Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Kína vörös turizmussal készül a 60. évfordulóra

2009.04.22. 13:44
„Vörös turizmus”-pontokkal készülnek a Kínai Népköztársaság létrehozásának hatvanadik évfordulójára. A kínai média szerint a történelem hősei előtt tisztelgő rendezvények közönségsikert arattak, az AFP viszont a párt érdekeit látja a számadatok mögött.

Október 1-én lesz hatvan éve, hogy megalakult a Kínai Népköztársaság. Az évforduló felvezetése a „vörös turizmus” rendezvénysorozat: a látogatók különböző helyszíneken ismerkedhetnek meg a forradalommal és a népköztársaság történetével. Többen viszont azt állítják, hogy a turisztikai rendezvénysorozat valójában nem más, mint a kínai vezetés kampánya, és leigitimációját helyezné történelmi alapra vele.

000 Hkg492908

A kínai állami média elsöprő sikerként értékelte a vörös turizmust, beszámolók szerint érdeklődők milliói látogatják a rendezvényeket, ugyanakkor az AFP arról számolt be, hogy a Vang Csia-hsziang-múzeumban tett látogatásuk napján kizárólag iskolai csoportok voltak még jelen. Az igazgató viszont azt állítja, hogy 2006 óta 320 ezer látogatójuk volt.

„Azért jöttünk, hogy bátorságot merítsünk, nemcsak a tanuláshoz..., hanem, hogy a morálunkat is erősítse – mondta a húszéves Si Jing-zsuj. – Nem hiszem, hogy a forradalmak nélkül az élet ilyen jól alakult volna.” A diákok fejet is hajtottak Vang Csia-hsziang szobra előtt.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Vang San-te, a vuhui múzeum igazgatója is. Szerinte kiállításuk a történelem hősei előtt tiszteleg: „A Kínai Népköztársaság hatvan évvel ezelőtt jött létre, erre emlékeznünk kell. Nem felejthetjük el a hőseinket, és a szellemiségüket sem, amely lehetővé tette, hogy folytassuk feladatunkat, és gyarapodjunk.”

000 Hkg507104

A turistákat hiányolta a hongkongi Modern és Kortárs Kína Tudományok Francia Központjának egyik vendéghallgatója is. Jean-Philippe Beja három évvel ezelőtt elutazott Jünanba, ahol a kommunisták szerint a forradalom született. A hallgató is úgy gondolja, hogy közönségcsalogató rendezvények helyett inkább állami kampányról van szó.

„Iskolák és munkacsoportok szervezték meg, ez valami olyasmi, ami egyáltalán nem működik – jelentette ki Beja. – Ugyanakkor jól demonstrálja, hogy a párt hogyan próbálja a társadalom aktivitását felhasználni ahhoz, hogy újra megerősítse történelmi értékeit.”

Megkerestünk egy Kínából fél év után hazatért végzős főiskolást, aki az elmúlt hónapokban Fujian tartományban dolgozott egy szállodában, ahol a vendégek 70 százaléka külföldi volt. Elmondása szerint a vörös turizmus kampánynak semmilyen jelét nem tapasztalta sem munkája során, sem a magánéletben, és arról sem tud, hogy kollégái ajánlották volna a vendégeknek a turisztikai pontok meglátogatását. Azt viszont hozzátette, hogy a nagy földrajzi távolságok miatt nem jellemző, hogy az emberek gyakran utaznak, leginkább csak egyes tartományokon belül közlekednek.