Árpád
-2 °C
9 °C

Kizárták a Szaddám által fizetett brit képviselőt

2003.10.23. 21:41
Kizárták csütörtökön a kormányzó brit Munkáspártból azt a veterán alsóházi képviselőt, aki az utóbbi évek egyik legnagyobb belpolitikai botrányát kavarta az iraki háborúval kapcsolatos kijelentéseivel, majd azzal, hogy sajtóértesülések szerint hatalmas összegeket fogadott el Szaddám Huszein volt iraki elnök rezsimjétől.
Farkasoknak nevezte Busht és Blairt

George Gallowaynek, a Labour-balszél saját pártjában és kormányában is rendkívül népszerűtlen tagjának párttagságát már májusban felfüggesztették, hivatalosan azért, mert még a háború előtt az Abu Dzabi-i tévének nyilatkozva "prédára vadászó farkasoknak" minősítette George Bush amerikai elnököt és Tony Blair brit kormányfőt, és gyakorlatilag az Irakban felvonult brit és amerikai erők elleni katonai fellépésre hívta fel az arab államokat.

Hazaárulás miatt akarták perelni

Egy másik nyilatkozatában felszólította a Perzsa-öbölbe vezényelt brit katonákat arra, hogy ne engedelmeskedjenek "törvényellenes parancsoknak".

Ez utóbbi kijelentéséért a konzervatív ellenzék egy ideig fontolgatta, hogy Galloway ellen árulás címén büntető eljárást kezdeményez.

Galloway: ez kirakatper

A skót képviselő a döntés utáni rögtönzött sajtóértekezletén, csütörtök délután azt mondta: az ellene folytatott eljárás "a kirakatperek legjobb hagyományai szerint zajlott ... a döntést nyilvánvalóan előre meghozták". Hozzátette: változatlanul háborús bűncselekménynek "és csillagászati méretű hibának" tartja az iraki fegyveres beavatkozást.

Kijelentette: továbbra is az a véleménye, hogy a brit katonáknak meg kell tagadniuk törvénysértő parancsok teljesítését.

Szaddám Huszein fizette

Galloway körül tavasszal még a tévényilatkozatai által kavartnál is nagyobb botrányt kavart, amikor a legnagyobb brit konzervatív lap, a The Daily Telegraph iraki titkosszolgálati iratokra hivatkozva azt írta: a volt Huszein-rezsimhez fűződő baráti kapcsolatairól közismert képviselő korábban évente legalább 375 ezer fontot (130 millió forintot) kasszírozott az egykori bagdadi kormánnyal nyélbe ütött illegális iraki olajügyletekből.

A képviselő azonnal cáfolt, és perbe hívta a tekintélyes jobboldali lapot. Galloway annak idején alig burkoltan azzal vádolta az újságot, hogy az zsidó befolyás alatt cselekszik, mondván: a The Daily Telegraph "a legjobboldalibb, a leginkább Saron- és Izrael-párti lap" Nagy-Britanniában.