 hozzászólás

Tényleg a pénz motiválja a bicikliseket?

2008. július 24., 12:49 Módosítva: 2014-06-27 16:20:42
0
29 hozzászólás

Számos cikket lehet olvasni az utóbbi időben arról, hogy a benzin árának emelkedésével fellendült a biciklikereskedők forgalma. Nem kizárólag biciklikből adnak el többet, hanem a különböző kiegészítőkből is.

Aki például ingázik, kényelmes és biztonságos helyen szeretné tudni számítógépét, fel akar készülni esős időjárásra, vagy arra, hogy mire végez a munkahelyén, esetleg besötétedik. Mások biciklitúrákat kezdenek szervezni, amihez szintén szükség lehet speciális eszközökre, de vannak olyanok is, akik mostanság szedik elő a sufniból rég elfeledett biciklijüket, ami jó eséllyel javításra szorul.

29 hozzászólás

Biciklis rendőrök közvetlenkednek Washingtonban

2008. július 23., 15:58 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
13 hozzászólás

Nyárra új rendőri egységet állítottak szolgálatba Washingtonban, két új rendőr járja biciklivel a város utcáit, hogy így javítsák a rendőrség megítélését és a közbiztonságot. Érdekesség, hogy az új biciklis részleg beindítását nem adódollárokból, hanem a parkolási büntetésekből befolyt pénzekből fedezték, írja a Washington Times-Herald.

A két hegyikerékpárt a rendőrség 1100 dollárért vásárolta, a bicikliket külön a rendfenntartók igényei szerint alakították ki, az azonban a beszámolóból nem derül ki, hogy ez pontosan mit is jelent. Eric Eichmiller és Darin Clifton a szerencsés kiválasztottak, akik használhatják majd a két új biciklit, kiemelt feladatuk a járőrözés a belvárosban és a különböző társadalmi események biztosítása.

Bár az olaj ára emelkedik, a rendőrség mégse a biciklik olcsóbb üzemeltetésével indokolja a járőregység bevetését, azt mondják, két rendőr nem tud érdemi megtakarítást elérni. A céljuk az, hogy elérhetővé tegyék a szolgálatban lévő rendőröket, a lakosságban tudatosodjon a jelenlétük. Ugyan a távolságok leküzdése nem az erősségük, a belvárosban azonban sokkal gyorsabban tudnak reagálni, mint a dugóban ülő autós kollégáik.

Az amerikai biciklis rendőröknek egyébként van egy LEBA (Law Enforcement Bicycle Association) nevű szervezetük, amit 1987-ben alapítottak, akkor jelentek meg az első biciklis rendőrök Seattle-ben. A LEBA foglalkozik például továbbképzéssel, Cliftont és Eichmillert is képezték, Clifton szerint a lépcsőn biciklizés volt a legnehezebb.

Az utóbbi években Magyarországon sem újdonság biciklis rendőröket látni az utcákon. A Balaton körül és Miskolcon például nyárra állítottak szolgálatba biciklis járőröket, akiknek ruházata remekül illik munkakörükhöz, sötétkék rövidnadrágot és fehér pólót hordanak. A hazai sajátosságokat azonban egy későbbi posztban részletezzük.

13 hozzászólás

A piros lámpa sem állítja meg a bicikliseket

2008. július 22., 12:03 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
163 hozzászólás

Újabb részletek szivárogtak ki a készülő új KRESZ-ből, bár ezúttal nem derül ki semmi a biciklisekre vonatkozóan. Terveznek viszont egy olyan módosítást, ami a motorosok életét könnyíti, és ami egyben kiterjedhetne a biciklisekre is: piros lámpánál a motorosok jogszerűen mehetnének előre a sorban a stopvonalig. Ennek több szempontból is lenne értelme, számos országban, így például Belgiumban alkalmazzák is, felfestéssel jelzik a biciklisek számára kialakított részt az első sorban.

A gyakorlatban Magyarországon is ez történik, a logika ezt diktálja, a KRESZ módosításával pedig dekriminalizálni lehetne azokat, akik csökkenteni akarják a tüdejükbe jutó kipufogógáz mennyiségét, akik nem akarják, hogy elkaszálja őket egy kanyarodó autó, miközben egyenesen folytatnák útjukat, illetve hivatalosan is el lenne ismerve, hogy egy biciklit gyorsabban mozgásba lehet hozni, mint adott esetben egy akár több tonnás járművet.

A biciklisek között aktuális téma az is, hogy akár ne is kelljen figyelembe venni a piros lámpát, bízzák a biciklisek belátására, hogy az aktuális forgalmi helyzethez igazodva mérjék fel lehetőségeiket, és haladjanak át biztonságosan egy kereszteződésen. A gyakorlatban ez is jól működik, ennek ellenére szabálytalan.

