Telefonált a philadelphiai vízibuszt felborító kormányos

2011.03.07. 19:06
Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság hétfőn eddig nem ismert részleteket hozott nyilvánosságra a philadelphiai kacsahajó tavaly nyári balesetéről, melyben két magyar fiatal életét vesztette. Kiderült, hogy a turistahajó hiába figyelmeztette a felé haladó uszályt arra, hogy nem tudnak mozdulni. Az utasoknak csak tíz másodperce volt a menekülésre.

Egy családi válsághelyzetet beszélt meg éppen telefonon az a tolóhajót kormányzó férfi, aki tavaly Philadelphiában felborított egy sétahajót, és ezzel két magyar fiatal halálát okozta, állapította meg a hivatalos kormányzati vizsgálatról hétfőn nyilvánosságra hozott jelentés.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság jelentése szerint az elkövető, a tolóhajó első tisztje azt vallotta cége ügyvédjének: aznap tudta meg, hogy kisfiának állapota életveszélyes. A 4400 oldalas dokumentum megállapította, hogy az első tiszt nem bízott meg ügyelőt a tolóhajó előtt haladó uszály figyelésével, amely felborította a turistákat - köztük a két magyar áldozatot - szállító kacsahajót. A meghibásodott turistahajó összesen 37 embert szállított a fedélzetén.

A baleset tavaly július 7-én a Delaware folyón, a hajózási útvonalon történt. A tolóhajót kormányzó első tiszt nem válaszolt sem a kirándulóhajó, sem pedig a környező vízi járművek rádiós vészjelzéseire, állapította egy korábbi közlekedésbiztonsági vizsgálat. Lapértesülések szerint a tolóhajó irányítója lehalkította az adót, hogy beszélhessen a mobiltelefonján.

Az RTL Klub Híradója arról számolt be, hogy az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság nyilvánosságra került jelentésből - amelyben szemtanúk rajzai láthatóak és a rendőrségi kihallgatás jegyzőkönyvei olvashatók - kiderül: a kacsahajó kapitánya 13-szor figyelmeztette az uszályt arra, hogy ők nem tudnak mozdulni, de az nem reagált. A kacsahajó vezetője vallomása szerint felszólította az utasokat, hogy vegyék föl mentőmellényeiket, de többen ezt nem hallották. Sokaknak már nem volt idejük a fejük fölött található piros dobozokhoz nyúlni.

A nyomozati anyag szerint a kacsahajó tíz másodperccel azután már el is süllyedt, hogy az uszály elérte a végét. Az ütközés előtt egyetlen utast sem menekítettek ki, a legénység egyik tagja azonban kiugrott a hajóból. Az utasok, köztük a 15 magyar fiatal, azt mondták: fogalmuk sincs, hogyan menekültek meg. Volt, aki arról számolt be, hogy csak azt nézte, honnan süt a nap, és arrafelé úszott.

A jelentés szerint a magyarok közül többen nem tudtak jól angolul. Néhány diák viszont arra panaszkodott, hogy az útjuk elején tartott biztonsági bemutatón a hajó vezetője csak elmagyarázta, de nem mutatta be, hogy hogyan kell felvenni a mentőmellényt. A magyar áldozatok családja magyar származású amerikai ügyvédet kért fel, hogy indítson pert az ügyben érintett cégek ellen. Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság nyomozása egyébként várhatóan csak a nyáron zárul le. Így egyelőre nem vonták le a következtetést, hogy ki felelős a tragédiáért.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport