Philadelphiai vízibaleset: a kormányos nem is láthatta a sétahajót
Mobiltelefonált és internetezett munka közben a két magyar fiatal halálát okozó tolóhajó kormányosa, a mozgásképtelenné vált turistahajó fedélzeti matróza pedig SMS-ezett a philadelphiai balesetet megelőző percekben - derült ki a szövetségi közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB) kedden, Washingtonban közzétett, végleges jelentéséből.
A 2010. július 7-én, a Delaware folyón történt balesetben, amely során a megbénult "kacsahajó" 35 utasa és kétfőnyi személyzete a vízbe zuhant, a 16 éves S. Dóra és a 20 éves P. Szabolcs életét vesztette. Az NTSB vizsgálata megállapította, hogy az uszályt mozgató tolóhajót irányító Matt Devlin nem a felső, hanem az alsó kormányosi állásban tartózkodott, így az útjába került, és segítséget kérő sétahajót nem is láthatta.
Devlin a műszakja alatt 21 mobiltelefon-hívást intézett és a vállalati laptopon több mint két órán át internetezett. A balesetet megelőző 12 percből 10-et töltött telefonálással. Akkor is a készüléken beszélt, amikor a sétahajó kapitánya rádión megpróbálta figyelmeztetni.
Az NTSB, amely 16 pontban foglalta össze a balesettel kapcsolatos megállapításait, rámutatott, hogy a tragédiáért elsősorban a tolóhajó kormányosa a felelős. A vizsgálat megerősítette, hogy az utasokon nem volt mentőmellény.
Deborah Hersman, az NTSB elnöke szerint a közlekedésbiztonsági szakembereknek és a parti őrségnek fel kell lépniük az ellen, hogy járművek üzemeltetői munka közben a mobiltelefonjaikat használják.
Peter Ronai, az áldozatok hozzátartozót képviselő New York-i ügyvéd azt mondta, hogy a tolóhajó tulajdonosának, a K-Sea Transportationnek a belső szabálykönyve tiltja ugyan az alkalmazottaknak a munka közbeni mobiltelefon-használatot, de a cég ezt nem tartatta be.
Ronai elmondta, hogy mivel nem sikerült peren kívül megállapodni a K-Sea képviselőivel az áldozatok hozzátartozóinak fizetendő kártérítésről, az illetékes philadelphiai szövetségi bíró a benyújtott kereset alapján várhatóan szeptemberben dönt majd. Ha a bíró - a K-Sea álláspontjával egyetértésben - megállapítja, hogy az esetre vonatkoztatható lehet a hajózási felelősségkorlátozási törvény, akkor a felpereseket kártérítésként legfeljebb a tolóhajó árának megfelelő 1,6 millió dollár ítélhető oda. Amennyiben viszont úgy dönt, hogy a törvény nem releváns, polgári peres eljárásban a családok ennél nagyobb kártérítést is kaphatnak.