Iowa közben már sok lépéssel előttünk jár, ott már elfogadták azt a módosítást, ami Kaliforniában is csak most merült fel, hogy a stoptáblák a biciklisek számára jelentsék azt, hogy elsőbbséget kell adniuk, megállásra azonban nincs szükség, a piros lámpa pedig átvenné a stoptáblák szerepét, ezeknél bicikliseknek is meg kéne állniuk, de ha a forgalmi helyzet megengedi, a piros jelzés ellenére folytathatnák útjukat, írja a CBS. A szabály módosítása mellett szóló leghangsúlyosabb érv az, hogy így az autósok számára sokkal kiszámíthatóbb lenne a biciklisek mozgásának iránya.

163 hozzászólás

Kórházban született a Bicikli Filmfesztivál

2008. július 21., 14:15 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
2 hozzászólás

Brendt Barbur gyanútlanul biciklizet New Yorkban, és azon töprengett, hogy mennyire kellemes, biciklibarát város New York, akárcsak San Francisco, ahonnan nem sokkal korábban költözött át. Ekkor lett áldozata a klasszikus biciklis balesetnek: egy furgon sofőrje az orra előtt vágta ki az ajtót, Barbur pedig egyenesen belebiciklizett, gellert kapott és berepült egy szembejövő busz alá.

Barburt hetekig kórházban ápolták, megsérült a gerince, szétszakadt a térde, kificamodott a válla, megrándult a nyaka és eltört az állkapcsa. „Nem volt annyira rossz, közben jutott eszembe a Bicikli Filmfesztivál ötlete, és elhatároztam, hogy a negatív eseményeket pozitívvá fordítom” – mesélte a San Francisco Chronicle-nek.

Nyolc év alatt a filmfesztivál kinőtte magát, 17 városban mutattak be filmeket, mindegyik alkotás valamilyen módon kapcsolódik a kerékpározáshoz, de tartanak például partikat és kiállításokat is, a látogatók száma 2008-ra elérte a 100 ezret.

A program városonként eltért, idén összesen 75 filmet mutattak be, majdnem mindegyiknek ez volt a premierje. Barbur elmondta, hogy csaknem 500 pályamű érkezett Európából, Ázsiából és Amerikából, ezekből válogatták össze a négynapos programot.

„A Bicikli Filmfesztivál a biciklizést ünnepli.”

2 hozzászólás

A Kritikus Tömeg kritikája az Udvarias

2008. július 18., 12:20 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
83 hozzászólás

Ideológiai alapon született meg a biciklis felvonulások újabb generációja, az Udvarias Tömeg. A demonstráció résztvevői úgy tettek meg 16 kilométert Atlanta belvárosában, hogy közben betartottak minden közlekedési szabályt.

A szervezők kifejezetten a Critical Mass világszerte meghonosodott szokásaival kívántak szakítani, amelyek szerintük egyáltalán nem teszik szimpatikussá a bringások törekvéseit. A CM direkt a városok legforgalmasabb részeinek megbénítására törekszik: az autósoknak meg kell várniuk, amíg elvonul az orruk előtt több ezer kerékpáros, hogy megérezzék, milyen másodrangú szereplőnek lenni az utakon. A Courteous Mass viszont az együttközlekedés lehetőségének bemutatását tűzte ki célul.

Az atlantai híradások szerint a részvétel legfontosabb feltétele volt, hogy a biciklisek tartsák tiszteletben a forgalmi jelzéseket, főleg a stoptáblákat, piros lámpákat. A társaság természetesen sokkal lassabban tudta megtenni a távot, mintha blokkolták volna a keresztforgalmat, viszont a szervezők szerint a kettes sorba rendeződött bringások megfelelőképpen felhívták a figyelmet arra, hogy a dráguló benzin miatt egyre többen akarnak biztonságosan kerekezni az autók között.

83 hozzászólás

Sérülések toplistája bicikliseknek

2008. július 16., 11:23 Módosítva: 2014-06-30 16:06:39
0
62 hozzászólás

Jól tudnak esni a budapesti bringások – állítja kerékpárbalesetekben jártas ügyvédünk, Nagy Péter, aki a személyi sérüléssel járó ügyek alapján saját statisztikát állított fel. A bíróságon végződött karambolos történtekből az derült ki, hogy a biciklisek nem a fejen szenvednek leggyakrabban sérüléseket, ahogy ezt gondolnánk.

A sérülések toplistáját a kulcscsonttörés és a kéz-, kézfejtörés vezeti, mert a biciklisek esés közben megpróbálják hárítani vagy legalább tompítani a becsapódást, ezért igyekeznek vállon vagy kézen landolni az ütközés után. Akiknek nem sikerül elég jól a mutatvány, annak rendszerint fej- vagy fogsérüléssel is számolnia kell. A leggyakoribb sérülések között van a lábtörés, és az ütközések következtében nagy veszélynek vannak kitéve a bringások bordái is. A csonttörések mellett sokszor történik inszakadás, -zúzódás, ráadásul a toplistás sérülésfajták többnyire nem külön-külön, hanem különböző kombinációkban együttesen sújtják az áldozatokat.

