Mária
-6 °C
-2 °C

Betiltották az al-Dzsazírát Irakban

2004.09.05. 11:16
Egy augusztusban hozott, egyhónapra szóló letiltás után a hétvégén határozatlan időre kitiltották az al-Dzsazíra, az arab CNN-ként emlegetett televíziót Irakból "gengszterek és bűnözők" támogatásának vádjával. A csatorna elsőként szokott hozzájutni az iraki túszejtő csoportok fenyegető felvételeihez, amelyek a legnépszerűbb szórakoztatási cikkek a bagdadi feketepiacon.
Az Egyesült Államokkal szövetséges iraki hatóságok betiltották Irakban az al-Dzsazíra katari székhelyű pánarab hírtelevíziót, jelentette be szombat este a tévétársaság.

A lefejezős videó
a legnépszerűbb a bagdadi piacon
A bagdadi feketepiacon az a CD a legkelendőbb, amin annak az egyiptomi férfinak a kivégzése látható, akit muzulmán milicisták ejtettek foglyul, és akinek a fejét iszonytatóan brutális módon egy késsel vágták le. A filmet a férfi hóhérai elrettentésül szánták azoknak, akik együttműködni akarnának az Irakban állomásozó amerikai csapatokkal.

"Nagy a kereslet, hetente 300-400 lemezt adunk el belőle. Viszi fiatal, öreg egyaránt" - mondta egy boltos. "Én magam képtelen voltam megnézni, nem bírná a gyomrom. Vagy húsz éve már, hogy elgázoltam egy macskát, de mind a mai napig a fülemben van szenvedő hangja. Csakhát a piac diktál" - tette hozzá.

Ami a sikerlista második helyén álló videolemezt illeti, azon Szaddám Huszein megdöntött iraki diktátor és fiainak bűntettei vannak. "Azelőtt az emberek csak suttoghattak arról, miket művel Szaddám. Most már a saját szemükkel láthatják. De kezdik elveszíteni az érdeklődésüket iránta, a lefejezés sokkal jobban fogy", mondta az árus. (MTI)

Az iraki ideiglenes kormányzat először augusztusban jelentette be, hogy egy hónapra betiltja az al-Dzsazíra adását, amiért "bűnözőket és gengsztereket" támogat, mivel szerintük a túszejtő szélsőséges csoportok videofelvételeit sugározza.

Nekik és élniük kell valamiből?

A televízió értesülése szerint a tilalmat meghatározatlan időre kiterjesztették. "Az al-Dzsazíra csatornát durva támadás érte a szombat este hozott határozattal, ami szerint be kell zárnia bagdadi irodáját" - fogalmaz a csatorna közleménye.

Az iraki kormány részéről nem volt kommentár a határozattal kapcsolatban.

"Felháborítónak tartjuk az ellenünk alkalmazott eljárást. A rendőrség megtámadta az irodánkat, elvették és megsemmisítették a szerkesztőség fotóanyagait" - nyilatkozta Dzsihad Ballut a Reuters hírügynökségnek.

"Igen, viszünk ki felvételeket Irakból, de mint a legtöbb hírügynökség, mi is a híreinkből és a felvételeinkből élünk. Vagyis ragaszkodunk a törvényhez"

Sok ellenséget szerzett

Az első, augusztus 7-ei tiltó határozat óta az al-Dzsazíra folytatta tevékenységét, és exkluzív video- és fényképfelvételeket közölt a túszejtésekről. Ráadásul az al-Dzsazírához hasonlóan, a katari tévé legfőbb vetélytársa, az al-Arabíja is közölt ugyanilyen anyagokat.

A fegyveres csoportok akcióiról a világ hírügynökségei általában e két televízióból értesülnek, vagy a szélsőségesek által néhány napig üzemeltetett honlapokból.

A szerkesztésében a térségben példátlan szabadságot élvező al-Dzsazíra számos ellenséget szerzett magának mind az arab világban, mind Washingtonban az iraki és afganisztáni háborúk, valamint a muszlim szélsőségesek akcióinak közvetítése miatt.