Az utóbbi években ugrásszerűen megnőtt a kerékpáros balesetek száma. A bringás ügyvéd adatai szerint a perekből az is kiderül, hogy az ütközések jelentős hányadát maguk a biciklisek okozzák, amikor szabálytalanul előznek, kanyarodnak, vagy cikáznak az autók között. Az autósok figyelmetlenségéből származó balesetek tipikus fajtája az, amikor az autóban ülők a parkoló gépkocsi ajtaját körültekintés nélküli nyitják ki, és amikor elfelejtik megadni az elsőbbséget a kerékpárúton haladó biciklisnek.

 
62 hozzászólás

BKV-s szellemhajó bicikliseknek

2008. július 10., 11:22 Módosítva: 2017-02-14 17:29:45
0
38 hozzászólás

Az Újpesti vasúti híd lezárása valamiért annyira szíven ütötte a BKV vezetését, hogy a cég rendszeres hajójáratot indított az átjáró nélkül maradt bicikliseknek és gyalogosoknak. A hídpótló alig több mint egy hónapja szeli a habokat, de már egy járatritkításon is átment, mert senki nem tud róla. A kerékagy-brigádnak sem volt könnyű rábukkanni, de aztán mégis megtalálta a jobb napokon rendezvényeknek otthont adó, bérbeadott BKV-hajót, és átkelt Pestről Budára.

38 hozzászólás Tovább

Az MNB biciklitárolóért lobbizik

2008. július 3., 15:16 Módosítva: 2014-06-30 16:06:38
0
8 hozzászólás

„A Magyar Nemzeti Bank egyre növekvő számú kerékpárosai ma azzal a kéréssel fordultak az V. kerületi önkormányzathoz, hogy a két intézmény közösen alakítson ki egy nagy kapacitású kerékpártárolót a Szabadság téren. A kérést tartalmazó nyílt levelet ma az MNB kerékpárosainak nevében Király Júlia alelnök adta át Rogán Antalnak” – olvasható az MNB sajtóközleményében.

Remek pr-fogásnak tűnik az MNB akciója, hiszen nem követelőznek, be akarnak szállni ők is a Szabadság téri nagy kapacitású kerékpártároló létesítésébe, egyben alkalmuk van arra is, hogy leírják magukról, mennyire fontos nekik a környezettudatosság, meg a dolgozók egészsége – és persze az is, hogy pozitív hírrel kerüljenek be a sajtóba.

Lényeg a lényeg, az ötlet meg is valósulhat, külön kíváncsi vagyok a nagy kapacitású kerékpártároló elnevezésű tárgy gyakorlati megjelenítésére. Rogán Antal egyébként üdvözölte a kezdeményezést, és megígérte, hogy a képviselőtestület elé terjeszti.

A belvárosi önkormányzat weboldalán éppen fut egy szavazás arról, hogy mire lenne leginkább szükségük a belvárosi bicikliseknek. A szavazatok 42 százaléka ment a biciklitárolókra és ugyanennyi a bicikliutakra. Kölcsönzőt csak 5 százalék akar, több figyelmet az autósoktól pedig 12.

8 hozzászólás

A medvék is veszélyesek a biciklisekre

2008. július 1., 12:24 Módosítva: 2014-06-27 16:20:41
0
23 hozzászólás

Egy 24 órás alaszkai hegyi bicikliversenyen az egyik versenyzőt megtámadta egy medve, a 14 éves lány szerencséje az volt, hogy még fel tudta hívni a segélyszámot, írja az AP. A telefonba azonban már csak annyit volt képes mondani, hogy medve, de mivel a diszpécser hallotta zihálását, visszahívta a lányt. A telefont egy másik versenyző hallotta meg, aki miután a sötétben megtalálta a készüléket, közölte a baleset részleteit.

Szakértők szerint egy anyamedve követte el a támadást, feltehetően egy grizzly, a tűzoltók ugyanis arról számoltak be, hogy a közelmúltban észleltek egyet a környéken. A Chugach Nemzeti Park határán lévő területen, ahol a szombat délben kezdődött versenyt rendezték, számos olyan állat él, amelyek veszélyesek lehetnek az éjszaka is versenyző biciklisekre, így például jávorszarvasok, farkasok és rozsomákok.

 

A 14 éves lány egyébként viselt bukósisakot, ami azért is szerencse volt, mert a medve megharapta a fejét. Emellett súlyos sérüléseket szenvedett még a nyakán, a törzsén és a lábán. A mentők fegyveres kíséretet kaptak a rendőrségtől, hogy a 3 kilométeres erdei úton biztonságban eljuthassanak az éjjel fél kettőkor történt támadás sérültjéhez. A gyereket kórházba szállítása után azonnal megműtötték, állapota válságos.

23 hozzászólás